In mijn Lancia Thesis 3.2 V6 met 330dkm op de teller zat een kapotte bak. Ik demonteerde de motor en bak tegelijk om dit te verhelpen. Bij het aflaten van de olie was deze een beetje koffiemelk. Ai, koelwater. Dit heeft ertoe geleid dat ik het gehele blok uit elkaar heb gehaald en ik wil je mijn schokkende ervaringen delen. Hopelijk kun je hiermee leed voorkomen!
- Bij het op tijd zetten moest ik iets terug. Toen ik dat deed draaide de krukas maar bleef de D-riem stil staan. Oorzaak? De spie van de krukaspoelie was dermate versleten dat het tandwiel niet meer meedraaide, door het terugdraaien was de spie nog een stukje naar buiten gekomen. Dit had geresulteerd in een totaalschade als ik ermee was doorgereden. Ik kocht nieuwe spies die langer zijn dan het oorspronkelijke ontwerp (40mm) waardoor dit niet meer kan gebeuren
- De oliepomp heeft een pijpje tussen de pomp en het blok. Hier zitten rubberen ringen om dit hogedruk leidinkje oliedicht te houden. Deze waren dermate verhard en versleten dat de olie er volledig langs moet hebben gespoten. Er brandde geen oliedruk lampje maar dat had zomaar gekund!
- Koelwaterlekkage kwam door de rubberen elastiekjes die onder de zuigerbussen zitten. Deze waren knetterhard en deels gebroken. Buiten het feit dat de zuigerbussen erg lastig te verwijderen zijn, is dit toch een vaker voorkomend euvel.
Let dus op dat een ogenschijnlijk goed blok toch best wat problemen kan hebben!