Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

wo aug 17, 2005 14:20

Het is voor het laatst 4 jaar geleden dat ik de ontsteking nog heb afgesteld, toen ging het probleemloos.
Heeft iemand dit al meegemaakt? Suggesties.
Beetje flauw, maar dan staat ie toch gewoon goed?! :roll: Lekker laten zo is voor jou zeker geen optie, hè? :idea: :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

wo aug 17, 2005 23:19

Het is voor het laatst 4 jaar geleden dat ik de ontsteking nog heb afgesteld, toen ging het probleemloos.
Heeft iemand dit al meegemaakt? Suggesties.
Beetje flauw, maar dan staat ie toch gewoon goed?! :roll: Lekker laten zo is voor jou zeker geen optie, hè? :idea: :?
Jij rijdt zeker geen Alfa met contactpuntjes :wink:

Nee, kan het zo niet laten. Bovendien, nu is de motor er nog uit en kan ik er nog makkelijk aan werken.
Zal het even bij de technische topics zetten.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

do aug 18, 2005 12:35

Jij rijdt zeker geen Alfa met contactpuntjes :wink:

Nee, kan het zo niet laten. Bovendien, nu is de motor er nog uit en kan ik er nog makkelijk aan werken.
Zal het even bij de technische topics zetten.
Klopt! :D Maar jij had ook niet vermeld, dat je nu nieuwe punten hebt geplaatst/ wil plaatsen! :o Dat verandert de zaak natuurlijk. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

vr aug 19, 2005 01:08

Jij rijdt zeker geen Alfa met contactpuntjes :wink:

Nee, kan het zo niet laten. Bovendien, nu is de motor er nog uit en kan ik er nog makkelijk aan werken.
Zal het even bij de technische topics zetten.
Klopt! :D Maar jij had ook niet vermeld, dat je nu nieuwe punten hebt geplaatst/ wil plaatsen! :o Dat verandert de zaak natuurlijk. :wink:
Nee ik hoef nu geen nieuwe puntjes te plaatsen, dat heb ik toen gedaan.

Maar, naarmate de puntjes inslijten, moet op een bepaald moment de contactpuntafstand weer ingesteld worden. Meestal moet je het ontstekingstijdstip dan ook weer een klein beetje aanpassen.
Maar als de zaak muurvast zit, zal het in elk geval niet verlopen :wink:

Vind dat altijd een leuk onderdeel van de hobby. Vóórdat het seizoen weer begint ontsteking controleren, klepspeling nazien, etc.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

vr aug 19, 2005 15:11

Nee ik hoef nu geen nieuwe puntjes te plaatsen, dat heb ik toen gedaan.

Maar, naarmate de puntjes inslijten, moet op een bepaald moment de contactpuntafstand weer ingesteld worden. Meestal moet je het ontstekingstijdstip dan ook weer een klein beetje aanpassen.
En jij hebt natuurlijk heel wat km's gemaakt in die 4 jaar! :biggrin: Dat was ik even vergeten. :blue_lol: :wink:
Zonder dollen: ik snap wel dat je het gangbaar wil hebben hoor! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

vr aug 26, 2005 01:27

Gisterenmiddag is de auto -eindelijk- terug gekomen van het spuiten.
Het wachten heeft zich geloond, want het resultaat is echt beter dan de vorige keer.

Vandaag begonnen met tectyleren. Leuke klus :twisted: maar, dit is uiteraard wel het
behoud van de auto, dus essentieel.
Heb van tevoren zoveel mogelijk buitenom afgeplakt met kranten, zodat niet de hele auto
onder het spul komt te zitten. De portieren heb ik er weer uitgehaald, zodat ik die extra
grondig onder handen kan nemen.
Morgen moet ik hiermee klaar zijn en dan kan ik beginnen er wat dingen aan te schroeven.
Maar dan is m'n vakantie inmiddels ook voorbij.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

vr aug 26, 2005 11:16

Gisterenmiddag is de auto -eindelijk- terug gekomen van het spuiten.
Het wachten heeft zich geloond, want het resultaat is echt beter dan de vorige keer.

Vandaag begonnen met tectyleren. Leuke klus :twisted: maar, dit is uiteraard wel het
behoud van de auto, dus essentieel.
De portieren heb ik er weer uitgehaald, zodat ik die extra
grondig onder handen kan nemen.
Wrom de portieren eruit halen :? lukt toch ook prima als ze erin zitten :-s

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

zo aug 28, 2005 23:43

Gisterenmiddag is de auto -eindelijk- terug gekomen van het spuiten.
Het wachten heeft zich geloond, want het resultaat is echt beter dan de vorige keer.

Vandaag begonnen met tectyleren. Leuke klus :twisted: maar, dit is uiteraard wel het
behoud van de auto, dus essentieel.
De portieren heb ik er weer uitgehaald, zodat ik die extra
grondig onder handen kan nemen.
Wrom de portieren eruit halen :? lukt toch ook prima als ze erin zitten :-s
Dan kan de zwaartekracht z'n werk doen.
Naast ML heb ik in de portieren Mike Sanders anti-korrosievet gebruikt. Dat maak je warm en dan loopt het net als olie. Als het daarna weer stolt heb je weer vet. Bijvoorbeeld onder de sierstrip op de deur heb je dubbel plaatwerk. Deur op z'n kop gezet, het warme vet erin gegoten en vervolgens is de naad tussen het dubbele plaatwerk geheel gesealed met vet. Dat lukt niet als de deur in de auto blijft zitten.
Hetzelfde met de 2 zijkanten en onderkant gedaan, zodat de felsranden goed vol zitten.
Vervolgens nog eens ML erin gespoten.

Inmiddels zitter er al 8 stuks 600 ml spuitbussen aan Tectyl in. Omdat de dorpels, in tegenstelling tot de Giulia, geen binnendorpel hebben, kun je die ook goed onder handen nemen. Eerst met perslucht de laatste restjes straalzand eruit geblazen, vooral rechts was dat nog best veel. Van achteruit in de wielkast zit een ronde plug, als die er af is, kun je tot bijna voorin de dorpel kijken, door aan de binnendorpel bij de ronde gaten een lamp te houden. Wat ik zo kon zien, zag er erg goed uit. Geen roest en de originele lak van het dompelbad is nog te zien -de dorpels zijn blijven zitten want ze waren gelukkig niet rot-.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

zo aug 28, 2005 23:55

Zoveel mensen, zoveel meningen, dus misschien is het niet verstandig hier m'n vraag te stellen :wink:
Maar, ik wil toch even jullie mening peilen. Het betreft de buitenspiegel(s).

Een Alfetta Gt 1.8 had oorspronkelijk ronde spiegels, als de 105 serie, maar dan grijs gespoten i.p.v. dat mooie chroom.
Voor export tenminste, want in Italië werden ze toen nog zonder buitenspiegel uitgeleverd.

Met 2 i.p.v. 1 buitenspiegel dunkt me dat de kans wat groter is de auto schadevrij te houden.
Maar, als je er 2 spiegels opzet, moet je wel de langwerpige nemen -van de 1.6 Gt en 2.0Gtv-.
Wat denken jullie, is dit een acceptabele concessie aan de originaliteit?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

zo aug 28, 2005 23:56

ja

veiligheid en heelhouden gaat boven alles
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma aug 29, 2005 00:14

Nou ik toch bezig ben met kleine concessies....

De bonk roest aan het motorblok, ook wel uitlaatspruitstuk genaamd, stoort me altijd
nogal. Zal ik hiervoor hittebestendige zilverkleurige lak gebruiken, of is dat te "bling" :?:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma aug 29, 2005 00:15

kan ook hittebestendige zwarte gebruiken :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma aug 29, 2005 00:34

Peter,op mijn Gtv zitten van die ronde chromen Marini's is dat wat of niet?Ik vindt ze wel mooi staan er op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma aug 29, 2005 09:42

Wrom de portieren eruit halen :? lukt toch ook prima als ze erin zitten :-s
Dan kan de zwaartekracht z'n werk doen.
Naast ML heb ik in de portieren Mike Sanders anti-korrosievet gebruikt. Dat maak je warm en dan loopt het net als olie. Als het daarna weer stolt heb je weer vet. Bijvoorbeeld onder de sierstrip op de deur heb je dubbel plaatwerk. Deur op z'n kop gezet, het warme vet erin gegoten en vervolgens is de naad tussen het dubbele plaatwerk geheel gesealed met vet. Dat lukt niet als de deur in de auto blijft zitten.
Hetzelfde met de 2 zijkanten en onderkant gedaan, zodat de felsranden goed vol zitten.
Vervolgens nog eens ML erin gespoten.
Ahzoe, idd beter dan om het zo te doen :wink:
En dat vet smelt niet als het (erg) warm is in de zomer?

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma aug 29, 2005 10:55

Peter.@ Goed plan met je deuren. Is wel ALLE roest eruit ?

Die spruitstukken kun je het beste zandstralen en met hittebestendige lak doen. Ik heb de mijne ook gedaan en dat blijft na 9000 km en een hele hete turbo nog aardig goed zwart.

Terug naar “Projecten”