Dz C
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 01, 2020 23:44

2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

wo dec 20, 2023 19:15

Inmiddels, na vele jaren stalling, ben ik aan het kijken om langzaam aan de 75 tot leven te gaan wekken…
Destijds motor die warm liep en alles eruit gooide, dus gelijk een reden om te kijken wat te doen aan het vermogen…

Concreet; kan ik een 2.0ts of 1.8 turbo blok zo in een imola plaatsen zonder al te grote aanpassingen?

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt en al heel mooie projecten gezien, maar is mij niet helemaal duidelijk wat te doen…

Grazie

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

wo dec 20, 2023 19:59

Zonder al teveel aan te willen passen ga je voor de 2.0 ts.
Bij de turbo zal je bijvoorbeeld een cardan as moeten samenstellen waarbij de voorste donut groter is dan nu. Ooit bij een 75 racer gedaan en dat gaat wel, maar dat moet je wel doen. De turbo heeft standaard een erg verouderd dubbel uitgevoerd motormanagement systeem, dat moet je willen. En anders kan je gaan voor een programmeerbaar mms. De kabelboom en het motormanagement systeem van de ts zal ook makkelijker te vinden zijn. De accu zal rechtsvoor zitten bij de IE, daar zit ie in de weg voor de ts. Verhuizen naar de kofferbak is waarschijnlijk een goed idee. Zo zijn er vast nog meer puntjes, zoals de remmen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

wo dec 20, 2023 21:40

Past Michel, je kunt gewoon dat Imola vliegwiel op die Tb gebruiken.. dan hoef je niks aan de cardanas te veranderen. :wink: maar met het koppel van een Tb, zeker als hij gechipt is, wil je eigenlijk ook de langere overbrenging en sterkere cardanas en koppeling van de Tb. En een Tb heeft een sper...

Maar ik persoonlijk zou niemand willen aanraden om een originele 1.8Tb in te bouwen. Het motormanagement is echt ruk, en onderdelen ervoor zijn steeds moeilijker te krijgen. Het originele management schiet snel in storingen en is ook niet echt goed meer te regelen.

Met een aftermarket management zou het wel een heerlijke motor kunnen zijn. Er kan genoeg vermogen uit gehaald worden. 250 pk is vrij simpel te doen met standaard zuigers en drijfstangen.

Maar een TS is een veel makkelijkere en eigenlijk ook verstandigere keus. Past vrij makkelijk, heeft weinig aanpassingen nodig. Heeft ook fijn wat vermogen en koppel in vergelijking met de 1.8IE en is ook nog redelijk zuinig.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

wo dec 20, 2023 21:57

Ja, o.k., maar dat moet je dan wel balanceren, dat vliegwiel met de krukas?

Dz C
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 01, 2020 23:44

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

wo dec 20, 2023 22:22

Bedankt voor jullie reacties en adviezen!

Past een TS zo erin op de originele motorsteunen (op de accu na)? Als ik een blok koop met de motor kabelboom erbij, heb ik dan verder niets nodig?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

wo dec 20, 2023 23:06

Ja, o.k., maar dat moet je dan wel balanceren, dat vliegwiel met de krukas?
Dat is voor de Nords niet aan de orde, vliegwiel is op 0 gebalanceerd af fabriek zonder krukas. Dus plug en play.
Bedankt voor jullie reacties en adviezen!

Past een TS zo erin op de originele motorsteunen (op de accu na)? Als ik een blok koop met de motor kabelboom erbij, heb ik dan verder niets nodig?
Alle 4 cilinder motorsteunen zijn gelijk in een 75. Ook met Imola accu locatie past die motor, alleen zit die accu in de weg voor je luchtfilter. En je mist de bevestigingsteun voor de bobines.

Dat is dan ook meteen een belangrijk puntje; de ontsteking. Rotors en verdelerkappen zitten er vaak wel bij, maar de bobines inc. ontstekingsmodules zijn ook fijn om te hebben.

Ik geloof dat het uitlaatspruitstuk ook anders is, voorpijpen zijn wel gelijk denk ik.

En ik durf ook niet 100% te zeggen of de aansluiting van de chassiskabelboom naar motorkabelboom hetzelfde is. Maar heel complex is dat ook niet, want de TS kabelboom heeft alleen maar een kabel voor startmotor, contact aan en toerenteller die naar het dashboard gaan.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

wo dec 20, 2023 23:56

Precies, die kabelboom kan verschillen op de stekkers maar dat zijn vrij simpel aan te passen zaken.

Spruitstukken heb je van de TS nodig, die verschillen. Voorpijpen durf ik niet meer te zeggen, te lang geleden.

Geen heel ingewikkelde operatie. Meeste is zo opgelost.

En als je bang bent voor de kabelboom dan kan ik je daar wel mee helpen evt. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

do dec 21, 2023 09:24

TS knoop je er zo in. Spruitstukken zijn anders, voorpijpen zijn gelijk. Accu staat aan de andere kant, maar verder zie ik geen beren op de weg. Hoe completer je het spul koopt, hoe makkelijker je het jezelf maakt. Kabelboom is geen issue, die is voor de motor quasi-standalone en kun je zo mee over hengelen.

Heb nog wel wat complete TS-donorauto's staan, met alles er op en er aan, inclusief bak met sper, vijfgaats onderstel, de alu Brembo remklauwen etc, maar die hebben allemaal dik drie ton op hun nek en dan zou ik zelf altijd eerst de motor opfrissen voor je hem er in hangt - maar je kun er ook gewoon regelmatig olie in kieperen en lekker rijden.

En mocht je de TB-route willen nemen (zou ik niet doen, zoals Michel en Remco ook al aangeven): een TB cardanas heb ik ook nog wel...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dz C
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 01, 2020 23:44

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

do dec 21, 2023 23:06

Heel erg bedankt voor jullie input en aangeboden hulp! Ik ga voor de TS, beste oplossing om de auto soort van snel weer op de weg te krijgen.
Ik heb een blok gevonden met weinig km’s erop, maar ik denk eraan om ook het onderstel en bak te switchen naar ts..

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: 2.0ts of 1.8 turbo in 75 imola

vr dec 22, 2023 09:11

Als je het blok compleet met kabelboom, ECU, startmotor, uitlaatspruitstukken en dergelijke hebt, is het een redelijk overzichtelijk klusje. Het verplaatsen van de accu is dan het meeste werk, en je moet dus een beugeltje smurfen voor de bobines. Je zult denk ik ook wat moeten improviseren om het luchtilter(huis) te bevestigen maar dat is klein bier.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”