DJ
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: toch TS

wo aug 30, 2017 09:03

Een 75 bak monteren op de gok dat die goed is?
Dat zou ik niet snel doen gezien het feit dat best wat werk is om bak te (de) monteren als blijkt dat bak tegenvalt.
En die kans is aanzienlijk bij oude 75 bak.

Gr
DJ

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo

wo aug 30, 2017 09:13

V6 tank in een TS is wel lekker , kost wat kofferbakruimte, maar met redelijk rustig snelweg gebruik kan je 600/700 km vooruit voor je moet tanken. Of km of 500 vlammen. :lol:

Gr
DJ

Dirk-33
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 30, 2017 22:17

Nou ja, op de gok, hij is volgens de verkoper uit een rijdende auto gedemonteerd (knap toch dat mensen dat kunnen) en voorzover hij wist was het een goede. Op de werkbank gaat hij in alle versnellingen en draaien de naven. Dus 'werken' in de zin van krachtoverbrenging doet ie sowieso. Synchros boeien me niet zo heel erg, dubbel clutchen naar de 2 en 3 deed ik toch al.

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo

wo aug 30, 2017 23:34

Nou ja, op de gok, hij is volgens de verkoper uit een rijdende auto gedemonteerd (knap toch dat mensen dat kunnen) en voorzover hij wist was het een goede. Op de werkbank gaat hij in alle versnellingen en draaien de naven. Dus 'werken' in de zin van krachtoverbrenging doet ie sowieso. Synchros boeien me niet zo heel erg, dubbel clutchen naar de 2 en 3 deed ik toch al.
Idd, dan kan natuurlijk ook. Geen synchro's nodig. 8) :D

Gr
DJ

Dirk-33
Advanced Member
Advanced Member

zo sep 10, 2017 16:38

Vandaag een lastig stukje aangepakt. Bekende/beruchtje hoekje bij het achterlicht. Nou ja, 'hoekje' eigenlijk de complete hoek.

Ik ben maar gaan slijpen totdat ik alleen maar schoon staal had, en dat resulteerde in behoorlijk wat minder hoek.
Afbeelding

Eerst met CAD (cardboard aided design) het hoekje nagemaakt. Vervolgens de stukjes gemaakt uit 1mm zincor en er een voor een ingelast. Het hoekje lijkt heel ingewikkeld, maar als je het stukje bij beetje doet, dan valt het best wel mee. En de ronding kun je gewoon overtekenen van de andere kant, in spiegelbeeld.
Afbeelding

Klein beetje plamuur, en die hoek ziet er weer super strak uit. Een groot voordeel is dat maar een heel klein deel echt in het zicht komt, omdat de bumper en achterlicht het meeste afdekken.

En de tankbeugels ietjes aangepast, ik was niet helemaal tevreden met hoe ze aan het tussenschot vastzaten. Zo zit het mooier.
Afbeelding

Voorwielophanging ook in elkaar gezet, nadat de wielkast in de bodyschutz is gezet.
Afbeelding

Zowaar bezig met opbouwen in plaats van lassen! ook weer een keer leuk =D>

Dirk-33
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 18, 2017 18:44

Nieuwe maand, nieuwe updates.

In al die kleine kl*te dingetjes gaat een hoop tijd zitten. Afgebroken boutje hier, missend moertje daar, scheef klemmetje zus, krom dingetje zo. Jullie kennen het wel.

Dus wat is er allemaal gebeurd. De motorruimte ziet er nu toonbaar uit en is klaargemaakt om een kloppend aluminium hart te ontvangen.
Instelbare remdruk verdeler erin aangezien de oude gaar was. 2e hands is altijd maar de vraag wat je krijgt en nieuw echt behoorlijk duur. Verdeler moet nog wel wat degelijker bevestigd worden, maar dat doe ik als alles op zn plek is zodat ik weet hoe.
Afbeelding

Op de bobines zitten nieuwe onstekings modules, 1 van de 2 die ik had was gaar, dus gelijk maar allebei vervangen. Bobines zelf volgens weerstandsmeting nog prima.

En enigszins zichtbaar zijn de kabelbomen. Zowel de linker als rechter chassis bomen als de Motronic kabelboom heb ik eigenlijk bijna helemaal opnieuw gemaakt. Door dat brandje waren ze allemaal behoorlijk toegetakeld.

Dat vind ik wel leuk werk. Beetje in de schemas duiken, elk draadje identificeren, nieuwe draden trekken, krimpkousjes, AMP stekkertjes, Bosch connectors erop.

Meest interessante was de serie hoofdrelais.
Afbeelding

Al die draden moesten vervangen worden. Nu maar hopen dat alles goed functioneert :lol:

Wel wat uit kunnen dunnen door zaken die ik toch niet gebruik weg te halen. Zoals de bedrading voor koplamp sproeiers of de lambda sonde stekkers.

Het dashboard was ook een mooie kabelzooi. Daar zitten ook stekkers en aansluitingen op die ik echt niet snap, maar ach. Het alarm/afstandsbediening heb ik er uit geknipt want een afstandsbediening boeit me niet en al die rommel in de bedrading wil ik niet.
Ook gelijk de radio stekkers fatsoenlijk gemaakt. Er zitten 4 speakers in de auto, maar ze waren op 3 speaker aansluitingen op de stekker aangesloten? Heel vreemd. Netjes gesoldeerd in ieder geval. Een ander pijnpuntje voor mij was dat de radio op een continue 12v was aangesloten. Dus een geschakelde 12v gevonden en die aangesloten
Afbeelding

Hoedenplank heb ik ook los gehad om de speakers te bekijken, bleken prima speakers te zijn (prima JVC, niet origineel) maar niet goed aangesloten. Hoedenplank ook zwart gespoten (was blauw geworden) en dat ziet er echt super dik uit.

Dashboard ook weer teruggezet. Uiteraard ook de kachel unit los gehad en schoongemaakt. Kwam een berg bladeren uit zeg :shock: En alle kabels gangbaar gemaakt. Helaas mis ik EEN stom clipje voor de kabelbediening. En dan werkt ie niet, want de mantel moet op zn plek blijven door dat clipje. Ik bedoel dus dat metalen clipje wat je hier op de foto ziet over de kabel heen
Afbeelding

Verder heb ik de benzinepomp naar links gebracht (voor de V6 tank) en de slangen gelegd.

Zo schiet het langzaamaan toch wel weer op!

Dirk-33
Advanced Member
Advanced Member

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

za jan 13, 2018 18:39

Afbeelding

Weer eens een update, is al weer even geleden.

Er zit weer een motor in! Deze heeft nieuwe krukas keerringen gekregen, plus een rits pakkingen. Inclusief nieuwe koppakking, maar het Reinz nummer wat bij deze motor hoort is een pakking die geen ruimte heeft voor de O-ringen voor de oliekanalen.... Schijnbaar komt dit vaker voor. Met een dremel en een freesje het gat maar iets geruimd zodat de ring past. Benieuwd of dat lekvrij is.
Cardanas er ook tussen gefloept met een nieuwe donut achter.
Helaas is mn accu overleden door de winter, anders had ik m al eens rond kunnen gooien. Maargoed, volgende week komt er een nieuwe dynamo en accu, dan zullen we eens kijken of we m lopende kunnen krijgen.
En ja, de verstraler is gewoon weer teruggeplaatst :mrgreen: Wel met wat verstevingsplaatjes erbij gelast

En ik twijfel nog heel erg of ik wel of niet de auto wil verlagen. De ophanging is nog niet vastgebout, dus het kan nu nog makkelijk los. Bovendien zit alles in het vet en is het gangbaar.
Als ik zou verlagen dan zou het 3.5mm achter zijn en 4mm voor, zodat er iets rake blijft. Dat zouden volgens sommige berekeningen 16 tandjes voor en achter moeten zijn. andere zeggen weer 20 tandjes?

Ik ben alleen wel benieuwd wat dat doet met de wegligging. Je brengt je zwaartepunt wel omlaag, maar je rollcenter ook. Bovendien ga je achter met stuggere veren werken, terwijl voor de torsiestaven hetzelfde blijven. Lijkt mij dat dat de balans niet per se ten goede komt.

Terug naar “Projecten”