Pagina 1 van 1

Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: do feb 09, 2023 08:42
door De Block
Links voor kraakt de veerpoot bij inveren en sturen. Draagarm?

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: vr feb 10, 2023 12:40
door Graduate86
Allen met koud weer of ook als de temperaturen wat hoger zijn?

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: zo feb 12, 2023 15:01
door De Block
Lijkt alleen bij koud weer. Maar ff met de wd40 aan de slag, denk ik?

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: ma feb 13, 2023 21:35
door Graduate86
Had met mijn 159 met het koude weer de afgelopen week hetzelfde probleem.
Nu het niet meer vriest is het probleem weer weg. Schijnt dus met de kou te maken te hebben.

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: ma feb 13, 2023 22:34
door @PM
In onze Skoda heb ik het de afgelopen tijd ook weleens gehoord. Niet echt een merkgebonden probleem dus, gewoon kou.

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: ma apr 17, 2023 22:55
door De Block
Kraken is er nog steeds. En flink ook. Niet temperatuur gerelateerd. Alles doordrenkt met wd40.

Is zowel bij stuuruitslag als inveren. Wiel er af gehad en heel grondig gezocht maar is niet duidelijk waar het vandaan komt. Is een scherpe/blikkige kraak.

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: di apr 18, 2023 06:40
door Performa
Heb zoiets gehad en kwam na veel geprobeer en getest uit de bovenste draagarmrubber vooraan. Draagarmen kan je relatief goedkoop en eenvoudigvervangen(maar ook weer niet de goedkoopste variant kiezen want dat merk je in de levensduur). Zitten vast met ETorx bouten en is wel een beetje een gesukkel want de bouten lopen aan tegen de vering.

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: di apr 18, 2023 07:55
door De Block
Maar dat moet dan wel de fusekogel in de arm zijn. Omdat het kraakt bij veren EN draaien.

Daarom denk ik dat het een kogel is. Maar is onmogenlijk om te ontdekken welke. Geluid gaat door de hele linker ophanging. Stabi was het niet.

Heb tijdje geleden draagam bij autodok gekocht maar daar klopte de maatvoering op de fusépen niet van. Te taps toelopend.

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: wo apr 19, 2023 20:01
door Performa
Ja er is verschil de oudste serie had te zware draagarmen en zijn lichter gemaakt met verschillen in maatvoering.

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: do apr 25, 2024 22:49
door Sjoerd Jan
Bij mij waren het de scharnieren in bovenste draagarmen:
Stalen bus was gaan roesten, daardoor wil de kunststof bus niet meer op de stalen bus draaien, en gaat het rubber op het kunststof draaien, en dat geeft een hoop herrie!
Dit is in het begin idd temperatuur afhankelijk.

Een trilling van een stuurbeweging kan er voor zorgen de hij ook bij het sturen even kraakt, maar zolang de stand van de arm niet veranderd, niet weer.

Kogels heb ik zelf nog nooit extreem horen kraken volgens mij...

Als je het voorwiel er af haalt, kun je vrij eenvoudig de kogel van de bovenste draagarm los halen, als de conus er uit wil tenminste... Dan kun je de bovenste draagarm vrij bewegen om te testen. Als je dan een krik onder onderste draagarm zet, kun je ook die apart bewegen.

Ik had het zelf bij relatief nieuwe draagarmen. (Half jaar oud?)
Toen de bussen onder de pers gedemonteerd en ingevet.
Enkele jaren later was het weer terug. Dus het spelletje herhaald. Sommige kunststof-bussen waren nu stuk gedrukt door de roest, en moesten nieuwe voor gemaakt worden.
Nu heb ik ook een paar tap-gaatjes voor vet-nippels op de scharnieren gemaakt. :D

Succes, als het nog niet al opgelost was!

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: do apr 25, 2024 23:06
door De Block
Bovenste armen waren op en die heb ik vervangen. Kraak bleef. Onderste kogel. Vervang binnenkort daar de boel. Ondertussen met een injectienaald (moppie is dokter..) ff wat smeer er in. Kraak weg. :thumbs:

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: vr apr 26, 2024 08:29
door Hylke
Nog even en de 159 heeft geen enkel geheim meer voor je, of wel? :mrgreen:

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: vr apr 26, 2024 19:26
door De Block
Dan wordt het tijd voor iets anders...

Re: Krakekende veerpoot 159 ti

Geplaatst: za apr 27, 2024 20:13
door Tonio
Als de draagarmrubbers van een 159 op dezelfde manier zijn gemaakt als bij een 147 / 156 / GT....:

Dan zijn ze nieuw bijna "droog" in de draagarmen gedrukt. Aan de binnenkant van het rubber (wat je dus niet ziet
bij de draagarm) zitten dan een soort kruisjesvormige uitsteekseltjes. Die moeten zorgen voor enige afstand tussen
draagarm en rubber waar het vet tussen moet blijven zitten. Dan heb je geen contactgeluid tussen draagarm en bus,
en binnendringend zand etc. blijft in het vet 'zweven'.
Maar dat vet is veel te weinig, de kruisjes slijten veel te snel weg, en vanaf dan heb je wel het bekende kraakgeluid
bij inveren. Vooral bij de bovenste draagarmpjes en wanneer het zaakje helemaal droog is.
Dan is het nog niet echt stuk maar wel irritant. Als het nog een stapje verder gaat dan krijg je ook speling in de rubbers
en op de fuseekogels dus invloed op het rijden, dan wordt het echt afkeur.

Bij de 147 / 156 / GT is dat wel te voorkomen door nieuwe draagarmpjes nooit zomaar nieuw uit de verpakking te monteren.
Liefst eerst de rubbers er uit persen, flink insmeren met stevig vet en terugzetten, en dan pas monteren. Daar kwam ik
zelf ook pas achter na meerdere draagarmwissels. Daarna toegepast en ze gingen echt merkbaar (2 - 3x) langer mee.
De echte liefhebbers en DHZ-ers maken in de draagarmpjes ook wel eens ouderwetse smeernippels, om daar zo nu en dan
eens wat vet in te spuiten. Het ouderwetse doorsmeren, men vindt het niet meer nodig maar in dit geval zo gek nog niet.
(Wat Sjoerd Jan zei. Als een 159 op dat gebied hetzelfde is als een 147 / 156 / GT, dan helpt dat zeker.)

Een heel verhaal, maar de oplossing is eigenlijk niet moeilijker dan 1 klodder smeervet.... :wink:

.