Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Problemen met voorgloei systeem

ma okt 23, 2023 19:56

Hoe zeker is het eigenlijk dat het probleem aan het voorgloeien ligt...?
Volgens mij wordt er met de huidige temperaturen nog nauwelijks voorgegloeid. En zelfs zonder voorgloeien dan slaat een diesel (eventjes later) toch wel aan.

Ik zit meer te denken aan de vraag van fRank, het tweede bericht in dit topic.
Komt er wel voldoende en voldoende krachtig diesel in de cilinders, oftewel is het hogedrukpompje in orde?
Bij een Alfa common rail diesel gaat de brandstofdruk via twee pompjes; een opvoerpompje in de tank en dan nog een hogedrukpompje wat ergens op het motorblok zit. Zelf heb ik ook wel eens zulke problemen met een JTD gehad en dat lag inderdaad aan het hogedrukpompje op de motor.
(NB: een probleem met starten is niet hetzelfde als een probleem met aanslaan.)


.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Problemen met voorgloei systeem

ma okt 23, 2023 21:40

Dit lijkt me eerlijk gezegd het moment om op te houden met goedbedoeld gissen en beunen, en een fatsoenlijke diagnose te (laten) stellen met kennis van zaken en geschikte apparatuur. De kans dat je op deze manier tot een goed resultaat gaat komen lijkt me verwaarloosbaar.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

motaareke
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: do nov 17, 2016 12:11
Locatie: kempen

Re: Problemen met voorgloei systeem

vr nov 17, 2023 09:41

Dealer vond bij uitmeting niets,ook omdat motor warm stond en starte normaal.
Is opgelost, begin dit jaar was starter stuk. Eén besteld bij DOC uit lijst voor mijn type auto. DOC heeft een starter verkocht aan mij met te zwak vermogen 1,7kw en bij uitmeting was die werkelijk maar 1,4kw.
Voor mijn type motor mag er enkel één in met 1,9kw of meer.
DOC gaf fout toe maar compenseert enkel starter.
Probleem zat bij druk opbouw voor zelfontbranding brandstof en dat kan enkel met juist vermogen van starter.
Voorgloeisysteem werkt enkel onder de 10 graden

Terug naar “Algemene Technische vragen”