Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 10:18

Bedankt voor alle reacties!
Hopelijk is dat turbo-wijzertje heavy-duty uitgevoerd gezien het graag tegen de eindaanslag aanknalt :lol:

Prachtig project, mooi uitgevoerd en nog spannender resultaat! :jumping:
Gelukkig heeft het metertje geen aanslag bij de 2 bar, dus tot 2.5 bar boost moet nog wel gaan hiermee. ;)

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 11:06

Kanonnen! Die sleurt wel heel hard.
Leuk om je project te volgen Joel. Ik ben zelf bezig met mijn 8v.
Ik heb de hulp ingeschakeld van een duitse tuner hiervoor
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 13:01

Kanonnen! Die sleurt wel heel hard.
Leuk om je project te volgen Joel. Ik ben zelf bezig met mijn 8v.
Ik heb de hulp ingeschakeld van een duitse tuner hiervoor
Dank je!

Ik zie in je onderschrift dat je nu op 170 pk/380 Nm zit met die 8v, dat is waarschijnlijk niet met de standaard turbo of toch wel?
En heb je wel eens gedacht aan de voor jou lokale tuner, JD ? Ik weet toevallig dat die ook de software hebben gedaan voor de 147 JTD racer van Tim de Leeuw, dat was dan wel met een aftermarket motormanagement.

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 15:41

Kanonnen! Die sleurt wel heel hard.
Leuk om je project te volgen Joel. Ik ben zelf bezig met mijn 8v.
Ik heb de hulp ingeschakeld van een duitse tuner hiervoor
Dank je!

Ik zie in je onderschrift dat je nu op 170 pk/380 Nm zit met die 8v, dat is waarschijnlijk niet met de standaard turbo of toch wel?
En heb je wel eens gedacht aan de voor jou lokale tuner, JD ? Ik weet toevallig dat die ook de software hebben gedaan voor de 147 JTD racer van Tim de Leeuw, dat was dan wel met een aftermarket motormanagement.
Doet JD dat ja? Dacht altijd dat ze alleen VAG deden.
Ik zit nog (net) niet aan de 170 pk /380 nm , dit is wat we berekend hebben wat theoretisch haalbaar moet zijn.
Mijn turbo is een aangepaste versie. Anders was ie denk ik al gaan vliegen :lol:
Ben momenteel ook aan het nadenken om de turbo van een MB 270cdi te gaan gebruiken. Volgens mij moet dit mogelijk zijn.
Volgens mijn laatste berekeningen zou ik tot 200 pk moeten kunnen gaan als ik er grotere injectoren in kan lepelen ( van de 2.4) en een FMIC zou inbouwen.
Maar ik heb eerst mijn onderstel voorrang gegeven. GTA stabi's geplaatst, FM progressief vering icm Koni dempers. (met de verstelbare uitgaande demping).
Uitlaatlijn is ook helemaal aangepast (Grotendeels raggazon) alleen met de (absorptie)demper van Sebring op een andere plek. Ik heb gekozen voor een einddemper omdat ik dacht dat dit beter zou zijn voor het opspoelen van de turbo.
Voor koppeling en vliegwiel heb ik dezelfde combinatie die jij hebt. Slaat wel wat vaker af, maar het is wel een stuk fijner om je vliegwiel langer dan 100.000 km heel te houden....
Ik ben wel benieuwd naar jouw theorie achter bepaalde aanpassingen. Ik blijf dit topic absoluut volgen!
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 15:57

Kan de versnellingsbak die 470nm aan ? 380nm zou de grens zijn van die M32 bakken (is toch die 6-bak uit de 16v ?) .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 16:44

Kan de versnellingsbak die 470nm aan ? 380nm zou de grens zijn van die M32 bakken (is toch die 6-bak uit de 16v ?) .
Zit daar niet gewoon de C630 bak in?
Die kan de 450 nm wel aan hoor
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 17:38

Kanonnen! Die sleurt wel heel hard.
Leuk om je project te volgen Joel. Ik ben zelf bezig met mijn 8v.
Ik heb de hulp ingeschakeld van een duitse tuner hiervoor
Dank je!

Ik zie in je onderschrift dat je nu op 170 pk/380 Nm zit met die 8v, dat is waarschijnlijk niet met de standaard turbo of toch wel?
En heb je wel eens gedacht aan de voor jou lokale tuner, JD ? Ik weet toevallig dat die ook de software hebben gedaan voor de 147 JTD racer van Tim de Leeuw, dat was dan wel met een aftermarket motormanagement.
Doet JD dat ja? Dacht altijd dat ze alleen VAG deden.
Ik zit nog (net) niet aan de 170 pk /380 nm , dit is wat we berekend hebben wat theoretisch haalbaar moet zijn.
Mijn turbo is een aangepaste versie. Anders was ie denk ik al gaan vliegen :lol:
Ben momenteel ook aan het nadenken om de turbo van een MB 270cdi te gaan gebruiken. Volgens mij moet dit mogelijk zijn.
Volgens mijn laatste berekeningen zou ik tot 200 pk moeten kunnen gaan als ik er grotere injectoren in kan lepelen ( van de 2.4) en een FMIC zou inbouwen.
Maar ik heb eerst mijn onderstel voorrang gegeven. GTA stabi's geplaatst, FM progressief vering icm Koni dempers. (met de verstelbare uitgaande demping).
Uitlaatlijn is ook helemaal aangepast (Grotendeels raggazon) alleen met de (absorptie)demper van Sebring op een andere plek. Ik heb gekozen voor een einddemper omdat ik dacht dat dit beter zou zijn voor het opspoelen van de turbo.
Voor koppeling en vliegwiel heb ik dezelfde combinatie die jij hebt. Slaat wel wat vaker af, maar het is wel een stuk fijner om je vliegwiel langer dan 100.000 km heel te houden....
Ik ben wel benieuwd naar jouw theorie achter bepaalde aanpassingen. Ik blijf dit topic absoluut volgen!
Voor een JTD zijn er eigenlijk maar een paar interessante turbo's. Namelijk de GT2256v van de JTD 2.4 10v, de GT2256v van de 2.4 20v en de GTB2056v die ik heb (Brera/159 2.4 20v 210 pk).
Turbo's van andere merken vereisen heel veel aanpassingen om het werkend te krijgen. De eerst 2 genoemde zijn goed te doen op je 1.9 blok en kunnen je inderdaad tegen de 200 pk brengen met standaard injectors. Die zijn overigens hetzelfde als de 2.4 10v, dus spaar je moeite met uitwisselen. Er zit alleen een verschil tussen de euro 2 en euro 3 injectors, de laatste zijn de grootste en die heb je waarschijnlijk al. Voor de JTD 8v is er geen pasklare grotere injector zover ik weet.
Wat betreft uitlaatlijn moet een 2.25"/57mm diameter voldoende zijn, dempers maakt niet zoveel uit zolang het absorptiedempers zijn (vrije doorstroom). Wel is het zo dat het voorste traject in theorie iets groter mag zijn vanwege de hogere gastemperatuur.

Voor wat betreft de bak nog, de zwakke schakel is het diff, aangezien deze vervangen is voor een Q2 exemplaar verwacht ik geen problemen.

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 20:39

[
Voor een JTD zijn er eigenlijk maar een paar interessante turbo's. Namelijk de GT2256v van de JTD 2.4 10v, de GT2256v van de 2.4 20v en de GTB2056v die ik heb (Brera/159 2.4 20v 210 pk).
Turbo's van andere merken vereisen heel veel aanpassingen om het werkend te krijgen. De eerst 2 genoemde zijn goed te doen op je 1.9 blok en kunnen je inderdaad tegen de 200 pk brengen met standaard injectors. Die zijn overigens hetzelfde als de 2.4 10v, dus spaar je moeite met uitwisselen. Er zit alleen een verschil tussen de euro 2 en euro 3 injectors, de laatste zijn de grootste en die heb je waarschijnlijk al. Voor de JTD 8v is er geen pasklare grotere injector zover ik weet.
Wat betreft uitlaatlijn moet een 2.25"/57mm diameter voldoende zijn, dempers maakt niet zoveel uit zolang het absorptiedempers zijn (vrije doorstroom). Wel is het zo dat het voorste traject in theorie iets groter mag zijn vanwege de hogere gastemperatuur.
Okay, weer wat geleerd!
Ik heb idd al de Euro 3 injectors.
De uitlaatlijn is bij mij 60 mm (moet ik ff nakijken, kan ook 63 zijn) vanaf de turbo tot de einddemper. Ook zit het eerste deel (Spruitstuk, downpipe, voorpijp) in de heatwrap om de gassen op temperatuur te houden.
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 22:58

Ik ben wel benieuwd naar jouw theorie achter bepaalde aanpassingen.
Brand maar los welke je bedoelt, ik licht ze graag toe!
Voor een JTD zijn er eigenlijk maar een paar interessante turbo's. Namelijk de GT2256v van de JTD 2.4 10v, de GT2256v van de 2.4 20v en de GTB2056v die ik heb (Brera/159 2.4 20v 210 pk).
Turbo's van andere merken vereisen heel veel aanpassingen om het werkend te krijgen. De eerst 2 genoemde zijn goed te doen op je 1.9 blok en kunnen je inderdaad tegen de 200 pk brengen met standaard injectors. Die zijn overigens hetzelfde als de 2.4 10v, dus spaar je moeite met uitwisselen. Er zit alleen een verschil tussen de euro 2 en euro 3 injectors, de laatste zijn de grootste en die heb je waarschijnlijk al. Voor de JTD 8v is er geen pasklare grotere injector zover ik weet.
Wat betreft uitlaatlijn moet een 2.25"/57mm diameter voldoende zijn, dempers maakt niet zoveel uit zolang het absorptiedempers zijn (vrije doorstroom). Wel is het zo dat het voorste traject in theorie iets groter mag zijn vanwege de hogere gastemperatuur.
Okay, weer wat geleerd!
Ik heb idd al de Euro 3 injectors.
De uitlaatlijn is bij mij 60 mm (moet ik ff nakijken, kan ook 63 zijn) vanaf de turbo tot de einddemper. Ook zit het eerste deel (Spruitstuk, downpipe, voorpijp) in de heatwrap om de gassen op temperatuur te houden.
60 mm is zeker voldoende.
Heatwrap... Tsja, voor het spruitstuk begrijp ik het, meer hitte is sneller opspoelen van de turbo, maar na de turbo... Dat kan ik nog niet plaatsen. Bij een atmosferische motor kan het iets doen doordat je de drukgolven meer snelheid geeft, maar met een turbo heb ik mijn twijfels. Desalniettemin is het wel goed om de hitte weg te houden van de intercoolerbuizen en daarom wil ik mijn downpipe ook nog eens gaan inpakken.
Op hoeveel turbodruk en injectiehoeveelheid zit je nu eigenlijk?

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do sep 05, 2013 09:00


60 mm is zeker voldoende.
Heatwrap... Tsja, voor het spruitstuk begrijp ik het, meer hitte is sneller opspoelen van de turbo, maar na de turbo... Dat kan ik nog niet plaatsen. Bij een atmosferische motor kan het iets doen doordat je de drukgolven meer snelheid geeft, maar met een turbo heb ik mijn twijfels. Desalniettemin is het wel goed om de hitte weg te houden van de intercoolerbuizen en daarom wil ik mijn downpipe ook nog eens gaan inpakken.
Op hoeveel turbodruk en injectiehoeveelheid zit je nu eigenlijk?
Dat moet ik ff opzoeken. Injectiesnelheid durf ik niet uit mijn hoofd te zeggen.
Heb sowieso een stationaire turbodruk van 0,3 bar
Ik meen me te herinneren dat de turbodruk op 1,6 Bar afgeregeld is.
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr sep 06, 2013 21:31


60 mm is zeker voldoende.
Heatwrap... Tsja, voor het spruitstuk begrijp ik het, meer hitte is sneller opspoelen van de turbo, maar na de turbo... Dat kan ik nog niet plaatsen. Bij een atmosferische motor kan het iets doen doordat je de drukgolven meer snelheid geeft, maar met een turbo heb ik mijn twijfels. Desalniettemin is het wel goed om de hitte weg te houden van de intercoolerbuizen en daarom wil ik mijn downpipe ook nog eens gaan inpakken.
Op hoeveel turbodruk en injectiehoeveelheid zit je nu eigenlijk?
Dat moet ik ff opzoeken. Injectiesnelheid durf ik niet uit mijn hoofd te zeggen.
Heb sowieso een stationaire turbodruk van 0,3 bar
Ik meen me te herinneren dat de turbodruk op 1,6 Bar afgeregeld is.
1.6 bar turbodruk, dan heb je een licht gemodificeerde turbo waarschijnlijk of je zit heel veilig. Een standaard turbo met alleen een grotere 52mm compressor kan 1.8-1.9 bar doen. Standaard max. 1.5 bar tot +/- 4500 rpm. Voor 170 pk heb je zo'n 80 a 85 mm^3 brandstof nodig op een 8v.
Persoonlijk zou ik een 156 2.4 JTD 20v turbo aanraden, die spoelt nog acceptabel op, is goed te vinden, goed betaalbaar en is redelijk makkelijk passend te maken. Vermogen van 190-200 pk is te doen mits je ook een goede intercooler hebt.

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma sep 09, 2013 12:23

1.6 bar turbodruk, dan heb je een licht gemodificeerde turbo waarschijnlijk of je zit heel veilig. Een standaard turbo met alleen een grotere 52mm compressor kan 1.8-1.9 bar doen. Standaard max. 1.5 bar tot +/- 4500 rpm. Voor 170 pk heb je zo'n 80 a 85 mm^3 brandstof nodig op een 8v.
Persoonlijk zou ik een 156 2.4 JTD 20v turbo aanraden, die spoelt nog acceptabel op, is goed te vinden, goed betaalbaar en is redelijk makkelijk passend te maken. Vermogen van 190-200 pk is te doen mits je ook een goede intercooler hebt.[/quote]

Klopt, probeer zoveel mogelijk de veilige marges aan te houden aangezien ik 70.000 km/jr doe met deze auto :D
Ik ga eens zoeken naar een 20v turbo. Die van de 159/Brera is zeker niet makkelijk passend te krijgen.?
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma sep 09, 2013 13:02

Klopt, probeer zoveel mogelijk de veilige marges aan te houden aangezien ik 70.000 km/jr doe met deze auto :D
Ik ga eens zoeken naar een 20v turbo. Die van de 159/Brera is zeker niet makkelijk passend te krijgen.?
Probleem van de GTB turbo is het compressorhuis die aangepast moet worden, zie pagina 1 van dit topic. ;)
Ook is de compressorzijde zo groot dat deze bij rechte montage tegen de bakbehuizing aanzit.

De GT2256v van de 20v heeft een kleiner compressorhuis die direct te gebruiken is. Ook heeft de uitvoer van de compressor ongeveer dezelfde richting als de standaard turbo.

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di sep 10, 2013 12:01

Klopt, probeer zoveel mogelijk de veilige marges aan te houden aangezien ik 70.000 km/jr doe met deze auto :D
Ik ga eens zoeken naar een 20v turbo. Die van de 159/Brera is zeker niet makkelijk passend te krijgen.?
Probleem van de GTB turbo is het compressorhuis die aangepast moet worden, zie pagina 1 van dit topic. ;)
Ook is de compressorzijde zo groot dat deze bij rechte montage tegen de bakbehuizing aanzit.

De GT2256v van de 20v heeft een kleiner compressorhuis die direct te gebruiken is. Ook heeft de uitvoer van de compressor ongeveer dezelfde richting als de standaard turbo.
Thnx voor de info! Dat wordt dus zoeken naar de GT2256v 8)
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di sep 10, 2013 13:03

Klopt, probeer zoveel mogelijk de veilige marges aan te houden aangezien ik 70.000 km/jr doe met deze auto :D
Ik ga eens zoeken naar een 20v turbo. Die van de 159/Brera is zeker niet makkelijk passend te krijgen.?
Probleem van de GTB turbo is het compressorhuis die aangepast moet worden, zie pagina 1 van dit topic. ;)
Ook is de compressorzijde zo groot dat deze bij rechte montage tegen de bakbehuizing aanzit.

De GT2256v van de 20v heeft een kleiner compressorhuis die direct te gebruiken is. Ook heeft de uitvoer van de compressor ongeveer dezelfde richting als de standaard turbo.
Thnx voor de info! Dat wordt dus zoeken naar de GT2256v 8)
Zoek maar eens op: 717661-0001 of 717661-5001s
Dat zijn de Garrett onderdeel nrs. Op ebay staan ze regelmatig.

Terug naar “Projecten”