Zo, vorige week was de groene 75 TS weer een paar dagen komen logeren.
Klinkt leuk, maar betekent natuurlijk gewoon (veel) werk aan de winkel.
1) De trilling uit de aandrijflaan gehaald. Ik heb maar even de boutjes uit de baksteunen gehaald, ik had geen zin om de baksteuenen te vervangen of de huidige beter te verbouwen. Expirimenten doe ik voortaan wel aan mijn eigen auto's, da's voor iedereen makkelijker.
2) Hetrempedaal is nu eindelijk weer echt hard. Ik heb het in de afgelopen periode vaker voorbij zien komen hierop het forum, het ontluchten van de achterremmen is dus blijkbaar een structureel 116-/ 162- serie probleem. Maar na wat denkwerk, blijkt de oplossing verbluffend simpel:
Gooi de kont van de auto flink omhoog en laat de neus op de grond! Eeen keer of vijf draaien aan alle vier de nippels is al voldoende.
Het komt er dus gewoon op neer dat de ontluchtingsnippel dus nèt niet op het hoogste punt van de klauw zit!
(achteraf dus onnodig dat mijn zus 4 maanden met een erg diep rempedaal heeft gereden en nog wat: de HRC revisie is natuurlijk nooit weg, maar misschien niet per sé nodig geweest)
3) Operatie kachel.

Voor niet 75 kenners: dat is dus 2 halve dagen werk! Wat dan? Nou gewoon het hele dashboard eruithalen, kachel uitbouwen, helemaal uit elkaar halen, volle tas bladeren eruit halen, beetje olio op de lagertjes, de mantels van de bedieningskabels vervangendoor fietsremkabelmantels. Kost niks en is 100x beter! De boel weer opbouwen en last but not least (!) een (alu) horgaas voor de ingang plaatsen.
Hierna hoefde de boel enkel nog teruggebouwd te worden.
(foto's van een operatie kachel volgen straks)
4) Uiteraard ook de lampjes van het kachelpaneel vervangen en nog wat van die kleine glasfittinglampjes in het dash en de dakconsole.
En niet vergeten: (tip van de dag)
de ring achterop de sigarettenaansteker goed vastdraaien en daarna lekker vasttapen en/ of de electrische aansluitingen hierop intapen/ isoleren. De doorgewinterde 75 rijder weet wel waarom.
De vierde dag, de auto maar weer snel teruggebracht naar de rechtmatige eigenaar om een andere klus aan mijn 75 te doen, met een verrassende ontdekking. (

) Meer daarover komende dagen in mijn gepruts en geprul topic.