Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

tips/triks tussenas 105

za jan 29, 2005 15:54

hallo allemaal

ik wil nieuwe kruiskoppelingen in mijn tussen as zetten.

wat zijn de tips en triks om dit te doen?

en ik weet dat de as der onder heen moet. :P




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: tips/triks tussenas 105

za jan 29, 2005 17:06

@Jos:

Het belangrijkste is om een GOEDE kruiskoppeling te nemen.
Zeer goed( veel beter dan origineel) zijn die van GMD Betreft een kruiskop met naaldlagers in een hele mooi afgedichte lagerkooi. (Type GU- 410 voor 105)

Belangrijk is dat een een bankschroef hebt om de kruiskoppen erin te kunnen persen en dat je de aandrijfasdelen voordat je ze loshaalt even merkt opdat ze weer in dezelfde monage-positie komen.

De montage gaat het gemakkelijkst als je twee tegenoverelkaar gelegen lagerbusjes er eerst even een ca 5mm inperst en daarna het kruisstukje er tussen draait. Hierna kun je rustig de busjes verder inpersen waarbij er er ZEER GOED op moet letten dat het kruisstuk precies voor het lagerbusje blijft. Anders loop je kans dat er 1 of meer naaldjes uitvallen en dan kun je weer opnieuw beginnen.
Als de kruisstukken er eenmaal inzitten sla dan met een rubberhamer een aantal keren fors op de aandrijfas om de lagerbusjes( die inmiddels geborgd zijn!) iets naar buiten de drijven.
Hierna moet een kruisstuk "als boter"draaien. Is ie hakering, of loopt ie te zwaar, haal de zaak dan weer los, want dan is er toch een naaldje uitgevallen. (Met vet verpakken zodat ze vast blijven plakken)

(Vandaar de tip van de GMB- kruiskoppen dan heb je die ellende (losse naaldjes) dus niet.) :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: tips/triks tussenas 105

zo jan 30, 2005 11:41

mocht je het niet zien zitten om de kruisjes er zelf in te zetten, kun je vrij gemakkelijk naar een landbouwmechanisatie bedrijf gaan. die hebben veel ervaring met kruisjes monteren en binnen no time is het klusje klaar! auto garages doen het niet zo vaak geloof ik?

oja, zorg er voor dat je as weer in elkaar gezet wordt zoals ie uit elkaar gehaald is. dus alles merken en zo
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Terug naar “Algemene Technische vragen”