zo dec 15, 2024 18:29
Wel ervaring met 3D printen, en wel eens kelkjes geprint maar een inlaatspruitstuk specifiek niet. Dat gezegd hebbende, het zou misschien kunnen maar ligt enorm aan je toepassing en gekozen materiaal, ontwerp en printrichting. Ik weet ook niet of specifiek inlaatspruitstukken al 3D geprint zijn.
Moderne filaments met carbon zijn echt heel sterk, mits je rekening houdt met de kracht richtingen die je op je ontwerp verwacht versus de print oriëntatie (ivm de laagjes die niet zo van afschuifkrachten houden).
Carbon filaments kun je niet met alle printers printen overigens, instap printers zijn al 1200,- euro minimaal.
En afhankelijk van je ontwerp moet je ook meer of minder rekening houden met benzine, en dat is vooral experimenteren waar de filament tegen kan.
En je kunt het hoogst waarschijnlijk niet in één keer printen, daar is een inlaatspruitstuk meestal te groot voor. Dus daar moet je in het ontwerp ook rekening mee houden, dat je het fatsoenlijk aan elkaar kan lijmen met de juiste epoxy.
En de afdichting naar de cilinder kop is ook belangrijk, moderne motoren hebben al kunststof inlaatspruitstukken dus met o ringen kun je prima afdichten. Maar of een print vlak en stijf genoeg is om bijv het spruitstuk van een Nord/TS te vervangen die ook koelwater tegenhoudt, dat weet ik niet.
Goedkoop is dat carbon filament overigens ook niet, maar persoonlijk zou ik niet snel iets anders hiervoor gebruiken.