Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Alfa 159 bak vervangen + koppeling SAC?

do okt 06, 2022 21:14

Beste Lezer,

Ik ben aan het overwegen om de versnellingsbak van mijn Alfa 159 6 bak 2.2 te wisselen voor een gereviseerde. Het lijkt mij dan ook logisch om de koppeling ook mee te nemen. Nu zie ik dingen voorbij komen als een SAC koppeling? Is dit standaard of gewoon een optie, er is daar namelijk een speciale tool voor nodig om te monteren.

Ik ben ook aan het informeren wat het kost om dit te laten doen, maar is er al een bedrag van 1700 euro voorbij gekomen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

alvast bedankt!

Ruben :thumbs:
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Alfa 159 bak vervangen + koppeling SAC?

vr okt 07, 2022 23:26

Een nieuwe sac kan je zonder opspangereedschap monteren, het is enkel als je een gebruikte opnieuw wil monteren dat je
die moet opspannen met speciaal gereedschap. Als de bak er toch af is zou ik altijd de koppeling mee vervangen en zien
of de oliekeerringen achter het vliegwiel en in bak niet lekken.

Gr. Gunther

Alfajantje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di aug 19, 2014 22:07
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: Alfa 159 bak vervangen + koppeling SAC?

vr okt 14, 2022 19:38

Ik heb bij mijn Giulietta bij het vervangen van de koppeling de eerste keer het opspangereedschap niet gebruikt.
Nadien slipte deze koppeling, ik had nochtans de drukgroep gelijkmatig en kruislings vastgezet.
Alles enkele maanden later weer opengegooid en terug een nieuwe geplaatst, ditmaal met het opspangereedschap en op aanraden van de leverancier.
Tot op heden en een 50.000km verder geen koppelingsproblemen meer gehad.
Ik zou je aanraden om de tool toch te gebruiken.

Groeten, Jan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”