Pagina 1 van 1

Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 09:48
door DB
Dag,

Op mijn GTJ 1300 uit 1970 (geen brievenbus) zitten Solex carburateurs, type ADDHE 40. Op een aluminium plaatje staat de code: 115.25-04 011-03. Weet iemand of deze carburateurs er origineel opzaten? Ik heb het vermoeden dat de code 115.25 betekent dat ze uit een later type komen en mogelijk ook met een andere cilinderinhoud.

Verder ben ik op zoek naar de maten van de sproeiers die erin horen te zitten voor een 1300. Ik heb best wat boeken, maar vooralsnog heb ik geen informatie kunnen vinden. Ook niet op internet,

Ik ben benieuwd. Bij voorbaat dank.

DB

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 11:16
door DJ
ADDHE's zijn van later datum dan 1970.
Op zich geen ramp, eerder tegendeel, zijn prima carburateurs.
Een 1300 blok hoort carb's met 28mm venturi's te hebben. Ongeacht bouwjaar en carb merk.
Dat valt met wat moeite wel te controleren vanuit de luchtfilterbak mbv spiegel, een goede lamp.
De maat staat namelijk op de venturi met relief cijfers. Of 28 (1300) 30 (1600) of 32 (2000) Ik dacht dat 1750 ook 32 hoort te hebben, maar dat weet ik niet zeker uit m'n hoofd.
Als de venturi maat klopt ben je al een eind op streek.
Hoe loopt hij met deze carb's? En dan metname bij lage toeren en soepel oppakken?

Gr
DJ

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 11:43
door DB
Dank voor je reactie.

De auto start altijd vrij moeilijk, maar loopt eenmaal warm prima. Ik geloof wel veel te rijk. Ik wil de carburateurs schoonmaken en daarna opnieuw afstellen. Er zit een nieuwe verdeler op, dat heeft het moeizame starten niet opgelost.

Ik zal eens kijken naar de maat van de venturi's.

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 11:58
door DJ
Moeizaam starten na lang stilstaan is niet zo vreemd.
Dan zijn de carb's leeg/niet vol genoeg.
En met mechanische benzinepomp worden die pas weer opgevuld tot vlotterniveau als motor rond gaat op de startmotor.
Laag starttoerental (oude startmotor/accu) helpt ook niet.
Zijn meerdere mogelijke oorzaken.
Als hij warm is rijd hij verder wel soepel? Oppakken bij lage toeren, stationair etc?

Ik kan het nr op de carb's zo gauw niet herleiden, (en google ook niet) maar vast wel iemand hier die het wel weet.

Gr
DJ

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 12:34
door DB
Hij heeft tot voor kort lang stilgestaan, maar toen ik er nog vaak in reed, ging koud starten ook altijd al moeizaam. Stationair lopen overigens ook, dat werd pas beter na er een stukje mee te hebben gereden.

Als de boel eenmaal warm was, ging het prima. Dan liep hij goed en reageerde goed op het gas.

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 12:38
door Tonio
Voor dat moeilijke oppakken van stationair naar hogere toeren zijn er wel aangepaste sproeiers: KLIK..

Die meneer van Carburateurwinkel is op dit forum niet of nauwelijks meer actief. Maar ik denk dat hij je zeker kan helpen aan de gevraagde info, zowel over de carburateurs als over de Alfa.


.

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 14:14
door DB
Die aangepaste sproeiers kwam ik ook al tegen. Ik ga ze er wel inzetten, maar eerst eens uitvinden welke maat er nu in zit (dat staat niet op de originele sproeiers) en of dat überhaupt de goede maat is.

Ik zal eens bellen met die winkel.

Nogmaals dank!

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 14:59
door DB
De venturi’s zijn 28 mm, dus dat is goed.

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: do feb 10, 2022 22:29
door HAAK28
Deze zouden wel eens een stationair omloop kunnen hebben in de flens van de carburateur(milieudingetje).

Bij mij was deze dicht gemaakt, waardoor hij koud idd moeilijk stationair liep. Warm prima.

Ik heb t weer open gemaakt, maar dat rijdt ook niet fijn. Stationair blijft warm nu te hoog hangen en is moeilijk/niet af te stellen. Net of staat de choke er een beetje op, maar dat is niet zo.

Ik ga het weer terug dicht maken. Voor de koude stationairloop is de choke uitgevonden.

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: vr feb 11, 2022 08:29
door DB
Interessant, die mogelijkheid kende ik nog niet.

Hoe herken ik een stationair omloop?

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: vr feb 11, 2022 10:29
door DJ
Als ik het ff samenvat.
Het zijn iig 1300 carb's want 28mm venturi.
Wel van later type. Want ADDHE's. Niks mis mee, dat zijn prima carb's met nodige verbeteringen tov oudere types.
Klacht is moeizaam starten en koud niet lekker stationair.
Is dat met of zonder gebruik van choke? (zie opmerking van Andre)
Warm geen klachten.
Koud niet lekker stationair vind ik niet zo vreemd, het is een oude carb's auto, geen moderne injectie.
Alhoewel niet lekker natuurlijk een ruim begrip is, niet in te schatten vanachter toetsenbord hoe "beroerd" "niet lekker" precies is.
Moeizaam starten ook na korte tijd stil staan zou niet nodig moeten zijn maar kan veel meer oorzaken hebben dan alleen carb's.
En aangezien hij warm lekker loopt en goed stationair loopt zou ik daar toch ook eerst eens naar kijken alvorens de kans te lopen setje carb's die met warme motor prima functioneren "kapot te repareren".
(kapot repareren is geen denkbeeldig scenario)

Aangezien hij ook al moeizaam startte tijdens regelmatig gebruik / korte periode stilstaan.
Vraag: hoe regelmatig was regelmatig gebruik? Of hoe veel dagen stilstaan?

Alvorens aan de carb's te beginnen (zie opmerking van Andre) zou ik toch eerst volgende basis punten nalopen.
Als die niet 100% in orde zijn heeft dat natuurlijk ook invloed bij warme motor en op toeren, maar dan valt het wel veel minder op dan met koude motor en tijdens starten.
- start toerental (accu/startmotor)
- compressie
- timing nokkenassen en ontsteking. NB moderne benzine's onsteken minder goed, hebben paar graden meer vervroeging nodig.
- proberen carb's optimaal af te stellen in huidige vorm.

Vwb vermoeden van veel te rijk lopen, beetje rijk lopen is wel lekker, maar veel te rijk lopen komt levensduur van de motor niet te goede ivm weg spoelen smeerfilm. En hij verzuipt toch niet tijdens starten? Ik heb wel eens carb set gehad waar iemand aan de opbrengst van de acceleratiepompen had lopen rommelen. Die hadden zoveel opbrengst dat je bij wijze van bijna waterslag in de cylinders kreeg...
Als je dan paar keer flink op de het gaspedaal trapt voor het starten kan het ook averrechts effect hebben tijdens het starten.

Gr
DJ

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: vr feb 11, 2022 11:44
door DB
Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik ben vooralsnog niet van plan de carburateurs drastisch aan te pakken. Voor nu wilde ik vooral weten of het de juiste zijn. Dank zij jouw informatie weet ik nu dat dat het geval is.

Schoonmaken kan waarschijnlijk geen kwaad. Ook vond ik al een kapotte O-ring op een van de sproeiers, dus op dat soort dingen wil ik de carburateurs ook nalopen.

Verder zal ik de instellingen controleren. Ik heb allerlei gereedschap verzameld (kwikkolom, gereedschap om de afstelling van de vlotters te controleren en gereedschap om de hoeveelheid benzine te controleren), kan ik dat eindelijk eens gebruiken.

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: vr feb 11, 2022 23:34
door AR823
Ook heel belangrijk is om de benzineslangen te controleren op droogtescheurtjes en poreusheid.
Als dat het geval is, zakt de benzine terug in de tank en ontstaat er dus een stuk lucht, wat het starten
bemoeilijkt, nog afgezien van de luchtbelletjes die steeds meegetrokken worden.

Re: Vraag over Solex carburateurs op mijn GTJ 1300

Geplaatst: za feb 12, 2022 09:29
door DB
De benzineleidingen heb ik kort geleden vervangen. Vooral de flexibele leiding bij de tank was erg slecht.