Stelvio3500
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 22, 2024 23:53

Metaaldeeltjes oliefilter stelvio 2.2jtd 2021 Q4

zo apr 28, 2024 01:02

Hallo,
Stelvio gaf aan niveau olie te laag of te hoog, gekend probleem, reeds 3x vervangen geweest.
Adbluesysteem melding: motor valt stil na 300km.
Ik heb de assistance gebeld, wagen werd gesleept(reed nog maar ik heb voor de zekerheid de dienst gebeld)naar alfa dealer.
Daar kreeg ik te horen het volgende:
Adblue-systeem konden ze vermoedelijk resetten.
Carter moest er nog vanaf dus wat geduld gevraagd.Er zaten stukjes metaalschilfers in de oliefilter(werd ongeveer een 10.000km ervoor vervangen) dit was niet goed kreeg ik te horen.
Discussiepunt : Vorige garage heeft olie vervangen bij perodiek onderhoud 0w30, blijkbaar niet oké voor de verlengde fabrieksgarantie?Ik heb deze verlengde garantie nog tot 2025.
Wagen maakte geen speciale geluiden of dergelijke.
Garage zegt dat stellantis vermoedelijk niet gaat tussenkomen in de kosten aangezien de olie niet correct was(0w30 op merkonderhoud laten doen met factuur) ze zeggen expert aan te stellen omwille het feit deze schade aan de motor mss voortspruit vanuit de 'verkeerde olie' doch dat is niet verkerrd én smering is constant gebleven.
Ik kreeg vandaag te horen vermoedelijk nieuwe motor🤔ik weet geneens nog niet wat er nu precies aan scheelt, en daarbij, nieuwe motor, de mijne heeft 150.000km.
Trouwens een nieuwe motor zonder tussenkomst stellantis--->€€€
Kan ieman mijvraad geven want dit duurt te lang, ik betaal 80€ per dag aan vervangwagen.
Anderhalf jaar geleden is de wagen 25 dagen in de garage geweest, stellantis wel tusdengekomen, niets moeten betalen, nu plots zou er geen dekking zijn?
Dpf filter zou ook volzitten, ik ken er niets van.
Iemand suggesties/oplossingen?
Stuur desnoods pb?
Alvast bedankt!
Grtz
Laatst gewijzigd door Stelvio3500 op zo apr 28, 2024 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6839
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Metaaldeeltjes oliefilter stelvio 2.2jtd 2021 Q4

zo apr 28, 2024 12:53

Metaal in oliefilter is idd niet goed, meestal is dat catastrofaal.

Nieuwe motor is mooi als het onder garantie betaald wordt. Indien het zelf betaald moet worden dan is een gebruikte motor een stuk aantrekkelijker financieel.

Geeft men ook aan wat het probleem is van de gebruikte 0W30 olie? Verkeerde merk of gradatie oid? Is de garage die dit vervangen heeft een dealer? Voor de verlengde garantie gelden spelregels, als die niet gevolgd worden zal men er zeker proberen onderuit te komen. Als de garage er de verkeerde olie in gedaan heeft is dat wel een goede reden voor stellantis om de aanvraag af te keuren. De vraag is dan of de garage hierop aangesproken kan worden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Stelvio3500
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 22, 2024 23:53

Re: Metaaldeeltjes oliefilter stelvio 2.2jtd 2021 Q4

zo apr 28, 2024 19:33

Hoi,
Er werd een 'Merkonderhoud' gedaan bij een filiaal, ik mocht vwb de perodieke onderhoudsbeurten gelijk bij welke garage gaan maar vwb herstellingen onder garantie en verlengde garantie moet je bij officiële dealer zijn, dat heb in ook steeds gedaan.
Enkel bij de laatste oh beurt heeft die bewuste garage 0w30 olie gebruikt ipv 0w20, op zich geen probleem volgens velen en ook wel terug te vinden op het net maar stellantis zou hier blijkbaar moeilijk over doen.
Bij het demonteren carterpan bleek krukas ongedeerd, vd rest hoorde ik niets, enkel de vraag een expert aanstellen🤔 ik begrijp niet waarom tot op heden nog geen grondige analyse is gebeurt, enkel en alleen de uitleg "vermoedelijk" nieuwe motor terwijl de auto nog reed toen ik de assistance belde, ik ben direct gestopt omdat indicator noodloop aan gaf, daarna sleepdienst richting dealer.Of het nu 0w20 of 0w30 olie betreft, degene die merkonderhoud doet moet dat toch weten?Ik handelde te goeder troyw vwb onderhoudsbeurten etc, er is van elk detail een factuur..
Gr

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6699
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Metaaldeeltjes oliefilter stelvio 2.2jtd 2021 Q4

ma apr 29, 2024 09:10

Het lijkt mij dat, wanneer Stellantis niet thuis geeft, je met deze afwijzing in de hand naar de partij gaat waar je het onderhoud hebt laten doen? Kennelijk hebben zij het onderhoud dan niet volgens voorschriften uitgevoerd?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Metaaldeeltjes oliefilter stelvio 2.2jtd 2021 Q4

ma apr 29, 2024 09:13

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Ik zou hier direct maar een jurist op zetten als ik dit zo lees.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1195
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Metaaldeeltjes oliefilter stelvio 2.2jtd 2021 Q4

ma apr 29, 2024 20:01

De euro 6D(met adblue) zou 0w20 nodig hebben, euro6 tot 2019 0w30. Mijn gevoel zegt mij dat een eco/verbruiks dingetje geweest is. Lijkt me niet dat je daardoor effectief problemen kan krijgen. Daarentegen lijkt het me logisch dat de motorolie wel volgens de fabrieksspecificaties(fiat955535 dsx, ds 1moet zijn om nog van de fabrieksgarantie te kunnen genieten.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Stelvio3500
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 22, 2024 23:53

Re: Metaaldeeltjes oliefilter stelvio 2.2jtd 2021 Q4

wo mei 01, 2024 01:59

Update:
Antwoord vandaag vd dealer:

Wat we vastgesteld hebben is dat er ijzerdeeltjes in het oliecircuit aanwezig zijn.

Als we juist moeten weten vanwaar deze afkomstig zijn dient motor volledig gedemonteerd te worden.

Te vervangen onderdelen zijn motor, turbo alle leidingen waar olie doorgaat.
In bijlage foto's lager schaaltjes die zijn beschadigd.

Dus eerst waaren het metaaldeeltjes in de oliefilter, nu ijzervijlsel?
Auto heeft nooit zonder olie gezeten, steeds onderhoud gehad.
Ik heb expertise gevraagd via de verzekering in de hoop stellantis tussenkomt of indien de schade zou voortkomen vanuit een handeling bij vorige smeerbeurt om dat filliaal gaan verhalen, ik weet het niet.
Deze foto's kreeg ik toegestuurd.
Iemand nog verdere info?Alvast bedankt..
Ik weet niet hoe ik hier de foto's kan plaatsen..

Terug naar “Algemene Technische vragen”