Doix

Tikkend geluid TS

zo jan 30, 2005 01:43

Mede forummers,

Mijn eerste post hier. En over een bekend onderwerp en reeds een search gedaan hier en op het oude forum, maar ik hoop met deze posting de nodige informatie in te winnen:

Mijn 145 QV heeft een duidelijk hoorbaar maar licht, metalig tikken en het lijkt even boven de as van het rechtervoorwiel te komen, maar dan laag of midden in de motor of bij de distributie. Je hoort het alleen als je buiten de auto staat, niet als je er in zit. Als je de motorkap opengooit, wordt het tikken grotendeels overstemd door de andere geluiden die de motor produceert. Of het ineens is gekomen, weet ik niet. Van de week en eerder heb ik het niet gehoord maar zojuist bij het thuis komen wel. Ik merkte het tikken op bij stationair toerental, dus onbelast. Of het bij belast of bij toeren maken ook optreedt, weet ik niet, daar het in de auto niet hoorbaar is. De auto rijdt goed, er branden geen lampjes op het dashboard, de vloeistoflevels zijn goed.
De auto heeft 105.000km gelopen, distributie is 7.000km geleden geheel vervangen inclusief nokkenasversteller en ook alle klepstoters en de waterpomp zijn toen vervangen. Het geluid lijkt op een kapotte klepstoter, maar ik meen dat dat hoger in het blok zit? De olie lijkt wel wat zwarter dan normaal overigens ....
Wat kan dit geluid veroorzaken? Poelies? Riemspanner? Klepstoter? Oliepomp? Krukas of drijfstanglager?

Alvast dank voor reactie en greetz,

Aad ~ Doix

Terug naar “Algemene Technische vragen”