Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Midlifecrisis/ opfrissen 75 TS

vr sep 08, 2006 00:28

Precies Frank , das ook mijn gedacht :wink: .......... gewoon nieuw erop , een HRC kost niet veel meer dan een revisieset , het bespaart je een hoop werk en je zit voor jaren safe !
Hoofdremcilinder kost min. 80 euro, revisiesetje 10 euro. Maakt toch wel een verschil. :wink:
En als je weet waar je mee bezig bent is een gereviseerde dus net zo goed als een nieuwe.
Eindeloze discussie.

zucht.................... [-(
Laatst gewijzigd door Alessandro op vr sep 08, 2006 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 08, 2006 00:32

Trouwens....over die bout in dat bakrubber:
Voila!
Afbeelding
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

GTVke
Full Member
Full Member

Re: RE: Midlifecrisis/ opfrissen 75 TS

vr sep 08, 2006 08:40

Precies Frank , das ook mijn gedacht :wink: .......... gewoon nieuw erop , een HRC kost niet veel meer dan een revisieset , het bespaart je een hoop werk en je zit voor jaren safe !
Hoofdremcilinder kost min. 80 euro, revisiesetje 10 euro. Maakt toch wel een verschil. :wink:
En als je weet waar je mee bezig bent is een gereviseerde dus net zo goed als een nieuwe.
Eindeloze discussie.

zucht.................... [-(
10 euro voor een set :shock: , hier betaal je ze minimum 40 euro !
Komt nog bij dat vele hoofdremcilinders die je opendoet beschadigd zijn door de invloed van remolie .
Putjes of een eindeloopstootrandje zijn daardoor een veelvoorkomend kwaad en die krijg je er niet zomaar uitgehoond of uitgeschuurt .
Maar goed , eindeloze discussie :wink: .............. Keep up the good work .

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 08, 2006 18:48

Don’t try this at home folks; I am a professional educated and trained mechanic! :lol:
Sorry, kan het naar aanleiding van dit gepoch niet laten je te attenderen op het gebruik van een bijvoeglijk naamwoord waar een bijwoord hoort !

:wink: :wink: :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 08, 2006 22:44

Don’t try this at home folks; I am a professional educated and trained mechanic! :lol:
Sorry, kan het naar aanleiding van dit gepoch niet laten je te attenderen op het gebruik van een bijvoeglijk naamwoord waar een bijwoord hoort !

:wink: :wink: :wink:
Haha. :thumbs: Of gewoon de komma vergeten. :wink:

Hoe dan ook, het was natuurlijk met een vette knipoog. Maar dat wist jij wel. :wink:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di sep 12, 2006 16:52

Reuze die foto's met de uitleg erbij! Super Alessandro!

Jij maakt het volgen van een topic wel heeeel erg leuk! :mrgreen:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 01, 2007 20:51

Zo, vorige week was de groene 75 TS weer een paar dagen komen logeren.
Klinkt leuk, maar betekent natuurlijk gewoon (veel) werk aan de winkel. :wink:

1) De trilling uit de aandrijflaan gehaald. Ik heb maar even de boutjes uit de baksteunen gehaald, ik had geen zin om de baksteuenen te vervangen of de huidige beter te verbouwen. Expirimenten doe ik voortaan wel aan mijn eigen auto's, da's voor iedereen makkelijker. 8)

2) Hetrempedaal is nu eindelijk weer echt hard. Ik heb het in de afgelopen periode vaker voorbij zien komen hierop het forum, het ontluchten van de achterremmen is dus blijkbaar een structureel 116-/ 162- serie probleem. Maar na wat denkwerk, blijkt de oplossing verbluffend simpel:
Gooi de kont van de auto flink omhoog en laat de neus op de grond! Eeen keer of vijf draaien aan alle vier de nippels is al voldoende.
Het komt er dus gewoon op neer dat de ontluchtingsnippel dus nèt niet op het hoogste punt van de klauw zit! ](*,)
(achteraf dus onnodig dat mijn zus 4 maanden met een erg diep rempedaal heeft gereden en nog wat: de HRC revisie is natuurlijk nooit weg, maar misschien niet per sé nodig geweest)

3) Operatie kachel. :shock: Voor niet 75 kenners: dat is dus 2 halve dagen werk! Wat dan? Nou gewoon het hele dashboard eruithalen, kachel uitbouwen, helemaal uit elkaar halen, volle tas bladeren eruit halen, beetje olio op de lagertjes, de mantels van de bedieningskabels vervangendoor fietsremkabelmantels. Kost niks en is 100x beter! De boel weer opbouwen en last but not least (!) een (alu) horgaas voor de ingang plaatsen.
Hierna hoefde de boel enkel nog teruggebouwd te worden. :biggrin:
(foto's van een operatie kachel volgen straks)

4) Uiteraard ook de lampjes van het kachelpaneel vervangen en nog wat van die kleine glasfittinglampjes in het dash en de dakconsole.
En niet vergeten: (tip van de dag) de ring achterop de sigarettenaansteker goed vastdraaien en daarna lekker vasttapen en/ of de electrische aansluitingen hierop intapen/ isoleren. De doorgewinterde 75 rijder weet wel waarom. :wink:

De vierde dag, de auto maar weer snel teruggebracht naar de rechtmatige eigenaar om een andere klus aan mijn 75 te doen, met een verrassende ontdekking. ( :shock: ) Meer daarover komende dagen in mijn gepruts en geprul topic.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 01, 2007 21:31

Je laat het bijna makkelijk klinken.... deze klusjes.

Mooi werk, goed uitgelegd en duidelijke foto's. :thumbs:

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 01, 2007 23:44

Interessant, ben benieuwd naar de foto's.
De achterzijde hoog opkrikken bij ontluchten van de achterremmen werkt wel beter is ook mijn ervaring. Maar ik denk ook dat het scheelt dat de lucht nu alle tijd heeft gehad om naar de ontluchtingsnippels te komen.
Wat bedoel je precies met de ring achter de aansteker? (ik dacht dat ik een doorgewinterde 75 rijder was :oops: :wink: )
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 02, 2007 00:02

Wat bedoel je precies met de ring achter de aansteker? (ik dacht dat ik een doorgewinterde 75 rijder was :oops: :wink: )
:mrgreen: hier nog zo één..... :oops:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 02, 2007 00:38

:mrgreen: hier nog zo één..... :oops:
Hier niet zoeen, maar wel nieuwsgierig.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 02, 2007 12:35

Haha, dat valt me tegen. :lol: Serieus, als je het nog nooit meegemaakt hebt/ nooit de 12V aansluiting gebruikt zal het wel loslopen ja. (foute woordspeling :roll: )
Wat is het gevel: als die schroefring achter de sigarettenaansl. losloopt maakt deze ring sluiting tussen de twee ongeïsoleerde (!) aansluitingen achterop. So wat? Nou, dan vliegt de zekering eruit met de leuke bijkomstigheid, dat je dan ook geen remlichten meer hebt! :shock:
Hebben ze leuk bedacht ja! Wanneer kwam ik daar achter? Juist tijdens een nachtrit van de Scarb. Er zat toen zo'n zwanehals lampje in geprikt, wat steeds vaker/ veder doorhing, totdat...........ktu! :twisted:

(ik ben nu foto's aan het uploaden, maar gaat nog niet eht lekker. :wink: )

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 02, 2007 13:02

dashboard 'helemaal' los met zicht op de kachelunit:
Afbeelding

Kachelunit open, ontdaan van een heel loofbos, beetje olie op de lagertjes/ asjes:
Afbeelding

Nog wat onderdelen van de kachel:
Afbeelding

Aluminium horgaas monteren op de kachelingang:
Afbeelding
Afbeelding

Niet duidelijk zichtbaar, de achterzijden van het dashboard met de befaamde sigarettenaansteker. Inmiddels wel geïsoleerd:
Afbeelding

p.s. om de sigarettenaansteker te isoleren/ vastdraaien en zo hoeft het dashboard er niet uit hoor! :wink:

Zo, weer klaar! Nou ja, bijna dan:
Afbeelding

AlfettaQO
Member
Member

di jan 02, 2007 13:17

En maar even off-topic. Zie ik boven & rechts nu je nieuwe wieldoppenontwerp??????

Afbeelding

Mooi topic :thumbs:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 02, 2007 13:28

:jumping:

Nee hoor, dat is van een klassieke lantarenpaal. Die staat in de tuin en heeft afgelopen zomer weer een opknapbeurtje ondergaan. 8)

Terug naar “Projecten”