Onlangs heb ik een 2.0 TS uit een 75 gekocht om deze uiteindelijk in mijn Giulia '73 te bouwen. Er moet een aantal dingen worden aangepast aan de motor voordat 'ie in een 105 geplaatst kan worden. Eén van de dingen die moet worden aangepast is het laten boren van de krukas, om er voor te zorgen dat de prise-as van de 105 versnellingsbak past/aansluit/in de krukas valt. Nadat het gat geboord is moet er eerst een bronzen busje geplaatst worden, buitendiameter 24mm, binnendiameter 16mm. Maar voordat het gat geboord kan worden, moet de krukas er uit.
Plan van aanpak: motor in een motorstand hangen, leeg laten lopen, op z'n kop en carter er af, oliepomp er uit, lagerkappen los, drijfstangen los, krukas er uit. So fa so good denk ik... Krukas naar de revisieboer, gat laten boren, busje laten plaatsen. Klopt het zo een beetje?
En nu weer terugbouwen: waar moet ik op letten? Neem aan de krukas laten controleren en opmeten eerst? Altijd nieuwe lagers neem ik aan, eventueel overmaats? Krukas laten polijsten? Drijfstanglagers vervangen, evt. overmaats? Zuigers er helemaal uit, bussen nameten op rondheid? Honen? Nieuwe zuigerveren neem ik aan?
Heb ik het zo een beetje? Of zie ik cruciale dingen over het hoofd? Wordt nog best een aardige operatie als ik het zo teruglees...