AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: 1979 Alfetta GTV 2.0 streetreeser

zo okt 29, 2006 10:15

Heee Yuri, ook nog foto's van de bolide? :D

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 1979 Alfetta GTV 2.0 streetreeser

zo okt 29, 2006 11:12

We modderen verder... bleek dus dat de boutkop niet 13, maar 12 mm was ](*,) .
Wat zout over de wonden.........dat had je ook wel kunne vertellen. :biggrin: (maar was niet gevraagd :wink: )
Ja, en weet je waarom ik het niet vroeg? Ik had een bak los liggen, waar ik het cilindertje af heb gehaald, en daar was het boutje 13mm...! Dus het kwam domweg niet bij me op :x Maar goed, direct ga ik weer verder rotzooien...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 29, 2006 21:31

Het leven zit vol verrassingen, alleen nooit leuke :wink:

Ik heb de traverse aan de linkerkant weer vastgemaakt aan de auto, en toen kon ik de cilinder net ver genoeg uit zijn bevestigingsgat trekken om met sleutel 17 de leiding los te draaien.

Daarna was het natuurlijk ook dik feest om het nieuwe (gebruikte) cilindertje er weer aan vast te maken, maar na een hoop gescheld is dat toch gelukt. Het cilindertje heeft het bij mijn weten altijd gedaan, maar ik, varken, heb dat vantevoren niet getest.

U begrijpt: hij doet het niet. Het goede nieuws is dat hij ook niet lekt. Volgens mij zit het zuigertje van het lange stilstaan gewoon 'vastgerot'. Ach zo blijf je bezig. Dus nu ga ik maar de oude cilinder (laten) reviseren en dan weer lekker onder de auto liggen om het nu eindelijk goed te krijgen :?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 29, 2006 21:53

Het leven zit vol verrassingen, alleen nooit leuke :wink:

Ik heb de traverse aan de linkerkant weer vastgemaakt aan de auto, en toen kon ik de cilinder net ver genoeg uit zijn bevestigingsgat trekken om met sleutel 17 de leiding los te draaien.

Daarna was het natuurlijk ook dik feest om het nieuwe (gebruikte) cilindertje er weer aan vast te maken, maar na een hoop gescheld is dat toch gelukt. Het cilindertje heeft het bij mijn weten altijd gedaan, maar ik, varken, heb dat vantevoren niet getest.

U begrijpt: hij doet het niet. Het goede nieuws is dat hij ook niet lekt. Volgens mij zit het zuigertje van het lange stilstaan gewoon 'vastgerot'. Ach zo blijf je bezig. Dus nu ga ik maar de oude cilinder (laten) reviseren en dan weer lekker onder de auto liggen om het nu eindelijk goed te krijgen :?
Goed bezig! Hebbenwe binnenkrto een echte cilindertjesdeskundige in ons midden, prima!! 8) :wink:
Kweet dat je ongeloofelijk kunt klooien met die dingen, suc6 maar weer!
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 29, 2006 22:17

Alle begin................,
maar straks ben je gelijk koppelingcilinderguru! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 13, 2007 20:34

Zo, na allerlei ritjes met de Ford, sloopdagen, baaldagen en wat al niet meer heb ik eindelijk weer eens ouderwets aan de GTV kunnen prutsen. Wat is er gebeurd?

* Wéér een verse hulpkoppelingscilinder gemonteerd. Bij gebrek aan hulp niet kunnen ontluchten, dus fingers crossed [-o<
* Benzinetank teruggehangen en aangesloten
* Brandstoffilter vervangen
* Kachel weer aangesloten (was afgesloten. Reeser, OK, maar geen ontwaseming :? )
* Chokekabel erin gefrommeld
* Broodtrommels gemonteerd.

Verder ben ik met het elektriek aan het spelen geweest. Resultaat:

* Ruitenwissers werken
* Alarmlicht werkt
* Stadslicht werkt
* Dim/grootlicht werkt niet
* Knipperlicht werkt niet

Boven de relaisbox hangt een connector onaangesloten, met daarin onder andere een paars/zwarte draad. Omdat de tijd op was, heb ik niet meer uit kunnen vissen waar die connector van is (zijn contra-vriendje kon ik in de gauwigheid niet vinden). Wat betreftt de niet-werkende verlichtingscomponenten verdenk ik ergens een massa-aansluiting of een niet aangesloten stekker op de stuurkolom. Want als het alarmlicht werkt, moet het knipperlicht het ook kunnen doen. Hetzelfde geldt voor dim- en grotlicht als het stadslicht het wel doet. Hopelijk morgen weer tijd om te prutsen (en foto's te maken :wink: )

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 14, 2007 11:35

* Alarmlicht werkt
* Knipperlicht werkt niet
Zet je richtingaanwijzer aan (althans de hendel dus naar boven of onder :roll: ) en aai eens een paar keer over de alarmlichtschakelaar of meer dan aaien/ aan en uitzetten. Grote kans, dat dan je knipperlichten het ineens weer wel doen. :D Zo ja, dan zit het volgens mij dus in de schakelaar van de alarmlichten. Dat ken ik van zowel Alfetta, als van 75. Zorg er bij de APK dan voor, dat eerst de richtingaanwijzer wordt getest, dan pas de alarmlichten. :wink:
(probeer maar eens andere schakelaars te vinden :? )

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. :biggrin:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 21, 2007 19:31

Zo, systeem ontlucht, en wat denk je? De cilinder maakt maar een vrij kleine slag (1,5 a 2 cm) en het pedaal ligt nogal 'onderin'. Of deze slag voldoende is om te ontkoppelen weet ik nog niet, ik had helaas geen tijd om de traverse weer vast te zetten en de auto te starten. Ik heb echter mijn twijfels en begin er zo langzaerhand een beetje heel erg flauw van te worden :evil: :evil: :evil:

En dan nog de 'dodgy electrics'.. De kachelfan doet het af en toe, als ik een beetje met de zekeringenkast op en neer jutter. Hmmm. Het licht ben ik ook nog niet uit, om de licht- en knipperlichtschakelaar te verwijderen moet de stuurnaaf er af. Ik was bezig met een tooltje daarvoor te maken, en toen weigerde de boor dienst. Althans: precies waar ik een gat moest boren in de strip, was er voor de boren geen doorkomen aan :roll: dus ook dat is niet gelukt.

Andere elektriek-vraag: waar hoort deze stekker bij? Is hij standaard? Ik kan nergens zijn 'maatje' vinden en in de bedradinsschema's uit het Kluwer-boek word ik ook niet veel wijzer... Draden zijn paars, rood/zwart, wit en grijs.

Afbeelding

Deze draden in de stekker lijken deels uit het motorcompartiment en deels uit de draadboom bij de stuurkolom te komen. Is moeilijk te zien vanwege de dichte spaghetti en veel, heel veel isolatietape...

wie weet meer :?:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 22, 2007 00:16

....wie weet meer :?:
Ik niet sorry, zover ben ik met t apparaat niet eens geraakt... :wink:
Suc6 maar weer, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma jan 22, 2007 15:07

Zo, systeem ontlucht, en wat denk je? De cilinder maakt maar een vrij kleine slag (1,5 a 2 cm) en het pedaal ligt nogal 'onderin'. Of deze slag voldoende is om te ontkoppelen weet ik nog niet, ik had helaas geen tijd om de traverse weer vast te zetten en de auto te starten. Ik heb echter mijn twijfels en begin er zo langzaerhand een beetje heel erg flauw van te worden :evil: :evil: :evil:
Yuri,

laat iemand de hulpcilinder met de hand helemaal indrukken (of een tang). Dan ontluchten, anders blijft er lucht in de kamer achter (nippel zit onderaan).

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfetta GTV 2.0 streetreeser: wat is de stekker op pag 3

ma jan 22, 2007 17:38

2cm lijkt me wel genoeg om te ontkoppelen. Verder zie tip juultje, of cilinder draaien met nippel naar boven.
En zonder tegendruk van de drukgroep (dat begrijp ik ten minste :? ) zal het pedaal nooit 'hard' voelen. :wink:

Oh ja, en mocht het pedaal nu toch nog wat diep liggen (maar wel ontkoppelen), het wordt snel vanzelf beter is mijn ervaring.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 22, 2007 19:09

Yuri,

laat iemand de hulpcilinder met de hand helemaal indrukken (of een tang). Dan ontluchten, anders blijft er lucht in de kamer achter (nippel zit onderaan).
Er zit idd nog lucht in het systeem. Hetzelfde had ik onlangs ook na het vervangen van de hulpkopp. cil. van mijn Alfetta. Goed ontluchten en het probleem is weg. Je moet wel wat geduld hebben daarbij. :wink:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfetta GTV 2.0 streetreeser: wat is de stekker op pag 3

ma jan 22, 2007 20:14

Dat geeft de burger weer moed, dan bout ik de hele traverse weer vast als ik tijd heb en dan zal ik de proef eens op de som nemen. En dan hoop ik GVD dat het niet alsnog niet goed is, dat ik de hele litanie weer van voren af aan kan beginnen. De charme van oudere spullen :?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 22, 2007 21:13

En dan nog de 'dodgy electrics'.. De kachelfan doet het af en toe, als ik een beetje met de zekeringenkast op en neer jutter. Hmmm. Het licht ben ik ook nog niet uit, om de licht- en knipperlichtschakelaar te verwijderen moet de stuurnaaf er af. Ik was bezig met een tooltje daarvoor te maken, en toen weigerde de boor dienst. Althans: precies waar ik een gat moest boren in de strip, was er voor de boren geen doorkomen aan :roll: dus ook dat is niet gelukt.

Andere elektriek-vraag: waar hoort deze stekker bij? Is hij standaard? Ik kan nergens zijn 'maatje' vinden en in de bedradinsschema's uit het Kluwer-boek word ik ook niet veel wijzer... Draden zijn paars, rood/zwart, wit en grijs.

Deze draden in de stekker lijken deels uit het motorcompartiment en deels uit de draadboom bij de stuurkolom te komen. Is moeilijk te zien vanwege de dichte spaghetti en veel, heel veel isolatietape...

Allerhande storingen/ weigerende kachelmotor, achterrruitverwarming en wet ik wat allemaal meer :arrow: Stekkers achterop en in de zekeringkast :twisted: Neem er gerust de tijd voor, om één voor één iedere stekker los te halen, aan te knijpen (!) en een beetje contactspray of zo op te doen, moet jij eens zien hoe betrouwbaar de boel wordt. Dat geld eigenlijk voor iedere stekker, dus ook bij koplampen, enz., enz.
Het is niet leuk, maar ook niet moelijk, wel veel werk.

Die losse stekker, waar hangt ie ergens :arrow: uitgezoemde foto :idea: ? Die stekker lijkt me wel origineel. :!:

GTVke
Full Member
Full Member

di jan 23, 2007 18:39

Afbeelding

paars - thermocontact koelradiator
rood/zwart - sensor oliedruk
wit- koelventilator
grijs- sensor watertemperatuur

Als ik me niet vergis zit het andere eind ergens aan de stuurcolom !?!
Met die 2 spitse uiteinden op de stekker ( foto ) kan je deze vastklikken in de gaten die daar voor voorzien zijn in het frame voor de bevestiging van de stuurcolom .

Terug naar “Projecten”