matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: nieuwe 75 TS

ma jan 29, 2007 21:17

JAzeker dat weet ik, en nog een stuk goedkoper ook, dat achterwiel lager koste me dik geld maar misschien komt dat doordat ik het bij sam van der lingen heb gehaald. Weet iemand misschien een plek wara ik alfa 75 onderdelen kan halen, breezan heeft bijna niets... in ieder geval geen bougie kabels en ook geen wiel lager.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 29, 2007 21:19

Als altijd, Arese en Tuynder :wink: Overigens kan AD ook nog vrijwel alles leveren.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

elio
Guru
Guru

Re: RE: nieuwe 75 TS

ma jan 29, 2007 21:49

Heeft iemand nog tips over de ruitensproei installatie bij de 75? Zijn er vaker kuren mee?
Mja, bij mij was eerst de tank lek (dus nieuwe gestoken), vervolgens brak de bevestiging van het buisje aan het pompje af (dus ander pompje), en nu heeft dat pompje de geest gegeven (heb het eergisteren vervangen door een niet-alfapompje dat ik in de kelder heb gevonden, en alles werkt weer prima)
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

R11i

di jan 30, 2007 21:13

Heeft iemand nog tips over de ruitensproei installatie bij de 75? Zijn er vaker kuren mee?
HA, zit ik ook zo mee te kloten. slangen waren vervangen toen ik hem kocht, maar in eerste instanties had ik 2 keer een pisstraaltje. dus ik d8, pomp verrot o.i.d.
Even nagekeken, bij mij ligt er vaak het slangetje los (wat ik nog met eem tayrap (hoe schrijf je dat?) moet vastzetten). Bij mij was het een beetje spelen met die slangetjes en toen had ik 2 enorme (relatief) stralen! Totdat slangetje weer los schoot natuurlijk haha! Dit moet ik eens drastisch gaan aanpakken.

Zou eerst eens wat hannesen met die slangetjes..

Ik ga dit even volgen, ben heel erg benieuwd naar je laswerk. Hoe erg ervaren ben je met lassen? wil het zelf ook proberen namelijk...

succes.

matthijs
Full Member
Full Member

di jan 30, 2007 23:35

Aha, ik ga binnekort eens met die slangen kloten en ze allemaal vervangen voor mooie siliconen slangetjes die ik op rollen vcan mn werk kan pakken.

Vandaag begonnen met voorberijden van het lassen en het woord van vandaag is: "bros" Mijn wielbak was mij te gaar om op te knappen dus die heb ik eruit gehaald. Ik ben domweg gaan slopen en heb vanaochtend niet echt nagedacht over de consequenties, ik had zoiets van even kijken of er vervangingsdelen te koop zijn of gewoon dicht maken. Als ik het dicht zou maken moet hjet wiel toch ergens. 'K zat te denken aan eronder, zoals het bijvoorbeeld bij een vw caddy zit of een 205je. Nadat de bak eruit was (puntlassen weggeboord) bleek de wielkast ook voor flink wat stevigheid te zorgen, daarom besloten om een nieuwe wielbak erin te lassen. Na een uurtje googlen heb ik een vervangingsdeel maar opgegeven en bij de sloop een bak van een ford orion (??) eruit gezaagd. Mooi rond bakkie, ongeveer zelfde formaat, een plat kantje dat mooi aan de voorkant kan.

Om de bumper te demonteren de binnenkappen eruit gehaald en jawelhoor, brosheid allom. Flinke happen uit de spatborden gerot, links een gat dat in verbinding staat met de dorpel en dus ook een gat, of misschien meerdere gaten in de linker dorpel. De rechterkant gaat maar moet ook gerepareerd worden. Morgen fotos.

Weet iemand hoe je gelast plaatwerk het best kan conserveren? Zelf denk ik eraan om het te gronden en daarna gewoon de spuiten of te kwasten met hammerite of iets dergelijks.

matthijs
Full Member
Full Member

di jan 30, 2007 23:38

Oja, ook nog ff een kofferbak rubber van een 164 afgehaald op de sloop, ziet er als nieuw uit en lijkt vrijwel hetzelde.

matthijs
Full Member
Full Member

do feb 01, 2007 21:18

Vandaag een rood kleurtje gekregen van het lassen. Ik ben bijna klaar want ik heb de linker dorpel gelast, het linker spatbord, die wilebak en de achterkant (hoekjes) en ben bijna klaar met het rechter spatbord. Klote werk! Veel kloppen slijpen zetten en sjabloontjes maken. Ik ben nu al 3 volle dagen aan het plaatwerk, de auto was verre van helemaal goed en ik ben blij dat het af is want ik ben dr klaar mee.

Ik heb besloten mijn lassen op de spatborden niet af te werken omdat het onder de kapjes op het spatbord zit en omdat je met slijpen veel risico op krom trekken hebt. Dat is nog niet het geval. Als ik helemaal klaar ben met lassen dan ontvet ik de boel, borspel ik de boel, blaas het schoon met perslucht en dan de antiroest behandeling. Eerst doe ik er een goede primer op met roestweerder, daarna een zwarte lak laag en ik werk de naden af met bison 3 in 1 kit. Daar heb ik goede ervaringen mee, op mn opeltje B-kadett heeft het in de wielkast 3 jaar gehouden zonder dat er roest onder ontstond.

Als ik klaar ben ga ik een manier verzinnen om de plastic wielkasten goed te laten aansluiten op de spatborden. Bovendien ga ik stalen velsmoeren in zowel de spatbord randen als de sideskirts felsen zodat ik de kapjes met een boutje kan vastzetten. Ook zorg ik voor een goede afwatering en een minimale ophoop plaats van bladeren en zand, dat naar mijn mening een van d3e boosdoeners is van rotheid. De kokerbalken wil ik ook behandellen van binnen maar ik moet nog uitzoeken met wat.

De fotos van gister (nog niet het resultaat van vandaag te zien)
Afbeelding
De rotte zooi eruit. Mijn bak was niet meer te redden. Bij het trek oog weg gerot en in de naden roestig tot rot. De hoeken zijn beide rot en onder het bitumen stond water. Dat gaat er dus uit waar de bodem vlak is.

Afbeelding
Deels schoongeslepen spatbord links

Afbeelding
Reservewielbak van een ford orion. Was makkelijk eruit te halen en ziet er goed uit.

Afbeelding
Erin gebakken Als het kan sluit ik de boel het liefst met een doorlopende las. Ik laat het plaatwerk altijd een milimeter of 5 oversteken.

Afbeelding
Hier ben ik aant bakken met een iets te zwaar las apparaat.

Afbeelding
Hulpgereedschap voor het vervangen van een achterwiel lager. Te leen maar niet voor kapitalisten.

GTV
Guru
Guru

do feb 01, 2007 21:36

Goed bezig :thumbs:
Die reservewielbak past dat zo goed??
Dat ziet er netjes uit zo op de foto =D>

matthijs
Full Member
Full Member

do feb 01, 2007 21:48

Tja, de meeste wielen zijn ongeveer even groot, ik heb op de sloop naar een bak gezocht zonder zooi eraan vast. Je moet natuurlijk wel lekker met de slijptol aan de haal.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 01, 2007 23:48

Goed bezig :thumbs:
Die reservewielbak past dat zo goed??
Dat ziet er netjes uit zo op de foto =D>
Idd valt mij ook op, goed idee!!! 8)
Verder ; goed werk matthijs! Vwb de afdichting tussen spatbordrand en kunststof verbreder: naast de standaard schroefjes/popnagels 'plak' ik zelf altijd de verbreder eraan>aan de binnenzijde hiervan een stevige doorlopende rups leggen van goede industriele siliconenkit en vervolgens goed op zn plek drukken zodat t overal lekker aansluit.Vervolgens de overtollige kit verwijderen (als t nog nat is!! :twisted: ) en napoetsen.
Normaal zet ik de verbreder vast met goede tape om verschuiven/verzakken te voorkomen tijdens het uitharden. (of vlak naast een muur parkeren en met houten latjes oid klem zetten voor 24 u... :lol: )
Als de kit eenmaal hard is tape verwijderen en klaar. Mi kan er dan geen vocht/vuil/zand meer in komen... :idea:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 02, 2007 10:21

Heb je het chassisnummer er niet mee uitgeslepen bij het aanpakken van de kofferbak?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

matthijs
Full Member
Full Member

vr feb 02, 2007 12:54

Heb je het chassisnummer er niet mee uitgeslepen bij het aanpakken van de kofferbak?
nope, viel me gelukkig wel op, vage plek voor zo'n nummer om het daar te doen.

matthijs
Full Member
Full Member

ma feb 05, 2007 19:38

Het bakken is klaar, ik vind het aardig gelukt en heb het vandaag nadat het zorgvuldig is schoongemaakt met loodmenie ingekwast. Ik kon nog een potje kopen van dat spul bij de lokale verfhandel in zandvoort, geweldig spul. Morgen ga ik de boel afkitten en misschien ook nog overspuiten...hangt een beetje af van droogsnelheid kit.

Heeft iemand nog een knappe TS bumper voor weinig liggen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat zijn die alfas toch knudde gebouwd. Bij ieder roestpuntje zit er eigenlijk een kneuzige constructie. Ik heb de voorkant nog niet durven bekijken (onder de voorspatborden) maar daar lijkt me niet zoveel aan de hand. Het parafan is gelukkig nog heel.

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 05, 2007 19:42

Peebee Yuri eens voor die bumper...zal die vast wel hebben :wink:

Oh ja, goed bezig! :)

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 05, 2007 20:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat zijn die alfas toch knudde gebouwd. Bij ieder roestpuntje zit er eigenlijk een kneuzige constructie. Ik heb de voorkant nog niet durven bekijken (onder de voorspatborden) maar daar lijkt me niet zoveel aan de hand. Het parafan is gelukkig nog heel.
Check dan t plaatwerk eens waar de onderste draagarm aan/tegen zit.... :? En rondom de uitsparingen van de casterstangen...
Enne, k zou nog zo'n potje halen en m helemaal oranje verven! 8) :lol:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Projecten”