Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

za jul 30, 2005 12:35

Kijk, dan ben je goed bezig! :thumbs:
Maar dat wist je zelf natuurlijk ook al. :wink:

(Hoe had ik het toch kunnen denken?! :oops: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

za jul 30, 2005 18:29

Prachtig Peter..

Ben je stiekem al over een volgend projekt aan het denken ? Je kunt wel zeggen dat je dit nooooit meer doet maar wij weten wel beter.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

za jul 30, 2005 23:13

Prachtig Peter..

Ben je stiekem al over een volgend projekt aan het denken ? Je kunt wel zeggen dat je dit nooooit meer doet maar wij weten wel beter.
Hoe weet je dat toch..., gaat dat bij jou ook altijd zo :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

zo jul 31, 2005 22:46

Gisteren een nieuwe benzineleiding gebogen en tevens de leidingen voor de koppeling en remleidingen.
Helaas was watt te weinig remleiding voorhanden ze meteen allemaal te doen.

Hier zie je ze met wat tape aan de oude leiding geplakt.
Niet de mooiste foto, maar toch een beetje kunstzinning :wink:
Afbeelding

Vandaag nog wat aan de slag geweest met o.a. de voorwielophinging. Nieuwe bussen in de onderste draagarm -zie foto-.
Ik heb voldoende kopervet, speciaal passingsvet, etc. gebruikt, zodat het over 30 jaar wél goed uit elkaar gaat,
mocht dan weer een restauratie nodig zijn :biggrin:
Afbeelding

Denk wel dat ik de handel mee naar het werk moet nemen om de onderste fusekogels er fatsoenlijk in te persen.
Of weet iemand een andere methode? En verder nieuw vet aan de wiellagers gedaan
-lagers waren nog helemaal ok-, de nieuwe remschijven erop gezet.
Het is een waar genot met nieuwe, dan wel vers gelakte, verzinkte, etc. onderdelen te werken.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma aug 01, 2005 14:16

Dat ziet er goed uit!
En die fuseekogel kun je erin tikken door een passende bus (stukje buis dus) op de rand te zetten en dan met een grote hamer..........BAM. En die zit er weer in. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma aug 01, 2005 17:50

Dat ziet er goed uit!
En die fuseekogel kun je erin tikken door een passende bus (stukje buis dus) op de rand te zetten en dan met een grote hamer..........BAM. En die zit er weer in. :roll:
Precies dat valt reuze mee...is goed te doen :wink:

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di aug 02, 2005 00:34

Dat ziet er goed uit!
En die fuseekogel kun je erin tikken door een passende bus (stukje buis dus) op de rand te zetten en dan met een grote hamer..........BAM. En die zit er weer in. :roll:
Ok, da's een goede tip. Moet er natuurlijk vooral recht inslaan, want anders heb je echt een probleem.
Vandaar dat ik dacht het beter met een pers te doen.
Het spul ligt alvast in de kofferbak van de 156, dus morgen of overmorgen eens in de pauze een poging wagen.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di aug 02, 2005 20:04

Hey

net ens effe de hele topic doorgespit
ik begin er gewoon van te kwijlen =P~ =P~ =P~

fantastisch wat een restauratie =D> =D> =D> :
in iedergeval geweldig veel eer van je werk.
als ie klaar is drie dubbel plezier :thumbs: :thumbs: :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di aug 02, 2005 20:24

Mooi werk met die remleidingen. Ik heb zelf een houten inleg gemaakt voor in een 10mm buigijzertje. Kan je makkelijk mooi rond buigen. Achteraf een beetje overdreven denk dat het met de hand ook best lukt. Hoe heb jij het aangepakt?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di aug 02, 2005 22:40

Mooi werk met die remleidingen. Ik heb zelf een houten inleg gemaakt voor in een 10mm buigijzertje. Kan je makkelijk mooi rond buigen. Achteraf een beetje overdreven denk dat het met de hand ook best lukt. Hoe heb jij het aangepakt?
Het meeste met de hand gebogen, de scherpere knikken van de koppelingsleiding met een speciale buigtang. Die leiding is dikker en buigen daarvan was behoorlijk veel lastiger dan de remleiding.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di aug 02, 2005 22:41

Vandaag op het werk de onderste fuseekogels in de draagarmen geperst. Is perfect gegaan. Een collega was zo vriendelijk me een stuk pijp af te zagen wat precies op de rand van de kogel paste. Met een hamer op de pijp slaan leek me toch een minder goed idee, i.vm. meer kans op beschadiging. En als er toch een pers staat.

Nou heb ik inmiddels gezien dat bij de bovenste fuseekogels, de hartafstand tussen de gaten net wat kleiner is dan bij de oude. Dus ik krijg er net geen 2e M8 bout doorheen.
Beste oplossing is dan beide gaten in de draagarm aan de binnenkant iets uitvijlen?
Ik zou natuurlijk ook bij 1 bout ter hoogte van de opening de schroefdraad eraf kunnen halen. Dat is waarschijnlijk net genoeg. Wat is wijsheid?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

wo aug 03, 2005 13:14

Ik zou gaan voor de eerste optie. Dan heb je in iedergeval ook in de toekomst geen problemen te verwachten. Als de gaten eenmal pas zijn werkt het wel zo lekker. :)
de draad van de bouten afvijlen klinkt een beetje als een beun oplossing. :roll: :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di aug 16, 2005 23:59

Zoals al eerder gemeld, was ik niet geheel tevreden over het afkitten van de naden, was o.a. de rechterdeur nog niet goed strak en zaten wat "wolken" in de motorkap.
In goed overleg afgesproken dat e.e.a. hersteld zou gaan worden.

Wel, deze keer heeft er gelukkig een echte vakman aan gewerkt. Het meeste wat niet strak was, kreeg hij er met enkel schuren uit. Op beide deuren moest wel nog wat spuitplamuur. De kit viel uiteraard moeilijk te schuren, dus daar is eveneens wat spuitplamuur op gekomen. De spuiters hadden verleden week nog vakantie, maar in de loop van deze week zou er weer een mooi glimmend laagje op moeten komen.
Hier een plaatje genomen voordat de Gt weer naar de spuiter ging.
Afbeelding

Ondertussen heb ik m'n (werk)vakantie. Heb me nu ook ontfermd over het cuore sportivo Een afgebroken tapeind aan de uitlaatzijde heeft me lekker veel tijd en wat afgebroken boren gekost. Hij was ruim binnen de kop afgebroken. Waarschijnlijk is de auto ooit met de uitlaat op een drempel of zo gekomen. Het spruitstuk was ook gescheurd.
Uiteindelijk is het met uitboren en nieuwe draad tappen dan toch gelukt. Om goed vast te zitten moest het nieuwe tapeind er wel ietsje verder in, want vooraan zat geen "vlees" meer.
Afbeelding
Afbeelding

Voorts heb ik de waterpomp vervangen, want die vertrouwde ik niet zo zeer. En hoewel er nauwelijks lekkage was, toch maar meteen de voorste krukaskeerring vervangen, omdat het nu slechts een kleine moeite is.
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet, een vroege Alfetta heeft op de waterpomp nog een aansluiting voor de mechanische toerenteller, net als een 105 serie.

Tot m'n verrassing kom ik er nu achter dat het ontstekingshuis zich niet meer laat verstellend. Het zit muurvast. Ik heb er al een keer of 3 kruipolie op gedaan, en voorzichtig met een hamer op getikt, maar hij wordt nog niet wakker :wink:

Het is voor het laatst 4 jaar geleden dat ik de ontsteking nog heb afgesteld, toen ging het probleemloos.
Heeft iemand dit al meegemaakt? Suggesties.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

wo aug 17, 2005 11:04

Die voorste keerring is een hele slimme. Ik kan uit ervaring vertellen dat het niet leuk is je smetteloze motorruimte helemaal zwart te zien... :roll:
Dirk - Giulia2000TS

wendola

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

wo aug 17, 2005 12:00

nou je maakt erwel wat moois van :thumbs:

Terug naar “Projecten”