ARSpider939
Newbie
Newbie

Licht upgraden 159/brera/spider

ma apr 14, 2025 12:32

Ciao tutti,

Mijn zoon en ik hebben sinds eind vorig jaar een Alfa Spider 939 uit 2007. Nu willen we in mei naar noord/midden Italië.
Er zitten nu nog de standaard halogeen dimlichten in maar het lijkt ons wel fijn om met de tocht in het vooruitzicht (incl bergweggetjes in het donker) wat meer licht opbrengst te hebben.

Heeft iemand van jullie ervaring met welke lampen het best erin te zetten?

We dachten zelf aan xenon maar aangezien hij geen versteller en koplamp sproeier heeft mag dat volgens mij niet, dus blijft dan alleen led over? Heeft er iemand ervaring met het vervangen van halogeen door LED kan dat zo maar of moeten we dan meer aanpassingen doen? Geldt dit voor 1 van de 3 units of moeten we dan alle verlichting vervangen naar led? (Dit gaat dan om echt een lampje en geen angel eyes)

Gr John

Dirk-33
Guru
Guru

Re: Licht upgraden 159/brera/spider

ma apr 14, 2025 14:44

De lenzen moeten wel goed helder zijn, als die aan het vergelen zijn of wazig worden scheelt dat veel in de lichtopbrengst. Polijsten kan dan helpen.
Geupgrade halogeen kan ook ipv LED, Philips heeft bijv. de Racingvision lijn van halogeen lampen, zij beweren tot 200% extra licht t.o.v. standaard.

https://www.philips.nl/c-e/au/autoverli ... en/halogen

LED kan idd ook, die zijn tegenwoordig ook bij bijv. Philips te krijgen als retrofit optie
https://www.philips.nl/c-e/au/autoverli ... /led-bulbs

Wel evt. rekening houden met CANbus weerstand ivm storingsmeldingen. Ik ken t 159 chassis niet goed genoeg om te zeggen of dat nodig is.

ARSpider939
Newbie
Newbie

do apr 17, 2025 15:34

Dankjewel voor je hulp en ideeën. We willen heb het liefst zo origineel mogelijk houden dus gaan nu eerst proberen met de sterkere halogeen. We houden je/jullie up to date.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 18, 2025 16:23

In de UK zweren ze hiervoor bij Osram Night Breakers. Zelf heb ik ze nog niet geprobeerd, dus geen ervaring uit de eerste hand.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”