Als gezegd, ben ik verder gegaan met de cardanas.
Nieuwe hardyschijven erop. De eerste serie Alfetta's (ook berlina) hebben afwijkende hardyschijven, maar die heb ik
jaren geleden nog bij Roy Karsten gevonden. Sterker nog, hij maakte me er toen op attent dat ze bij de eerste serie
anders waren. Toen ik deze Alfetta kocht, verkeerde ik nog in de zalige onwetendheid van het feit dat er technisch
nogal wat verschillen zijn met de latere modellen - 1.6 Gt en 2.0 Gtv-.
Op het steunlager zat zeer veel speling, dus dat moest vervangen worden. Lager eraf gehaald, dat viel nog wel enigzins mee.
Echter, nu blijkt dat de lagersteun die ik ooit heb gekocht anders te zijn dan die welke erop zat! Op de foto zie je duidelijk het
verschil in de steunen. Is de nieuwe van een latere Alfetta of Alfa 75? Wie weet dit?
Het verschil in breedte is nog wel op te lossen, maar de bevestigingspunten van de nieuwe zitten lager en je kunt het onmogelijk
pas maken. Dan zijn de draadeinden te kort (zou je met een koppelmoer kunnen oplossen), maar dan krijg je het hele ding er niet
meer op, omdat net onder de steun nog een balk loopt.
Daarbij is ook het deel waarin het lager zit nog licht afwijkend, dus past het sowieso niet. Het rubber in de oude steun was niet
gescheurd en nog soepel, dus ik heb besloten de oude steun dan toch maar te hergebruiken. Aangezien nu alles uit elkaar ligt,
had ik dat liever niet gedaan, maar je moet toch wat. Maar mocht iemand nog een nieuwe steun hebben liggen die past, dan
hoor ik dat uiteraard graag.
Lager weer gemonteerd. Nieuw verfje op de as. De lagertjes aan het uiteinde heb ik eraf gewipt met een bahco. Het oude vet
eraf gehaald. Ziet er nog allemaal uit als nieuw. Nieuw vet eraan gedaan en het lagertje weer erop geduwd.