Pagina 1 van 1

Stelvio Quadrifoglio banden en remblokken advies?

Geplaatst: ma apr 10, 2023 17:52
door Geert1975
Beste mensen,

Ik ben sinds een half jaar de trotse bezitter van een Stelvio Q, bij aankoop stond hij op de zomerbanden van Pirelli ( op 2.8 bar), en vind de auto ontzettend wringen op het rubber als je wegrijd en instuurt. Ik heb vanaf oktober tot afgelopen week op winterbanden gereden en toen had ik nergens last van. Wellicht een andere banden merk aanschaffen?
Vandaag de stelvio lekker laten grommen op circuit Zandvoort tijdens een vrij rijden sessie van Viva Italia, nu voel ik een lichte trilling tijdens het aanremmen. Ik ben bang dat mn remblokken een beetje "verglaasd" zijn, hebben jullie nog tips voor betere remblokken?

Re: Stelvio Quadrifoglio banden en remblokken advies?

Geplaatst: di apr 11, 2023 11:07
door GT 75V6
Winterbanden hebben een zachtere samenstelling (compound), vandaar dat het wringen (Ackermann-effect) daarmee minder is.

Re: Stelvio Quadrifoglio banden en remblokken advies?

Geplaatst: di apr 11, 2023 12:20
door Veloce
Het is inderdaad een bekend fenomeen op de Giulia en Stelvio. Ook op de 4-cylinders.

Re: Stelvio Quadrifoglio banden en remblokken advies?

Geplaatst: di apr 11, 2023 12:23
door Pietro Originale
Wat de remblokken betreft: als ze verglaasd zijn, zijn ze heet geworden. Dan zou ik het eerder in je manier van remmen ipv type remblokken zoeken: moet je korter en harder remmen.

Re: Stelvio Quadrifoglio banden en remblokken advies?

Geplaatst: di apr 11, 2023 20:16
door Tonio
Dat wringen van de banden is idd een bekend verschijnsel. Mijn Giulia doet dat ook, dat is een "gewone" 4-cilinder. Maar alleen als je vanuit stilstand wegrijdt met de voorwielen uitgeslagen dus flink naar links of naar rechts uitgestuurd. En het klopt ook dat het met winterbanden veel minder gebeurt dan met de zomerbanden.
Dat trillen bij het aanremmen kan ook nog komen door iets kromgetrokken remschijven. Die kans is misschien nog wel groter dan dat het aan de remblokken ligt. Als je op het circuit eerst flink tekeer ging met hard remmen etc. en aan het einde de auto stopte met de rem aangedrukt in dezelfde positie (ligt voor de hand want het is een automaat), dan wordt al die warmte een poosje naar één en dezelfde plek op de schijven afgevoerd. Gevolg: dan kunnen ze krom trekken.
(Echte fanatici proberen dat wel te voorkomen door na afloop van een race de auto in zijn vrij te zetten en meerdere keren een stukje heen-en-weer te duwen, totdat de remmen wat zijn afgekoeld. Dan wordt die warmte veel gelijkmatiger over de remschijven verdeeld.)

.