AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 1.8 ie - roest en remmen

di aug 28, 2007 17:28

Dot 4 zal er wel niet in zitten denk ik. Zal wel gewoon standaard vloeistof zijn. De buitenste zuiger gaat makkelijk terug, de binnenste lukte me nog niet, kon niet verder doordat het donker werd. Maar vanavond weer bezig met een lijmtang oid. De blokken zijn wel versleten, het spleetje is niet meer te zien.

Zijn je schijven wel nog goed dan?

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 28, 2007 18:32

Dot 4 zal er wel niet in zitten denk ik. Zal wel gewoon standaard vloeistof zijn. De buitenste zuiger gaat makkelijk terug, de binnenste lukte me nog niet, kon niet verder doordat het donker werd. Maar vanavond weer bezig met een lijmtang oid. De blokken zijn wel versleten, het spleetje is niet meer te zien.

Zijn je schijven wel nog goed dan?
Nu ik dit zo lees, herrinner ik mij dat ik dit ook al eens heb gehad met deze 75. In ieder geval het schurende geluid. Was toen toevallig bij stevig remmen naar stilstand toe na een lange rit. Heb er toen eigenlijk geen aandacht meer aan geschonken omdat het niet weer heb gehad. Dacht dat er misschien even iets tussen de blokken en de schijf zou hebben gezeten. Ik neem aan dat er ook geen melding is gemaakt met de apk omtrend de remmen? tenminste bij het voorkeuren waren ze nog helemaal goed.

Suc6 met het oplossen. Hoop voor je dat het een simpele (lees goedkope) oplossing kan hebben...

Groetjes,
Alfagek
Bas (die de 75 best wel een beetje mist...)
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Netfinity
Member
Member

RE: Alfa 75 1.8 ie - roest en remmen

wo aug 29, 2007 09:34

Schijven zijn nog wel redelijk, niet super recht, maar denk dat het nog wel kan. Alle blokken zijn eraf, binnenste zuigers gingen met een waterpomptang toch wel naar binnen. Binnenste blokken zaten klem tussen boven en onderkant klauw, dus de klauw er maar af gehaald. Niet alle blokken zijn even ver afgesleten. Bij eentje is aan de achterkant (rijrichting) de remvoering compleet weg over een centimeter en het laatste randje ging metaal op metaal, op het randje roest in het midden vd schijf. Geen diepe groeven in de schijf dus. Later zonder blokken erin even een paar keer op de rem getrapt, de zuigers kwamen niet gelijkmatig naar buiten.
Goed, eerst maar eens kijken naar de achterremmen en het dionrubber in de triangel, zodat ik weet wat er besteld moet worden.

Worden die draadjes voor detectie vd remblokslijtage (niet dat ik er op vertrouw ;)) voor nooit aangesloten? Zag nog wel een restje van 2 draadjes bij 1 blok.

Verder 2 van de losgetrilde moertjes van het uitlaatspruitstuk teruggevonden, links op de balk waar de stuurstang overheen gaat. Daar bij het achterste punt vd onderste draagarm zaten 2 losse m8 bouten achter het scharnierpunt geklemd... Vast ook ooit ergens verloren en daar terrecht gekomen... :P

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 29, 2007 09:45

Als je gegolfde schijven hebt zou ik er toch nieuwe onder monteren !
Anders is het zonde van het werk en de nieuwe blokken :wink:

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 29, 2007 10:38

Als je gegolfde schijven hebt zou ik er toch nieuwe onder monteren !
Anders is het zonde van het werk en de nieuwe blokken :wink:
Goed zoeken en je vindt goede schijven en blokken voor niet al te veel geld. Als je er wel wat meer aan wil/kan besteden, zou ik toch gaan voor een upgrade set.... Standaard zijn de remmen niet denderend... Ook hier hoef je geen kapitalen kwijt te zijn voor een paar goede remblokken en schijven.

Ennehhh.. Vind echt dat je goed bezig bent! Ben blij dat ik dit hier allemaal lees en dat de 75 dus idd echt bij een liefhebber terecht is gekomen!

Groetjes,
Alfagek
Bas

PS. We moeten maar eens een keer afspreken ergen in Tukkerland...
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

hugo
Member
Member

wo aug 29, 2007 11:15

Ik wil foto's zien van mijn ex :D Was echt een super fijne wagen. 8)
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

Netfinity
Member
Member

wo aug 29, 2007 11:35

@Bas: PB!

Ja foto's moet ik toch echt eens posten. Zoek nog een goed plekje om ze te hosten, imageheck oid vind ik niet echt super. Iets waar je een albumpje kan maken +directe links kan maken zou wel handig zijn. Binnenkort maar eens op zoek.

Eigenlijk zouden we een meetingkje moeten houden hier in de buurt... Hier langskomen kan wel een keertje, maar de komende 2 weken zal hij nog wel niet rijden denk ik.

Over de remmen: Tsja zit een beetje te twijffelen of ik alleen blokken vervang, of ook schijven. En ga ik dan goedkoop voor de standaard schijven, of voor iets geventileerds. En dan later meer aanpassingen maken aan het onderstel, om hem dan in de loop van de tijd steeds circuitwaardiger te maken. Mjah misschien is het ook wel beter om alles eerst gewoon goedkoop te doen en te sparen voor een goede ts of v6, om daar dan verbeteringen aan te brengen. Twijffels, twijffels...
Zit ook te twijffelen (of het 1 of 2 f'en moeten zijn) of ik er een goede (evt 1.6) bak onder zet, of beter gewoon zo door te rijden. Mijn gevoel zegt gewoon goedkoop houden. Mjah, de verleiding is groot :wink:

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 29, 2007 11:52

Voor een tientje meer kun je je geen buil vallen met die Brembo's bij Prins Bredevoort! Zou ik altijd doen. Maar de meeste winst in remmen pak je met de blokken en de remslangen. Blokken van Ferodo doen het bijvoorbeeld erg goed onder mijn zwarte 146. In combinatie met Brembo MAX en Goodridge RVS remslangen.

Het standaards "slepend" remmen wordt er dan niet direct beter op, maar juist het hard en setevig remmen is veel directer. Ook voor circuitgebruik is het veel beter, omdat je je remdruk gewoon behoud. Wil met standaard blokken en slangen nog wel eens wegvallen..

Maarja, als je in de toekomst een goede TS of V6 wil hebben, moet je je inderdaad afvragen of dit het allemaal wel waard is. Je kunt natuurlijk ook je huidige 75, waarvan de carrosserie gewoon goed is, een ander hart gunnen in de vorm van een TS blok... Dit was anders mijn idee geweest, als jij niet die gek was geweest die mijn minimale prijs ervoor heeft gegeven... :wink:

Groetjes,
Alfagek
Bas

PS. heb je nog steeds dezelfde bestuurdersstoel of ben je overgestapt naar een originele?
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Netfinity
Member
Member

do aug 30, 2007 09:31

De stoel zit er nog in zoals ik hem van je heb gekocht. Zit wel prima vind ik, hoewel orgineel (bijrijder) ook lekker zit. Zal wel minder steun geven, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.

Gisteravond wat foto's gemaakt. Nog geen echt mooie foto's van de hele auto, maar zo stond hij er bij voor ik naar het SS ging:
(klikbaar)

Afbeelding

Afbeelding

Roest linksachter:

Afbeelding

De remblokken achter zien er wat dikte betreft nog goed uit. Wel pakt hij op de linker schijf aan 1 kant niet het hele oppervlak. Aan de slijtage te zien heeft hij dat stuk wel ooit gepakt.

Afbeelding

Verder de staat van de hardy's nog maar eens bekeken, nu zag ik dat de middelste niet echt goed meer is:

Afbeelding

Denk dat ik er nog wel even mee door kan rijden? Kan dit ook de oorzaak zijn van een krakend geluid bij het optrekken?

Hier nog een foto van het linker bakrubber:

Afbeelding

Onder de linker bout zie je een deuk in de rand van de rubberhouder. (het U-tje) Hier komt die er dus tegenaan, ondanks dat ik de rubbers heb vervangen. :( Voor zover ik de rubbers nu kan zien, zien ze er nog goed uit, geen scheuren.

Verder zou het dionrubber ook versleten kunnen zijn. Heb een keer opgetrokken met mijn ma naast de auto en andersom (ik dus kijken) en gekeken of bij het optrekken het wiel eerst naar voren gaat voordat de auto van zijn plaats komt. Geen speling te zien. Kan als ik onder de auto lig niet de dionbalken (maar een paar mm) ver omhoog drukken, maargoed dat kan ik met de bak ook niet, terwijl het tijdens het rijden wel gebeurt. Op het staal boven het rubber is wel een smeerplek te zien (en iets metaligs, stom dat ik niet ff gevoeld heb). Het lijkt wel alsof het rubber/ de ring tegen de balk erboven komt. Aan de onderkant is ook smeer te zien. Foto:

Afbeelding

Als we toch rubbers aan het bekijken zijn, ook maar even het staartstuk:

Afbeelding

Behoorlijk kapot dus. Misschien dat het bonkende geluid ook hier van kan komen? Dan vraag ik me nog af of dat dan alleen daar (rubber tegen rubber) is of dat het blok ook ergens anders tegenaan bonkt, waar het iets kapot kan maken.
Loopt wel aardig wat olie langs de achterkant van het blok, zie geen vlek op de straat, maar het is echt nat.

Foto's van de remblokken aan de voorkant ben ik vergeten te maken.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 30, 2007 10:02

Goed bezig, Erik! Die velgen staan haar trouwens ook niet verkeerd! ik heb zelf helaas alleen foto's van de auto met de winterbanden eronder, zelfs nog niet eens met de Ronals.... Jammer genoeg. :cry: Die Borbet's staan dan toch echt beter onder een "oude" Alfa dan onder de 146...

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Netfinity
Member
Member

di sep 04, 2007 12:28

Goed bezig, Erik! Die velgen staan haar trouwens ook niet verkeerd! ik heb zelf helaas alleen foto's van de auto met de winterbanden eronder, zelfs nog niet eens met de Ronals.... Jammer genoeg. :cry: Die Borbet's staan dan toch echt beter onder een "oude" Alfa dan onder de 146...

Groetjes,
Alfagek
Bas
Als jij nou die ronals langs komt brengen, dan krijg jij foto's van de auto op ronals :lol:

De remvoering van de blokken was redelijk op, allemaal voorbij het geultje, en van één was de remvoering er over een centimeter af...
Over het vervangen van de schijven heb ik getwijfeld, maar ik probeer het eerst met deze. De buitenste blokken gingen er met een beetje wrikken zo uit, voor de binnenste moest ik de klauw van de schijf halen. Uiteindelijk kreeg ik 1 zuiger niet meer naar binnen, blok was er al uit. Toen de hele klauw eraf gehaald, plankje op de zuiger gelegd en op gaan staan, lukte niet. Later maar in de bankschroef gezet, met 2 plankjes en een blokje kreeg ik hem terug. Alles redelijk schoongemaakt en de nieuwe blokken weer gemonteerd. Linker klauw ook ontlucht.
Ouders helemaal kwaad omdat ik de (asbest houdende) blokjes iets bijgeveild heb, zodat ze beter in de klauw en op de niet gesleten randjes van de schijf pasten...
Het zijn trouwens orginele blokjes van Alfa, maar er staat (naast het Alfa logo) ook Ferodo op. Zijn dit nu betere blokken dan standaard of laten ze ze daar maken? Er zit geen kabeltje aan voor de slijtagemeting. Was er bij de vorige blokken afgeknipt.

Als test heb ik een stuk rubber van ongeveer 10 mm dik in de onderste helft van het rubber bij het staartstuk gedrukt, nu bonkt die niet meer op en neer. Ben benieuwd of het blijft zitten. Beetje een pruts-oplossing misschien, maar wel even makkelijker dan het rubber vervangen.

Verder een begin gemaakt met het vervangen van de v-snaren, de grote is er af. Kreeg de dynamo niet los bij de onderste bout (sleutel 19), kwam er pas later achter dat er aan de achterkant nog een moer zit die meedraaide... Vanavond weer proberen dus.

Heeft iemand trouwens een adres waar ze die kunststof draaidopjes met kruisje erop hebben? Hiermee zitten de skirts vast onder de dorpels. Van een stuk draadeind wel een sleuteltje gemaakt, maar ze knappen alsnog af...

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 04, 2007 12:52

Hey Erik,

Ik denk dat Louis ze nog wel heeft. Louis ten Velde bedoel ik dan in Almelo. Auto Italia Expert heet ie geloof ik, tegenwoordig. Zit aan de linker kant als de snelweg af komt in Almelo. 1e verkeerslichten links, daarna 2x links en je rijdt er zowat tegenaan... Tussen de Volvo en Suzuki dealer in.

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Netfinity
Member
Member

di sep 04, 2007 13:18

Ah mooi, dan rijd ik daar wel een keer heen als de auto weer (veilig) rijdt.

Oh trouwens, ik startte de motor terwijl de auto (stevig) op assteunen stond, en de achterwielen begonnen te draaien. Ik dacht ik zet hem even in de neutraal, maar daar stond hij ook in... Handrem erop en ze stonden stil, motor bleef met hetzelfde geluid doordraaien, handrem er weer af en de wielen draaien weer.

Kan dit door de versleten synchro's komen? Of tandwielen moeten ergens net langs elkaar schuren ofzo... Met de motor uit draaiden de wielen niet meer :wink:

Netfinity
Member
Member

wo sep 05, 2007 22:17

Vanavond het dionasrubber nog eens bekeken en een krik onder de linkerkant van de triangel gezet. De bus met het rubber kwam omhoog, tegen de balk aan. Aan de onderkant zag het er niet echt super uit.
Aan de bovenkant heb ik een stukje siliconenslang tussen de ring en de balk erboven gedaan en vervolgens weer de as opgekrikt. Aan de onderkant links en rechts een stukje van hetzelfde rubber als wat ik voor het staartstuk heb gebruikt er tussen gedrukt. Dus tussen de onderkant van de balk en de bus waar het rubber in zit. Nu gaat de triangel niet zo hard meer op en neer, dus dat is positief.
Terwijl mijn vader de koppeling liet opkomen lag ik onder de auto te kijken wat er allemaal bewoog en lawaai maakte. (Eerst voorzichtig naast de auto, later toch maar eronder gekropen.) Het gebonk was niet meer te horen, wel ging de bak en aandrijving iets op en neer. Maar nu was er een hard gerammel/geklapper te horen. Ik dacht eerst aan de schakelstang, waar toch aardig wat speling in zit, maar deze was het niet. Het lijkt alsof het van de koppeling of vanuit de bak komt... De bewegingen van de bak komen niet echt overeen met het geluid. (bak 1x op en neer, terwijl het geklapper te horen is) Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar goed klinkt het niet. Maargoed, eerst maar de olie en v-snaren vervangen en daarna de auto op de wielen zetten. Dan eens kijken hoe het gaat met rijden.
Het koelwaterreservoir was ondertussen weer leeg, dus meteen de slang onderaan het tankje (die lekte bij de slangklem) een stuk afgeknipt en weer vast gemaakt. Hopen dat hij nu wel sluit, wordt het bijvullen wel een keertje zat. :P
Als dit eindelijk klaar is en de auto weer goed remt, kan ik eindelijk bezig met de wielkastrand...

Netfinity
Member
Member

ma sep 10, 2007 10:05

Goed, heb ik eindelijk de dynamo los gekregen (ringsleutel en ratel kreeg ik niet op de moer aan de achterkant, uiteindelijk een 3/4" schuif-T-stukje gekocht en die paste wel. Nog even de nieuwe Vsnaren erop, passen ze niet :?
De kleine is 10x825, zelfde merk en type als wat erop zat, was er met veel moeite om te krijgen, maar dan kun je de dynamo nog niet vastzetten. Het kleine boutje komt niet voorbij het blok. De grote (ik heb een 13x1100 ipv 13x1125, dacht dat moet wel passen aangezien de spanner in de uiterste stand stond) kreeg ik er niet eens omheen. Blijkbaar maakt die 25 mm nog best veel uit op de 1100 totaal.
de kleine snaar bleek ietsje breder te zijn dan er op staat gedrukt en de breedte van de nokjes aan de binnenkant was ook 2 mm breder :? De hoogte was gelijk, dus de snaar komt minder ver in de poelie. Een snaar slijt toch niet zo erg dat ze ineens 1 a 2 mm smaller worden? En dan nog, ze zullen er ooit nieuw op zijn gekomen...
Vanavond maar kijken of ik ze kan ruilen...

Terug naar “Projecten”