Vandaag een rood kleurtje gekregen van het lassen. Ik ben bijna klaar want ik heb de linker dorpel gelast, het linker spatbord, die wilebak en de achterkant (hoekjes) en ben bijna klaar met het rechter spatbord. Klote werk! Veel kloppen slijpen zetten en sjabloontjes maken. Ik ben nu al 3 volle dagen aan het plaatwerk, de auto was verre van helemaal goed en ik ben blij dat het af is want ik ben dr klaar mee.
Ik heb besloten mijn lassen op de spatborden niet af te werken omdat het onder de kapjes op het spatbord zit en omdat je met slijpen veel risico op krom trekken hebt. Dat is nog niet het geval. Als ik helemaal klaar ben met lassen dan ontvet ik de boel, borspel ik de boel, blaas het schoon met perslucht en dan de antiroest behandeling. Eerst doe ik er een goede primer op met roestweerder, daarna een zwarte lak laag en ik werk de naden af met bison 3 in 1 kit. Daar heb ik goede ervaringen mee, op mn opeltje B-kadett heeft het in de wielkast 3 jaar gehouden zonder dat er roest onder ontstond.
Als ik klaar ben ga ik een manier verzinnen om de plastic wielkasten goed te laten aansluiten op de spatborden. Bovendien ga ik stalen velsmoeren in zowel de spatbord randen als de sideskirts felsen zodat ik de kapjes met een boutje kan vastzetten. Ook zorg ik voor een goede afwatering en een minimale ophoop plaats van bladeren en zand, dat naar mijn mening een van d3e boosdoeners is van rotheid. De kokerbalken wil ik ook behandellen van binnen maar ik moet nog uitzoeken met wat.
De fotos van gister (nog niet het resultaat van vandaag te zien)

De rotte zooi eruit. Mijn bak was niet meer te redden. Bij het trek oog weg gerot en in de naden roestig tot rot. De hoeken zijn beide rot en onder het bitumen stond water. Dat gaat er dus uit waar de bodem vlak is.

Deels schoongeslepen spatbord links

Reservewielbak van een ford orion. Was makkelijk eruit te halen en ziet er goed uit.

Erin gebakken Als het kan sluit ik de boel het liefst met een doorlopende las. Ik laat het plaatwerk altijd een milimeter of 5 oversteken.

Hier ben ik aant bakken met een iets te zwaar las apparaat.

Hulpgereedschap voor het vervangen van een achterwiel lager. Te leen maar niet voor kapitalisten.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!