Pagina 1 van 1

Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: za dec 14, 2024 13:31
door erikpeter
Beste Alfisti, na revisie v. motor en inrijden en afstellen op dynobank zie ik nu wat koelvloeistof bovenop de kop liggen.. het lijkt vanonder een van de kopbouten te komen. Blaast het langs de koppakking naar het boutgat?.. Bouten zijn vlgs voorschrift nagetrokken. Wie van de ervarenen weet dit?

Erik Peter

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: za dec 14, 2024 15:26
door Veloce
Is je kop wel goed gevlakt? Is hij in toen verleden niet (te) heet geworden? Is hij gecontroleerd op haarscheurtjes?

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: za dec 14, 2024 17:31
door erikpeter
Dit soort vragen komen nu ook bij mij naar boven.. kan het koelsysteem op druk zetten duidelijkheid geven? Zal contact opnemen met de motorbouwer en de dynobankman. Dank vd reactie..

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: za dec 14, 2024 17:32
door erikpeter
Dit soort vragen komen nu ook bij mij naar boven.. kan het koelsysteem op druk zetten duidelijkheid geven? Zal contact opnemen met de motorbouwer en de dynobankman. Dank vd reactie..

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: zo dec 15, 2024 13:15
door yuri 75 V6
Iets soortgelijks heb ik met een 75 V6 gehad; geen water in de olie, geen olie in het water, maar steeds een plasje brandschone koelvloeistof bovenin één van de cilinderkoppen. Dat plasje vormde zich ook bij stilstand, heel langzaam, door de zwaartekracht. Oorzaak bleek uiteindelijk een haarscheurtje in de betreffende kop te zijn.

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: zo dec 15, 2024 17:07
door Scalino
Bouten zijn vlgs voorschrift nagetrokken.
Gezien deze opmerking neem ik aan niet het geval hier, maar voor de volledigheid. Ik had hetzelfde symptoom bij een in het blok dolgedraaid tapeinde. Bij het aanhalen van de kop gaf een van de draadeindes, of beter gezegd de draad in het blok, de geest. In ijdele hoop toch even geprobeerd, maar toen kwam de koelvloeistof dus omhoog. Uiteindelijk de kop er weer af gehaald en het blok voorzien van een helicoil.

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: ma dec 16, 2024 19:46
door erikpeter
Denk nu dat de kop er weer af moet, opnieuw vlakken, nieuwe pakking, ook nieuwe bouten?
Te heet bij de dynoruns lijkt me niet. Wel zullen we de vervroeging van de 123 ontsteking controleren/aanpassen icm de gemonteerde fast road nokkenassen. Hoort er blijkbaar bij, veel zoeken, veel sleutelen...

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: di dec 17, 2024 12:42
door erikpeter
Het lijkt toch anders. Contact gehad met de motorbouwer en met de tuner. Het heeft op zich niet te maken met de koppakking. De kopbouten(draadeinden met moer en ring..) zitten dwars door de kop naar beneden in het onderblok. Om deze draadeinden zit gewoon de koelvl.stof die dus ook in de boutschacht naar boven zit tot onder de moer en ring. Een beetje kit(vl.b.pakking) aan de ring en het blijft mooi schoon en droog.. zo is het mij uitgelegd. Scheelt toch weer als de kop er niet vanaf hoeft..
Dank voor het meedenken.

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: vr dec 20, 2024 16:49
door erikpeter
Even een update: ook met een beetje pakkingkit onder sluitring en moer kruipt er nog een beetje koelvl.stof doorheen. Ga controleren of het draadeind niet te ver uitsteekt en de dopmoer dus aan het eind vd draad loopt. Dan geen juiste spanning op de verbinding. Komt schijnbaar weleens voor na revisie met kopvlakken..
Wordt vervolgd..

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: do dec 26, 2024 21:34
door erikpeter
Dag, draadeindlengte gecontroleerd. Is goed, moer kan er ook zonder ring helemaal op. Kan nog een andere moer proberen.. en de rad. dop checken..( moer lijkt gaaf..
Wordt vervolgd.

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: di dec 31, 2024 14:40
door DJ
Onderkant moer en beide kanten van de ring onder de moer vlakken. Stukje fijn schuurlinnen (grit 400) op vlak stevig stuk metaal plakken.
Of als je helemaal los wilt gaan, slijppasta op een vlakplaat.

Gr
DJ

Re: Koelvl.stof lek? 105 serie1300

Geplaatst: wo jan 08, 2025 16:26
door erikpeter
Ok, ga het proberen.. Kan het ook zijn dat het koelvlstofniveau wat tehoog is(deze 1300 heeft geen exp.tankje, alleen een overloopslangetje. Lucht in het systeem misschien? Testen gaat verder als ik weer kan rijden.. nu teveel zout ..