Pagina 68 van 72

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: za feb 16, 2019 23:21
door gtv-racer
Toch maar heel de motor eruit getrokken. Dit omdat ik wat meer op t circuit te vinden ben en baffles in t carter wilde bouwen voor betrouwbare oliedruk. :D Bedankt voor de tip Remco!
En ja dan ga je meteen ff natuurlijk voor een motor check.

De status:
Krukas die ik opgelapt had heeft t goed gehouden op de lagertappen na die de vorige keer al buiten spec vielen. ( veel slijtage aan beide kanten van de lagerschalen op deze specifieke tappen, omdat onrondheid vd tappen te groot is) De krukas is dus goed bestand tegen al dat geweld en das mooi! De kruk ligt nu bij de slijpboer om hem weer als nieuw te maken 8) . Ook zijn de opgecoaten zuigers aan gort (coating weg en dus te veel speling) en heb ik een compleet nieuwe set binnen. Voor de rest weinig slijtage aan bussen en zuigerskirts. Waardeloze coating... Wilde toen niet al te veel geld investeren anders had ik meteen nieuwe bussen en zuigers gekocht.

Nu ben ik bezig met een e30 rembekrachtiger in te bouwen zodat ik als ik ooit de koppen moet demonteren deze niet meer hoef te verwijderen. Ook is de bekrachtiging sterker en hoef ik dus niet zo hard op de rem te drukken. Het gewicht is lager en zit verder naar achteren. Niet dat dit allemaal heel veel zode aan de dijk zet maar toch :mrgreen:

Afbeelding

Alles wat je er voor nodig hebt is een spacerplaat van 10mm achter de bekrachtiger zodat je nieuwe koppelings arm genoeg slag kan maken. De koppelings hoofdcilinder verplaats je gewoon. Er moet ook nog een trekontlasting van de bekrachtiger naar de pedalbox gemaakt worden omdat de rembekrachtiger te ver weg vast zit van de koppeling cilinder ophanging. Als je dit niet doet buigt de pedalbox te veel uit.

Ook kwam mn kamaraad nog even langs met zn Lancia Flaminia.?wat een gave bak:

Afbeelding

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: zo feb 17, 2019 02:37
door giuliettaevo
:thumbs: goed bezig weer..

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: zo feb 17, 2019 10:52
door gtv-racer
Wat is een v6 oliepan trouwens zwaar. 7kg... je zou hem bijna overnieuw maken #-o

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: zo feb 17, 2019 13:51
door DJ
Wat is een v6 oliepan trouwens zwaar. 7kg... je zou hem bijna overnieuw maken #-o
Doe dan! :wink: :D

Uit nieuwsgierigheid, wat weegt de compressor, bevestigingsmateriaal en intercooler eigenlijk??

Dat de motor het vermogen en koppel kan hebben vind ik niet zo vreemd. Alfa motoren zijn best degelijk en V6'en helemaal. Bovendien is het straat gebruik. Geen 24 uurs race.

Gr
DJ

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: zo feb 17, 2019 22:06
door gtv-racer
Ik denk dat de blower met toebehoren een kilo of 10 is.

Op t circuit is de 75 gewoon zwaar in de neus. T zou mooi zijn om daar wat aan te doen.

Ik denk dat je zo wat gewicht kan dumpen uit de neus. T is hobby he.

De accu ligt al achter.

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: ma feb 18, 2019 20:54
door giuliettaevo
Begin maar met die gietijzeren draagarmen.. :wink:

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: ma feb 18, 2019 21:26
door Carloz
Je zou zeggen dat de gewichtsverdeling wel redelijk in orde zou moeten zijn met de roemruchte transaxle setup! :thumbs:

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: ma feb 18, 2019 23:57
door DJ
Ik denk dat de blower met toebehoren een kilo of 10 is.

Op t circuit is de 75 gewoon zwaar in de neus. T zou mooi zijn om daar wat aan te doen.

Ik denk dat je zo wat gewicht kan dumpen uit de neus. T is hobby he.

De accu ligt al achter.
Circa 10 kg valt me erg mee. Had zelf meer gedacht, maar ik heb nog nooit een compressor in m'n handen gehad.
Zwaar in de neus. Ach er zijn genoeg auto's met een mindere gewichtsverdeling en die kunnen ook snelle rondetijden neer zetten.
Uiteindelijk wil alle massa altijd gewoon rechtdoor en is het een kwestie van onderstel set up (elke auto is onderstuurd dan wel overstuurd te krijgen ongeacht fwd/rwd) en rijstijl aanpassen aan mogelijkheden van de auto om snelle tijden te rijden. In het geval van een V6 met bakken koppel dus netjes met beleid netjes oplijnen en dan de bocht uit katapuleren. De nm's hun werk laten doen.

Gr DJ

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: di feb 19, 2019 07:51
door GTA287PK
Ik vind het punt "V6 in de neus is (te) zwaar" weer zwaar overtrokken. Natuurlijk weegt een V6 meer dan een Nord of TS. Alles valt of staat (inderdaad DJ) met setup en banden. Na 10 jaar met Giulia Super te hebben geraced voor het eerst in een V6 transaxle (Giulietta met 3.2) gestapt en nul last gehad van die "zware" motor. Nul. Je kunt met verkeerde banden en onderstel(afstemming) de wegligging van elke auto verzieken. Ook omgekeerd. En Gerben ( Goet) behoort met zijn 75 V6 tot de snelste mannen binnen het Squadra Italia...

Met straatbandjes met hun slappe wangetjes is het effect van wat meer kilo's vast groter. Maakt ook niet zoveel uit toch ?

Ik vind dit overigens een werkelijk gewéldig project. Wat een bloedjemooie formidabele 75 heb je er vsn gemaakt. Hoed af met diepe buiging...

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: di feb 19, 2019 21:16
door Carloz
Het is een hardnekkig sprookje dat een V6 de wagen ernstig "nose-heavy" maakt. Zo ook bij de 916 Gtv / Spider.

Een poolse site met een soort van wetenschappelijke benadering geeft een V/A gewichtsverhouding voor de 4cil. van 61/39% en voor de V6 63/37%.

Zelf nog even nagerekend en idd. Er is wel 2% verschil in de gewichtsverdeling tussen de 4 en 6cilinders. :lol:
Daar tegenover "slechts" 30 tot 60% meer vermogen voor de diverse V6 versies... :thumbs:

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: wo feb 20, 2019 06:37
door Dirk-33
In de Alfa Challenge rijden ook geen 75 Twinsparks volgens mij. V6 of turbo, anders ben je nergens. En die zijn echt serieus rap. Vermogen maakt veel goed. Maar die auto's hebben ook niet echt standaard onderstellen meer

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: wo feb 20, 2019 09:21
door Michel75
In de Alfa Challenge rijden ook geen 75 Twinsparks volgens mij. V6 of turbo, anders ben je nergens. En die zijn echt serieus rap. Vermogen maakt veel goed. Maar die auto's hebben ook niet echt standaard onderstellen meer
Het is maar net in welke klasse van de Alfa challenge je wilt meedoen...
En er waren wel degelijk 75TS-en die het de rest flink lastig konden maken ;-)

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: ma aug 19, 2019 13:02
door gtv-racer
Zo, weer een hele tijd geleden dat ik gepost heb. Nog steeds druk aan t verbouwen thuis... Wat een werk.

Ik heb heel wat setjes zuigers met cilinders laten langskomen in het afgelopen half jaar maar er is volgens mij alleen nog maar troep te koop..
Zelfs de setjes van Borgo waren al ver buiten fabriek spec. (ergens een afgekeurde serie opgekocht waarschijnlijk)
Ook t imitatie spul was slecht. Heb alles terug gestuurd en dat ging nog best soepel gelukkig. Ging toch iedere keer weer om een hoop geld.
afwijkingen van 0.03mm waren heel normaal terwijl de spec op onrondheid en evenwijdigheid 0.01mm max is. Eer zat er zelfs 1 tussen waar de zuiger klem in de bus zat. Hahahaha

Nu komen er binnen een paar weken echte gesmede CP zuigers uit Amerika met een halve mm overmaat. Super spul.
:jumping:

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: ma aug 19, 2019 21:40
door gtv-racer
Wat is trouwens t beste om nu eerst aan te passen ivm de weg ligging?

Tot zover zitten er caster kogels in, een 30mm voorstabi en rondom verlaagd. Hoeveel precies weet ik niet helaas...
Niet echt een super onderstelletje...

Draagarmen voor wil ik idd nog een keer doen. Zeker toen ik die mooie van Remco zag!

Re: 75 america 310pk 420nm

Geplaatst: vr aug 23, 2019 15:33
door gtv-racer
Afbeelding

8)

Mooi spul!