Graag even wat advies van de kenners.
Ik heb anderhalf jaar terug het 1.8 turbo blok gekocht en hierbij kreeg ik ook, volgens de verkoper, een nieuw/gereviseerd sperdifferentieel. Dit differentieel heb ik eigenlijk zonder er goed over na te denken gemonteerd in een vers gereviseerde versnellingsbak. Het differentieel van de gereviseerde bak was niet aangepakt, vandaar dat het zogezegde nieuwe differentieel een goeie optie leek.
Dit is inmiddels een jaar geleden, maar nu ik eindelijk met de auto kan rijden hoor ik heel duidelijk dat het differentieel een jankend geluid maakt. Daarnaast voel/hoor ik een soort trilling als ik scherpe bochten maak dus bijvoorbeeld op rotondes. Net alsof er iets wrikt in het differentieel.
Nu heb ik inmiddels wat meer kennis over hoe een sperdifferentieel werkt en hoe een differentieel moet worden afgesteld qua speling met het uitgaande tandwiel van de bak. Deze afstelling heb ik dus voor de duidelijkheid niet gecontroleerd.
Ik ben sinds donderdag wat meer aan het rijden met de auto en het jankende geluid lijkt wat af te nemen, maar is nog steeds duidelijk aanwezig. Zelfde geldt voor het wrikken/trillen bij krappe bochten.
Wat is jullie advies? Is het verstandig om niet meer met de auto te rijden en eerst het differentieel goed af te stellen en de sperwerking goed te controleren? Of kan het niet zoveel kwaad om nog een tijdje door te rijden en eerst de afstelling van de motor goed te krijgen (blok loopt op een standalone ecu)?