HuibGT
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 19:23

Alfa romeo GT 1.9 jtd motorprobleem

za jul 01, 2023 16:19

Beste forumleden,

Ik ben sinds ongeveer 3 jaar in bezit van een Alfa Romeo 1.9 JTD uit 2008.

Ik heb de afgelopen jaren al verscheidene onderdelen vervangen of laten vervangen, maar nu heb ik een probleem wat ik eigenlijk alleen zelf kan oplossen ivm de kosten.

De alfa nagelde altijd wel een beetje, maar sinds die vorige week met 150kmph op de cruise begon te stotteren voor 5 seconden, en de dag erna thuis nog een keer stationair op 3 poten begon te lopen heb ik hem stil laten staan.

Nu heb ik het volgende gemeten,
Cilinder 1, 2 en 3 hebben 18 bar. Maar cilinder 4 heeft 10 bar, dit was op het moment van meten. De meting is gedaan omdat de auto af en toe ineens weer begrijpt dat het een 4 cilinder is en dan ze allemaal weer mee gaan doen. Alleen is dan een heel zachte tik hoorbaar die harder wordt bij het klimmen in toeren.

Heeft iemand nog tips of ervaringen op dit gebied?

Mvg Huib

Overige info: EGR sinds 200000 afgedopt
Elke 15/20k kilometer olie en filters 5w40
Km stand 230.000

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6836
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa romeo GT 1.9 jtd motorprobleem

za jul 01, 2023 17:32

Swirlflap opgegeten misschien?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

HuibGT
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 19:23

Re: Alfa romeo GT 1.9 jtd motorprobleem

vr jul 07, 2023 22:26

Ik ben in de tussentijd verder gesleuteld, en dacht 'even' de kleppendeksel eraf en kijken wat daar te zien valt, maar dat was een iets grotere operatie dan gedacht.

Maar in iedergeval, heb kleppendeksel eraf, en daar ziet eigenlijk alles er netjes uit, mis alleen een half klipje waar de klepstoter aan dat bruggetje vast zit maar dat is niet het probleem.

Nu had ik perslucht op de gaten van de verstuivers gezet en cilinder 1 2 en 3 lijken mooi dicht, maar 4 houd geen druk vast, heb toen de pijlstok eruit getrokken maar daar kwam geen lucht vandaan, en heb de turboslang die aan de inlaat zit eraf getrokken en daar kwam ook geen lucht vandaan.

Dus nu verdenk ik een verbrande uitlaat klep, zie ik verder nog iets over het hoofd? En ja nu was ik van plan om de kop eraf te halen, en dan eerst de inlaat eraf om even te kijken voor die klepjes en dan verder

HuibGT
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 19:23

Re: Alfa romeo GT 1.9 jtd motorprobleem

di aug 08, 2023 12:31

Inderdaad swirlflap/wervelklep afgebroken
4 kleppen krom dus kop gereviseerd, zuiger was niet echt beschadigd dus die kon gewoon weer mee, gelijk nieuwe distributieriem en waterpomp en dergelijke geplaatst

Loopt weer als een zonnetje

Wervelkleppen nu allemaal verwijderd had kunstof inlaat maar daar kun je dus de wervelkleppen uitbreken en dan de asjes verwijderen en m6-16mm erin tappen

Terug naar “Algemene Technische vragen”