marc-f
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di sep 06, 2016 10:59

1984 Spider 115 gekocht - technische vragen, wie helpt mij aan antwoorden?

wo aug 14, 2019 21:44

Heren,

Vandaag een "spoiler" Spider gekocht. Zeer blij mee, maar ook meteen een lijstje gemaakt wat eraan moet gebeuren. Nu heb ik daar wat vragen over, wie helpt mij aan antwoorden?

1. Het cardanaslager heeft veel speling, d.w.z. de as ligt er los in. Nu dreunt de auto bij bepaalde toerentallen en bij wegrijden. Ben er bijna zeker van dat dit het probleem is. Als je die vervangt, wat is handig allemaal mee te vervangen als de cardan-as er toch onderuit ligt?
2. De km-teller (mph) wijken af, best veel. Bij stilstand geeft deze al 30 km/h aan. Is dit aan te passen, kan er nu geen pijl op trekken hoe hard ik rij.
3. De koppeling zit erg laag, grijpt zo goed als meteen aan. Is dit iets Spider specifieks of is de koppeling te stellen?

Hoor het graag,

Groeten,

Marc

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: 1984 Spider 115 gekocht - technische vragen, wie helpt mij aan antwoorden?

wo aug 14, 2019 22:43

84 en USA, is dat dan nog nét een Spica? Of heb je al Bosch L-jetronic?

Cardanrubber is simpel, goedkoop en snel te vervangen, begin daar gewoon eens mee. Zorg ook meteen dan je cardan gesmeerd is bij de smeernippels en check je baksteun/rubber. Lost dit het niet op, kun je kijken om je cardanlager (gaat nauwelijks stuk) en kruiskoppelingen te checken. Vooral die laatste kunnen voor geklop en gebonk zorgen.

Heb je een electronisch aangedreven snelheidsmeter of nog met kabel?


Koppeling hoort niet laag te zitten, had ik ook toen ik de mijne ('85) na jaren weer aanslingerde. Koppelingsvloeistof geheel vervangen en HKC ontluchten deed wonderen. Ik zou dus ook hier eens mee beginnen en dan als dat niet werkt eens verder zoeken. (hoe fris zijn je HKC en je koppeling/drukgroep nog?)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

marc-f
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di sep 06, 2016 10:59

Re: 1984 Spider 115 gekocht - technische vragen, wie helpt mij aan antwoorden?

do aug 15, 2019 07:17

84 en USA, is dat dan nog nét een Spica? Of heb je al Bosch L-jetronic?

Cardanrubber is simpel, goedkoop en snel te vervangen, begin daar gewoon eens mee. Zorg ook meteen dan je cardan gesmeerd is bij de smeernippels en check je baksteun/rubber. Lost dit het niet op, kun je kijken om je cardanlager (gaat nauwelijks stuk) en kruiskoppelingen te checken. Vooral die laatste kunnen voor geklop en gebonk zorgen.

Heb je een electronisch aangedreven snelheidsmeter of nog met kabel?


Koppeling hoort niet laag te zitten, had ik ook toen ik de mijne ('85) na jaren weer aanslingerde. Koppelingsvloeistof geheel vervangen en HKC ontluchten deed wonderen. Ik zou dus ook hier eens mee beginnen en dan als dat niet werkt eens verder zoeken. (hoe fris zijn je HKC en je koppeling/drukgroep nog?)
Bedankt voor je reactie!

84 en USA, is dat dan nog nét een Spica? Of heb je al Bosch L-jetronic?

- Zit een BOSCH logo op, dus verwacht het laatste ;)

Cardanrubber is simpel, goedkoop en snel te vervangen, begin daar gewoon eens mee. Zorg ook meteen dan je cardan gesmeerd is bij de smeernippels en check je baksteun/rubber. Lost dit het niet op, kun je kijken om je cardanlager (gaat nauwelijks stuk) en kruiskoppelingen te checken. Vooral die laatste kunnen voor geklop en gebonk zorgen.

- Het is zo dat als je weg rijdt, je een trilling voelt, alsmede als je tussen de 2 en 3 duizend toeren rijdt. Daarna is het weg. Ik heb dit ooit met een Volvo gehad en daar waren de kruiskoppelingen slecht.

Voor het cardanrubber te vervangen moet de as eronderuit. Is het dan niet handig ook meteen de kruiskoppelingen te vervangen? Kan m.i. geen kwaad met 92.000 mijl.

Heb je een electronisch aangedreven snelheidsmeter of nog met kabel?

- Mechanische teller ga ik vanuit, gezien de onstabiliteit.

Koppeling hoort niet laag te zitten, had ik ook toen ik de mijne ('85) na jaren weer aanslingerde. Koppelingsvloeistof geheel vervangen en HKC ontluchten deed wonderen. Ik zou dus ook hier eens mee beginnen en dan als dat niet werkt eens verder zoeken. (hoe fris zijn je HKC en je koppeling/drukgroep nog?)

- Koppeling voelt nog goed, slipt niet. Wat de verkoper wel had gedaan is een koppelingsstang vervangen? Deze was kapot en daardoor schakelde de auto niet meer… Kon er niet echt uit op maken wat hij nou precies bedoelde, dus dat moet ik maar voor lief nemen.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: 1984 Spider 115 gekocht - technische vragen, wie helpt mij aan antwoorden?

do aug 15, 2019 10:14

Trillingen kunnen wel meer oorzaken hebben, niet alleen speling maar ook onbalans. Noem het maar: banden, velgen, steekassen, diff.....
Dus eerst eens de auto opbokken, bak in vrij en dan voelen waar speling zit.
Laat je daarbij niet foppen door speling in de achteras. Per koppeling heen en weer draaien en voelen of er speling is. Als het rubber om het lager naar de knoppen is en je de boel los hebt om die te vervangen: dan het lager eens met de hand draaien en als die smooth draait en niet rammelt lekker laten zitten. Waarom? het lager komt meestal niet zonder pers van de as. Daarnaast: kruisstukken zou ik niet preventief vervangen want als je die vervangt wil je de complete as ook balanceren.
Kortom: als de speling verder niet voelbaar is dan eerst het rubber vervangen. De rest doen (dus as wegbrengen/uitbesteden) kan altijd nog.


Aan de koppeling is wel wat te stellen. In ieder geval aan de hoofdkoppelingscilinder. Daar stel je de vrije pedaalslag mee af. Kan zo snel even niet vinden hoeveel die moet zijn. Als de vloeistof en hulpcilinder goed zijn en de koppeling niet slipt: pedaalslag afstellen en gaan.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

marc-f
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di sep 06, 2016 10:59

Re: 1984 Spider 115 gekocht - technische vragen, wie helpt mij aan antwoorden?

do aug 15, 2019 13:05

Het trillen gebeurd alleen tussen de 2 en 3000 toeren. Daarboven of onder geen vibraties. Ik heb dit ooit gehad met een Volvo en toen lag het aan de cardanas en kruiskoppelingen.

Dat ophangrubber waar we het over hebben, daar hoort hij toch niet strak in te hangen of wel? Tenminste ik zou zeggen van wel. Anderen zeggen weer wat anders. As hangt nu dus vrij in het rubber.

Koppeling zal ik eens nakijken waar ik dit kan stellen...

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: 1984 Spider 115 gekocht - technische vragen, wie helpt mij aan antwoorden?

do aug 15, 2019 13:11

Daar hoort hij strak in te hangen ja.

Maar als het het in alle versnellingen doet lijkt het waarschijnlijkermedat het in motor of bak zit.

Begin met uitsluiten en start met het cardan rubber. Wie weet valt het mee.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Algemene Technische vragen”