Pagina 1 van 1

156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: di jun 16, 2020 17:21
door Romeo
Zo, mag ik de denktank van de club inschakelen? Ik ben een beetje uitgedacht over de mogelijkheden.

Het probleem:
Mijn 156 GTA SW heeft een vervelende trilling sinds de standaard veerpoten vervangen zijn. Je voelt het in de bodemplaat; een eigenresonantie die je nog voelt in je oren. Alsof er een band/velg niet rond is.
Het is snelheidsafhankelijk, al is het de hele rijd te voelen tot ongeveer 120 km/u (sterkst rond 55 en 100 km/u).

Geprobeerd:
- Koppeling in trappen bevestigt dat het niet afhankelijk is van het motor toerental
- gasgeven-gas los laat geen speling merken in de aandrijflijn
- bochten maken nauwelijks verschil
- bij overgang van grof asfalt naar glad is het even weg en komt dan terug
- Wisselen van alle wielen (zomerset -> winterset = banden en velgen)
- Uitlijnen (scheelde niet veel aan, werd heel iets beter)
- Aandrijfassen links en rechts vervangen (voor het geval de kruiskoppelingen de oorzaak zouden zijn). Daarbij is gelijk alles wat los geweest is gecontroleerd op voelbare speling.
- koppeling en drukgroep vervangen, inclusief vliegwiel afdraaien/controleren op slingeringen.

Zonder zelf met een denkrichting te komen ben ik benieuwd naar jullie kennis, ervaring en gevoel (m.b.t. dit probleem dan wel :mrgreen: )
Belangrijke opmerking is dat de montage niet bij Intrax is gedaan maar bij een Alfa specialist (met ruime ervaring met 156 GTA's).

Liefst zou ik een standaard set er naast leggen en dan kijken of het van de voorkant komt of de achterkant. Maar mijn set was apk-afkeur en is weggegooid... en zo'n standaard set kan ik nergens vinden. Niet te koop, niet te leen, niet nieuw niet gebruikt.

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: do jun 18, 2020 13:38
door rutgerdow
Resonantie kan ineens een probleem worden als aan het systeem iets gewijzigd wordt mbt gewicht en/of stijfheid.
Met andere veren/dempers is er dus iets gewijzigd aan de stijfheid. Echter er moet wel een trillingsbron zijn.
Doorgaans is dat onbalans in het wiel. Je gaf al aan deze verwisseld te hebben, maar zijn ze wel zuiver gebalanceerd.
Dat zou ik als eerste doen.
Vervolgens kan het iets zijn van aandrijfassen (slijtage in de koppelingen) of trillingsdempers die niet meer (goed) functioneren.
Remschijven onbalans kan in een uitzonderlijk geval oorzaak zijn.

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: do jun 18, 2020 15:34
door giuliettaevo
Vuil tussen naaf en remschijf of zelfs een kromme naaf? Dan zit het wiel er nooit recht op en maakt wielen wisselen weinig verschil.

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: do jun 18, 2020 15:35
door rutgerdow
Vuil tussen naaf en remschijf of zelfs een kromme naaf? Dan zit het wiel er nooit recht op en maakt wielen wisselen weinig verschil.
Inderdaad. Stoeprandje raken kan al genoeg zijn....

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: vr jun 19, 2020 00:52
door Stef33
Van mijn oude 156 2.0 TS SW heb ik nog het oude setje originele dempers liggen die over waren na wisselen met Billstein. Dempen niet geweldig meer, maar geen APK afkeur (als ze tenminste intussen niet achteruit gegaan zijn van het jaren in de schuur liggen). Als je er iets aan hebt zijn ze gratis af te halen. Stuur maar even een PB als je er iets meer van wil zien, ik heb geloof ik recent wat op de foto gezet.

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: vr jun 19, 2020 08:35
door sebastiaan
Zijn de topmounts OK? en origineel, aftermarket of iets anders?

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: ma jun 22, 2020 12:46
door Romeo
Resonantie kan ineens een probleem worden als aan het systeem iets gewijzigd wordt mbt gewicht en/of stijfheid.
Met andere veren/dempers is er dus iets gewijzigd aan de stijfheid.
Dat is ook mijn gedachte. Dat het net een eigenresonantie is van bijvoorbeeld de veerpoten, die een ander gewicht hebben dan de originele.
Echter er moet wel een trillingsbron zijn.
Dat is zeker waar.
Maar met een rijdende auto zijn die bronnen er altijd.
Neem nou als basis de resonantie door het rollen van de banden over het asfalt.
Naast een 60/80-kilometerweg heb je soms van die half-open tegels. Of een witte streep langs de weg. Als je daar overheen rijdt hoor je een resonantie waarvan de frequentie onafhankelijk is van merk/type band/velg of auto. Maar of dat de oorzaak is...?
Doorgaans is dat onbalans in het wiel. Je gaf al aan deze verwisseld te hebben, maar zijn ze wel zuiver gebalanceerd.
Nou, het zijn twee verschillende sets van banden/velgen. En de resonantie blijft gelijk bij beide sets.
Dus die kunnen we wel uitsluiten.
Ook vuil tussen velg en naaf is daarmee minder waarschijnlijk of scheef monteren. Ik maak de naven en velgen altijd schoon bij het wisselen van de wielen. Het zijn beide origineel-Alfa-GTA velgen-sets met originele bouten.
In de 14 jaren dat ik de auto heb is het me nog niet eerder overkomen dat wisselen van wielen iets van een trilling heeft opgeleverd.
Dus die kunnen we ook uitsluiten, lijkt me.
Vervolgens kan het iets zijn van aandrijfassen (slijtage in de koppelingen)
Beide aandrijfassen zijn om deze reden vervangen door nieuwe/gereviseerde. Zonder merkbaar verschil.
Ook uitgesloten.
trillingsdempers
Volgens mij zitten die niet in de aandrijflijn. Zelfs niet in het vliegwiel (bovendien is het vliegwiel afgedraaid en op slingering gecontroleerd) om eventuele trilling uit te sluiten. Oh, en het is niet afhankelijk van het motortoerental.
Zijn er nog andere trillingsdempers?
kromme naaf? Dan zit het wiel er nooit recht op en maakt wielen wisselen weinig verschil.
Kan dat? Hoeveel geweld heb je daar voor nodig dan?
Zou de velg dan niet ook beschadigd moeten zijn?
Ik heb de auto nooit bij een garage achter gelaten (altijd een dagje vrij voor het wisselen van de distributie), behalve de laatste twee keren (abs-computer-ellende en deze wisseling van schokdempers). Dus wat er dan gebeurt is weet ik niet, maar dan zou de velg toch ook beschadigd moeten zijn, en dus een merkbaar verschil tussen beide sets wielen?
Maar het zou het gevoel wel verklaren.
Kan je die ook verkeerd/onzorgvuldig monteren?
Van mijn oude 156 2.0 TS SW heb ik nog het oude setje originele dempers liggen die over waren na wisselen met Billstein.
Daar zou ik heel graag gebruik van maken, maar als ik goed geïnformeerd ben zijn is een GTA op dat punt anders en past dat niet.
Zijn de topmounts OK? en origineel, aftermarket of iets anders?

Ehm, ik weet niet of ze goed zijn. Wel zijn de originele opnieuw gebruikt, begreep ik.

Top, deze reacties. :thumbs:

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: ma jun 22, 2020 23:15
door Zimmer
Ik heb last van vrijwel dezelfde klachten in mijn 156 (2.5 V6) op Bilsteins en heb ook alles in de aandrijflijn recent vervangen (inclusief bak). Bij mij komt het uit het linker voorwiel en bij een inspectie is er niks naar voren gekomen dat dit zou kunnen veroorzaken. Vanwege een slecht draad in de naaf LV wordt deze volgende week vervangen inclusief lager, mocht dit wat opleveren zal ik het laten weten.

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: vr jun 26, 2020 10:21
door Romeo
Hé, dat is opvallend.
Bij Intrax zeggen ze terecht dat een trilling niet door de veerpoten veroorzaakt kan worden, dus dat de trilling al in de auto zit. EN dat het misschien een ongelukkige combinatie is van auto en veerpoten. Als je het zou proberen te veroorzaken dan zou het waarschijnlijk niet eens lukken, zoiets. En dan kan een andere bout, een slangklem of een andere topmount al het verschil maken.

Maar eh, hoe heb je kunnen bepalen dat het van links voor komt? Zo ver ben ik nog niet!

Ik ben benieuwd naar volgende week!

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: vr jul 03, 2020 00:07
door Zimmer
Nou.. Het heeft niks geholpen, het lager was wel gaar aan het worden maar de trilling is er nog steeds (er is ook gecheckt of er iets tussen naaf en schijf zat, maar alles was schoon. Velgen zijn opnieuw gebalanceerd, achter zijn ze erg krom maar voor is er niks noemenswaardigs aan te zien (17' GT3.2 velgen met Dunlop Sportmaxx RT2 uit december 2019).
Ik heb nog wel een kromme remschijf die op korte termijn vervangen wordt (330 upgrade met Delta schijven, dus niet even te bestellen) maar het lijkt mij sterk dat zo'n sterke trilling uit een schijf kan komen. De enige oplossing lijkt geld tegen het hok aan smijten tot het gevonden is, want nergens zit speling op.

Het is bij mij duidelijk merkbaar dat het vanaf links komt. Ik heb geen idee sinds wanneer ik het heb, ik heb andermans project (ellende) gekocht en het reed vanaf het begin al beroerd.

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: vr jul 03, 2020 11:54
door DJ
Resonantie kan ineens een probleem worden als aan het systeem iets gewijzigd wordt mbt gewicht en/of stijfheid.
Met andere veren/dempers is er dus iets gewijzigd aan de stijfheid. Echter er moet wel een trillingsbron zijn.
Doorgaans is dat onbalans in het wiel. Je gaf al aan deze verwisseld te hebben, maar zijn ze wel zuiver gebalanceerd.
Dat zou ik als eerste doen.
Vervolgens kan het iets zijn van aandrijfassen (slijtage in de koppelingen) of trillingsdempers die niet meer (goed) functioneren.
Remschijven onbalans kan in een uitzonderlijk geval oorzaak zijn.

Na hele verhaal gelezen te hebben zou ik het toch richting die nieuw gemonteerde veer/demper set zoeken. Alle andere opties lijken me zorgvuldig uitgesloten. En kan zo gauw ook geen andere opties verzinnen.
Zoals hier boven aangegeven is er iets veranderd in het veerdemper systeem, en dus ook aan de eigen trilling frequentie. En zoals je zelf al aangeeft, trillingsbronnen in overvloed in een rijdende auto.

Ik zou eens set veren proberen met afwijkende veerconstante ( kan ook niet heel duur of moeilijk zijn voor intrax om daar medewerking aan te verlenen, die hebben echt veren zat liggen ) en/of nog eens heel goed naar de topmounts kijken en evt andere monteren. Misschien dat rubbersamenstelling/model in de topmounts "er naast zit" om trillingen af te vangen met de nieuwe veer/demperset. Andere topmounts niet tegelijkertijd met monteren andere veren, dan weet je nog niks! 1 variabele tegelijk. Maar als ik je hele verhaal lees is dat een overbodige opmerking. :wink:

Nog een opmerking, zijn de rubbers topmounts niet ingezakt? Waardoor er met auto op de wielen (belast) metaal/metaal contact is? Dat kan ook zonder dat rubbers er slecht uit zien. Heb zo iets op mijn werk wel eens meegemaakt met een generator motor op flexibele mounts. Dek boven de generator begon langzaam steeds iets meer te trillen als de motor draaide. Rubbers bleken (niet zichtbaar zonder meten) ingezakt te zijn.

Gr
DJ

Re: 156 GTA SW en Intrax

Geplaatst: di feb 07, 2023 20:48
door Romeo
Oh ja, een update:

Weer nieuwe topmounts achter (origineel Alfa), en anders in elkaar gezet dan de Alfa-specialist had gedaan (ehm, even geleden. Iets met de ringen direct op de rubber ringen, of op de carrosserie, denk ik. Of de vorige ook Ricambi Originali waren...?)

= > Grotendeels opgelost!

Dat wil zeggen dat het bijna weg is, maar na een paar weken stilstaan, en dus 'onronde' banden is het weer een paar kilometer terug.
Dus, er is nu prima mee te leven.