yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa 75 1.8 ie door de apk

di jun 05, 2007 19:55

Bij mij liep er geen olie uit de bak toen ik de sensor verving. Hij werkt inderdaad met pulsen, niet met een wieltje. En omdat we het wel leuker kunnen maken maar niet makkelijker :lol: bestaan er meerdere versies van die sensoren. Je hebt ze met merkteken "4 impuls" maar ook "6 impuls" (en wie weet nog meer?)
En dan heb je nog de corresponderende omzetkastjes die al of niet onder de achterbank zitten, en een unieke overbrenging per eindreductie in de tellerunit... o genot!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Netfinity
Member
Member

RE: Alfa 75 1.8 ie door de apk

di jun 05, 2007 20:36

Ah dan moet ik toch even kijken of er iets van 4 of 6 op staat. Had me vergist trouwens, het waren juist wel 3 draadjes. Zou ook niet weten wat een achteruitrij sensor met 3 draden had gemoeten...
Omzetkastje zit er niet, tenminste niet onder de zitting van de achterbank. Ik heb de kabels naar het dashboard vanaf die stekker onder de bank doorgemeten, en het gaat gewoon rechtstreeks (zo goed als geen weerstand) naar de tellerunit. Gewoon 1 op 1 verbindingen, geen kortsluiting. Aan de sensor meet ik weerstanden van zo'n 10 a 13 megaOhm, geen idee of dat goed is. Zou eventueel nog de mantel van de kabel aan de sensor los kunnen maken, zodat ik het laatste stukje kabel kan doormeten. Maar dat doe ik liever niet. Yuri als je er eentje hebt, en de stekker zit er nog aan, dan zou dat heel mooi zijn. Solderen onder de auto is toch minder mooi, maar als het niet anders kan, dan moet het maar. Wel vreemd dan dat iets wat niet met een wieltje werkt (dan optisch dus?) in de olie zit.
Morgen komen de onderdelen, dus kan ik binnen een paar dagen ff rijden en testen.

Hmz net de tellerunit weer ingebouwd, wil de auto niet starten :? Alle lampjes gaan wel normaal aan, alfa control werkt ook goed, geeft netjes aan dat de handrem erop zit, de deur open staat en het koelvloeistofniveau te laag is. Oude contactslot er los op gezet, zelfde verhaal. Hoop dat ik iets stoms ben vergeten. Zit er nergens een of andere beveiliging op ofzo? Moeilijk te zien van een afstand natuurlijk...
Startmotor gaat ook niet een heel beetje draaien... Verlichting en aanjager werken wel gewoon.

Ik bedenk me nu dat de accu los moest bij het verwijderen van de tellerunit en alfa control. Had hem later wel weer aangesloten, zodat de ramen nog open en dicht konden en de cv werkte. Misschien dat er daardoor iets van slag is? Heb wel het resetknopje op de AC ingedrukt, maar dat hielp niet. Misschien is de computer te resetten? Zou niet weten of het uit kan maken.

Netfinity
Member
Member

wo jun 06, 2007 19:12

Ah hij start weer :D Heb de accu doorgemeten, gewoon 12,2 V. Toen herinnerde ik me het kleine rode schakelaartje dat los in de zekeringkast hing. Ding omgezet en hij wilde wel starten :) Was er blijkbaar ingezet als beveiliging aangezien hij met elke schroevendraaier te starten was... Hij klonk mooi zonder einddemper trouwens :twisted:
Net een pakketje gekregen met uitlaatrubbers, bougiekabels en busjes voor de schakelstang. Dus zo maar weer bezig.

Netfinity
Member
Member

vr jun 08, 2007 09:12

Uitlaat hangt er weer onder, maar zit maar hooguit een centimeter onder de koppeling. Ook bij de bocht naar boven, net na het punt waar de buizen in elkaar schuiven komt hij tegen de onderkant van de auto aan. Heb nu wel dat wiebertje-rubber gebruikt, dit was eerst gescheurd. Ook die 2 ringvormige rubbers voor de middendemper heb ik vervangen. Voor mijn gevoel zitten de pijpen ver genoeg in elkaar. Gisteravond een stukje mee gereden, maar aangezien ik eerst 15 drempels over moet voor ik de wijk uit ben, was het nogal een gebonk onder de auto. De midden- en einddemper zijn van CSC.
Hoe hangt dit bij jullie eronder?

Netfinity
Member
Member

zo jun 10, 2007 20:41

Vrijdag een werkend ruitensproeierpompje en nieuwe slangen ingebouwd, dus dat werkt weer goed.
Vandaag de snelheidsopnemer vervangen en de olie in de bak ververst. Helaas werkt de snelheidsmeter nog niet. Het probleem zit hem dus in de tellerunit, aangezien de bekabeling wel goed is.
Er bleek ook dat er per wiel steeds één verkeerde moer was gebruikt, waardoor bij de voorwielen het schroefdraad beschadigd is op één van de draadeinden. Eén draadeind is ook niet meer recht. Dus binnenkort maar een snij-ijzer zien te lenen. Weet iemand toevallig welke spoed er op zit? Het is volgens de schuifmaat M12. Of zijn die draadeinden makkelijk te vervangen? Prins Bredevoort heeft ze niet...

Netfinity
Member
Member

wo jun 13, 2007 08:33

Gisteren de tellerunit maar weer uitgebouwd, als de tnt op schema blijft kan er vanavond een andere in. Iemand ervaring met het terugdraaien van de teller? Hij heeft straks een km of 40 duizend meer erop staan. Ben benieuwd wat de verzekering er van denkt, mochten ze dat controleren. Maargoed, dat is niet het belangrijkste.
Ondertussen een bevestigingsplaatje gemaakt om de uitlaat lager te kunnen hangen, maar eerst eens proberen of hij door verdraaien beter hangt. Vraag me af of hij wel ooit goed heeft gehangen, misschien dat Hugo of Bas dat nog weten?
Gisteren ook bezig geweest met een schroefdraadvijltje, om het beschadigde schroefdraad op de draadeinden voor de wielmoeren te repareren. Kon er nogal moeilijk bij met de vijl, de andere bouten zaten een beetje in de weg soms. Krijg de moer er nog niet op. Weet niet of de draadeinden los te vervangen zijn, als je een remschijf bestelt zitten ze er al aan. Maar dat vind ik een beetje zonde, zeker omdat juist de schijven voor nog wel goed zijn. Hoop dat ik een snij-ijzer kan lenen...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Alfa 75 1.8 ie door de apk

wo jun 13, 2007 08:57

Gisteren de tellerunit maar weer uitgebouwd, als de tnt op schema blijft kan er vanavond een andere in. Iemand ervaring met het terugdraaien van de teller? Hij heeft straks een km of 40 duizend meer erop staan. Ben benieuwd wat de verzekering er van denkt, mochten ze dat controleren. Maargoed, dat is niet het belangrijkste.
Ondertussen een bevestigingsplaatje gemaakt om de uitlaat lager te kunnen hangen, maar eerst eens proberen of hij door verdraaien beter hangt. Vraag me af of hij wel ooit goed heeft gehangen, misschien dat Hugo of Bas dat nog weten?
Gisteren ook bezig geweest met een schroefdraadvijltje, om het beschadigde schroefdraad op de draadeinden voor de wielmoeren te repareren. Kon er nogal moeilijk bij met de vijl, de andere bouten zaten een beetje in de weg soms. Krijg de moer er nog niet op. Weet niet of de draadeinden los te vervangen zijn, als je een remschijf bestelt zitten ze er al aan. Maar dat vind ik een beetje zonde, zeker omdat juist de schijven voor nog wel goed zijn. Hoop dat ik een snij-ijzer kan lenen...

remschijven zijn NIET voorzien van draadeinden! ! Deze zitten los. Remschijf eraf en dan kun je ze eruit tikken.... Nieuwe zijn gewoon verkrijgbaar..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Netfinity
Member
Member

wo jun 13, 2007 09:22

Ah dat scheelt alweer. Op het plaatje bij Prins staan ze wel. Mocht het met een snij-ijzer niet wat worden, dan moeten ze maar vervangen worden. Ben bang dat ik dat niet gedaan krijg voor zaterdag, wilde hem dan laten keuren. Maargoed, een wiel dat eraf valt wil je ook niet.

Netfinity
Member
Member

do jun 14, 2007 08:18

Gisteren via via een snij-ijzer geleend en alle schroefdraad gerepareerd :) Moeren gaan er nu weer soepel op. Ook een andere tellerunit ingebouwd, had heel even een bewegend wijzertje, sprong een paar keer op en neer en daarna niks meer. Hoop dat het een slecht contactje is oid. De bedrading tussen opnemer en unit is goed, en na opnemer en unit vervangen te hebben zou het toch moeten werken denk je... Vanavond maar weer bezig dus.

Netfinity
Member
Member

ma jun 18, 2007 10:58

Dit weekend de uitlaat er weer opnieuw onder gehangen, is nu als het goed is wel gasdicht.
Tellerunit helemaal uit elkaar geschroefd, snelheidsmeter eens vergeleken met de 'oude', bleek een andere print te hebben. De ene was met smd-spul, dus zal wel een nieuwere versie zijn geweest. ICtje dat er op zit kon ik niet vinden op internet, het is een 92967 ARC 914 op de ene en op de andere een 92967 van een ander merk.
Ding dus maar weer in elkaar gezet en weer ingebouwd, maar gaf geen kick. Straks de rdw maar eens bellen, of je in Nederland nu wel of niet met een verlichte fietscomputer door de apk mag. Heb wel een lijstje met eisen, daarin staat dat je een goed werkende snelheidsmeter die 's nachts ook goed afleesbaar is moet hebben. Als je dat letterlijk opvat, zou het dus mogen... Weet dat het in Engeland wel mocht, maargoed, daar rijden ze ook in gemotoriseerde bankstellen en hemelbedden.

Netfinity
Member
Member

di jul 10, 2007 22:34

25 juni is de 75 goedgekeurd voor de apk :D Lorenzo bedankt :wink:
De koplamp is bijgesteld en de remmen achter moesten worden gesteld, verder was alles goed. Sindsdien door de weeks elke dag ermee van Hengelo naar Almelo en weer terug gereden, wel wennen met schakelen door de versleten synchromesh, maar het gaat steeds beter. Opschakelen gaat gewoon goed als het rustig gebeurt, ga ik in de 1 hoog in de toeren en wil dan door naar de 2, dan gaat dit niet soepel. Terugschakelen met tussengas gaat ook goed, is nog wel even wennen om het snel en altijd goed te doen.

Bij het optrekken vanuit stilstand en in de 2 snelheid maken geeft wel gekraak. Geen gekraak van misschakelen, maar gekraak van er verbuigt iets door grote krachten en ik heb het moeilijk. Verder is het gebonk bij lastwisselingen niet weg, dacht dat het van de uitlaat kwam, maar het blijkt toch de bak te zijn. Beide rubbers heb ik wel vervangen, maar zie nu in het stalen gedeelte van het linker rubber een deuk in de rechtopstaande rand, veroorzaakt door een bout erboven. Wel raar, aangezien ik gewoon nieuwe (dure) rubbers gekocht heb...

Verder trilt een moertje van het uitlaatspruitstuk (aan het blok) er steeds af, schroefdraad op het draadeind bleek slecht te zijn. 2 moertjes, ring en veerring hielden het ook niet lang uit. Dus hier maar een nieuw draadeind inzetten.

Verder is de radiator lek, moet dus elke dag water bijvullen. Maar een radiator is zo verwisseld.

De uitlaat (eindstukje) raakt wel af en toe de straat bij een drempel, geeft een geluid alsof er iemand op een bel slaat. Maar afgelopen weekend de winterbanden verplaatst van de kofferbak naar een droge, dichte aanhanger en het nemen van drempels gaat al beter. Het lagere gewicht is goed te merken, auto is met 5 wielen ipv 9 stuks een stukje sneller :roll:

Binnenkort maar wat dingen opknappen, heb nu niet veel tijd. Het wordt ook tijd voor een grondige poetsbeurt binnen en buiten. Ook de skirts en spatbordverbreders maar eens loshalen, kijken hoe het daaronder uit ziet. Er zit wel een hoop rotzooi achter.

Foto's volgen nog wel een keer...

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do jul 12, 2007 00:24

Hey Erik,

Heb eindelijk tijd om dit hier eens te lezen... Lorenzo als zijnde Rens uit Nijverdal heeft je geholpen met de 75? Top! Is ie in ieder geval in goede handen! Ik hoop werkelijk dat je er erg veel plezier van gaan beleven. En je weet dat ik er een dubbel gevoel bij heb dat ze hier niet meer staat.... Helaas heb ik hier te weinig ruimte tot mijn beschikking, maar daar wordt aan gewerkt! Dus de 75 is welkom als je ervan af wilt... :wink: :lol:

Groetjes,
Alfagek
Bas

PS. Nogmaals veel plezier van het rode gevaarte!
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Netfinity
Member
Member

RE: Alfa 75 1.8 ie - roest en remmen versleten

ma aug 27, 2007 13:46

Zo, al een tijdje niks meer gepost, maar ondertussen is er wel het een en ander gebeurd. De radiator is vervangen door een waterdicht exemplaar, bleek ook dat de balk waar deze op staat niet meer vlak was, maar van onderaf naar boven was gedrukt in een V-vorm. Er zat dus ook een deuk in de radiator tot aan het eerste buisje.

Verder een tijdje geleden de skirts en spatbordverbreders verwijderd, om eens te kijken wat de staan van het plaatwerk eronder is. Dorpels hebben onderaan een beetje oppervlakkige roest zo op het eerste gezicht, ziet er niet ernstig uit. Voorspatborden zijn goed, rechtsachter een paar blaasjes op een hoekje, ook niet zo erg. De linker wielkastrand is aan de voorkant wel bijna doorgeroest. Het naar binnen gevouwen randje zou ook wel eens niet te redden kunnen zijn. Hier dus mee bezig binnenkort.

Ook maar eens nieuwe v-snaren gekocht, moet ze er deze week maar eens opzetten.

Zondag met Wouter75 en mijn broertje (die alfa's nu ook wel mooi begint te vinden) naar het SS geweest, was een mooie dag, veel alfa's kunnen bekijken. Had de 75 buiten, vlakbij het loket waar je kaartjes kon halen, geparkeerd. Aardig wat foto's en filmpjes gemaakt. Weer op de terugweg naar Hengelo, merkte vlakbij Zenderen dat het rempedaal anders aanvoelde. Hij voelde heel hard aan en kon hem nauwelijks indrukken. Ook de remkracht nam iets af. Rustig door gereden en in Hengelo bij remmen voor een stoplicht kwam er een hard schurend geluid van de remmen af, moest het pedaal diep intrappen om op tijd te remmen. Dus nog voorzichtiger het laatste stukje doorgereden naar Wouter75's huis en daar de remmen bekeken. De wielmoeren en de velg waren best wel heet. Waarschijnlijk zijn de blokken versleten en komen ze ook niet helemaal meer terug, waardoor ze iets aanlopen en te warm worden. Wielen weer gemonteerd en na een half uurtje naar huis gereden, nu ze een beetje waren afgekoeld remde het alweer redelijk, maar niet zoals het ervoor was. 's avonds weer even gereden toen ze echt koud waren. Remde toen wel weer normaal, wel na een paar rondjes een zacht schurend geluid.
Dus vanavond de blokken maar eens demonteren.

jef 75
Guru
Guru

RE: Alfa 75 1.8 ie - roest en remmen

ma aug 27, 2007 23:08

zuigers die wss wat vast zitten,zo zitten je blokken constant met een druk tegen de schijf waardoor er hitte ontstaat,kan oplopen tot te warm naargelang welke remvloeistof je hebt,
te warm,boven 280 graden ( indien dot 4) kan je je HRC ook weleen stuk .trappen

Netfinity
Member
Member

RE: Alfa 75 1.8 ie - roest en remmen

di aug 28, 2007 11:47

Dot 4 zal er wel niet in zitten denk ik. Zal wel gewoon standaard vloeistof zijn. De buitenste zuiger gaat makkelijk terug, de binnenste lukte me nog niet, kon niet verder doordat het donker werd. Maar vanavond weer bezig met een lijmtang oid. De blokken zijn wel versleten, het spleetje is niet meer te zien.

Terug naar “Projecten”