teachermark
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di mei 30, 2023 10:30

Giulietta onderdruk en slecht lopen van de auto

di mar 19, 2024 11:43

Dag allen,

Ik heb een vraag over mijn Giulietta QV 2015.

Ik heb wat technische vragen waar ik zelf (helaas geen monteur) niet helemaal uit kom.
Wanneer ik de oliedop losdraai (wanneer de auto loopt) hoor je het blok heftig boeren, wanneer ik mijn hand op het gat leg voel ik hem zuigen wat duid op onderdruk. Nu begreep ik dat iets onderdruk niet verkeerd was, maar het boeren niet de bedoeling is. Het is serieus erg heftig.

Na wat Google kom ik toch uit op de carterventilatie. Ik kan eventueel het membraam vervangen (olie afscheiderembraam), maar zou het hiermee zijn opgelost of moet ik hier aan iets anders denken? Of het gehele spul (carterontluchting) vervangen (wat vrij prijzig is).

Daarnaast heb ik het idee dat de timing van mijn Giulietta niet helemaal klopt aangezien tussen de 120 en 140km/ph de auto heftig begint te trillen bij gas geven. Het trillen komt niet van de wielen en zodra ik het gas los laat is het over (en de banden natuurlijk ook nagelopen en laten controleren) Ik heb compressie gemeten op alle 4 de cilinders en die is gewoon keurig(de twee buitenste zo rond de 8 bar en de twee binnenste tussen de 7,3 en de 7,6 bar). Wel valt me op dat cilinder 3 elke keer een iets slechtere bougie heeft vergeleken met de rest. Ik heb zowel de bobines als de bougies uitgewisseld maar daar lijkt niks in te zitten aangezien het probleem (deels blijft). De klopsensor van cilinder 3 geeft wel hogere waardes aan dan de rest, maar was bij uitwisselen zo leek (tijdig) verholpen. De auto loopt ook niet altijd onregelmatig en de klopsensor geeft dus ook niet altijd deze hoge waardes aan. Het probleem komt soms voor en soms niet.

Zou een kapotte (of vieze) injector nog het probleem kunnen zijn? Of zijn er andere dingen waar ik naar kan kijken?

Bedankt alvast allemaal!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Giulietta onderdruk en slecht lopen van de auto

di mar 19, 2024 11:57

Trillen bij gas geven (enweg bij gas los) had ik ook met mijn Giulietta QV TCT, was de aandrijfas. Is toen vervangen en nooit meer last van gehad.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1290
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Giulietta onderdruk en slecht lopen van de auto

di mar 19, 2024 12:12

De aandrijfassen kunnen inderdaad dit soort klachten geven. Ik heb zelf gehad dat er tijdens langere ritten op snelwegtempo opeens een trilling op kwam die snel heftiger werd. Zelfs zo hevig dat ik aan stoppen dacht. Maar zodra ik de rem licht aantikte was de trilling direct verdwenen. Bleek de (in dit geval rechter) aandrijfas te zijn, die was echt flink kapot. Na vervanging waren de problemen verdwenen.

Rijd maar eens een helling op een provinciale weg op met de auto op de cruise control. Als de auto tijdens 'de klim' licht begint te schudden weet je genoeg. Mijne ervaring is dat je het juist onder deellast goed merkt.

Ook de linkeras van m'n QV krijgt nu beginnende speling op de tripod, die laat ik komend najaar vervangen. Bakolie moet dan ook vervangen worden trouwens.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

teachermark
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di mei 30, 2023 10:30

Re: Giulietta onderdruk en slecht lopen van de auto

di mar 19, 2024 14:20

Wow super bedankt al voor jullie snelle reacties! Dat is dan sowieso al even iets om naar te kijken.
Nu nog een verklaring voor het vreemde boeren in het blok.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 612
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Giulietta onderdruk en slecht lopen van de auto

di mar 19, 2024 17:11

De aandrijfassen kunnen inderdaad dit soort klachten geven. Ik heb zelf gehad dat er tijdens langere ritten op snelwegtempo opeens een trilling op kwam die snel heftiger werd. Zelfs zo hevig dat ik aan stoppen dacht. Maar zodra ik de rem licht aantikte was de trilling direct verdwenen. Bleek de (in dit geval rechter) aandrijfas te zijn, die was echt flink kapot. Na vervanging waren de problemen verdwenen.

Rijd maar eens een helling op een provinciale weg op met de auto op de cruise control. Als de auto tijdens 'de klim' licht begint te schudden weet je genoeg. Mijne ervaring is dat je het juist onder deellast goed merkt.

Ook de linkeras van m'n QV krijgt nu beginnende speling op de tripod, die laat ik komend najaar vervangen. Bakolie moet dan ook vervangen worden trouwens.
Hou even in de gaten dat het aangeraden wordt (bron: internet :mrgreen: ) iets meer olie in de bak te doen dan voorgeschreven wordt.
ik heb er onlangs 2.8ltr ingegeooid ipv 2 ltr.

teachermark
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di mei 30, 2023 10:30

Re: Giulietta onderdruk en slecht lopen van de auto

di mar 19, 2024 17:57

Hi Seliquella,

Ik hoop dat ze dat gedaan hebben, ik heb echt geen idee namelijk.
Kan ik nog even bij Wim Prins navragen die heeft de TCT bak laten reviseren.

Ik ga erachteraan! Bedankt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”