Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 10:50

Na inbouw van de motor blijkt dat bij starten de relais welke rechts op het schutbord zit niet omgeschakeld wordt.

Als ik de relais met de hand inschakel dan gaat de brandstofpomp wel lopen.

Waar moet de draad vandaan komen die de relais zou moeten schakelen? Komt deze direct van het contact? Ik ben even verdwaald tussen alle draadjes.

Het gaat om een 75 TS.

Gr. Shandro

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 12:51

Moet vanavond even de schema’s erbij pakken om t precies te zien, maar volgens mij komt de aansturing van het motronic relais af, en die stuurt m in t begin kort aan voor te primen, en daarna pas als de ecu een krukassignaal binnen krijgt.

Als je het pomprelais loshaalt en stroom zet op pin 30, dan gaat de pomp lopen EN moet de auto ook gestart kunnen worden en lopen. Dat kun je wel testen. Mocht de motor dan niet willen aanslaan zit het probleem elders. Bijvoorbeeld de hoofdstuurdraad van het contactslot, die zit via de rechter chassisboom aan de motor boom middels een stekker of misschien gebeund met kabelschoentjes

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 13:28

Ik heb geprobeerd om te starten terwijl de relais met de hand geschakeld was. In theorie wel brandstof op dat moment en de motor gaat rond op de startmotor. Verder helaas geen teken van leven...

Welke relais is precies de hoofdrelais?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 15:28

Volgens mij van links naar rechts als je naar de relais kijkt:

Brandstofpomp
Relais motronic met diode (deze stuurt ook pomp aan uiteindelijk geloof ik)
VVT
En een relais dat alles aanzet, deze krijgt schakelsignaal van contactslot


Als je geen teken van leven hebt dan: spuiten de injectoren niks in, of je hebt geen vonk. Beide worden aangestuurd door de ecu. Ik zou het motronic relais niet overbruggen aangezien daar een diode in zit die de ecu beschermt.

Grote vraag is dan of je ecu wel of niet tot leven komt.
Het schakelrelais rechts moet bekrachtigd zijn als je de sleutel op contact zet. Dat kun je controleren met een voltmeter.
Als ie niet wordt bekrachtigd: bedrading verdacht
Wel bekrachtigd: dan wordt hoogstwaarschijnlijk de ecu ook bekrachtigd, ook dit is te checken met een voltmeter op het ecu relais (ietsjes optillen, maakt ie nog contact maar je kunt er wel bij met een voltmeter)

Met een bekrachtigde ecu kun je dan de injectoren of de bougies verdenken, althans de aansturing. Of de BDP sensor, als die niks doorgeeft houd t ook op

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 20:27

De hoofdrelais en de relais van de ecu hebben allebei spanning als het contact er op staat.

Verdenk dan toch de bcp sensor.. is deze door te meten?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 21:24

Geloof dat het een inductieve is, dus als je de stekker losmaakt en meet op 2 van de 3 pinnen, en de motor rond laat gaan, dan zou je wisselend een heel laag voltage moeten zien. Weet ff niet welke pinnen, maar t zijn er maar 3

Gat tussen sensor en tandwiel mag ook niet te groot zijn. Maar als je daar niet aan hebt gezeten kan dat bijna niet fout omdat het klem blokje al met een paspen op het blok zit, dus enige mogelijkheid is om de sensor te verschuiven in die klem en die zit wss muurvast na al die jaren.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 22:09

Een paar jaar geleden ook zoiets met een 75 TS gehad. Bleek dat er zich vuil had verzameld in de tandkrans waar de BDP-sensor naar 'kijkt'. Je zou zeggen: maakt niet uit, die sensor ziet geen vuil/zand. Maar toch: zaakje schoongemaakt: starten, lopen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 22:21

Verdenk toch de bdp sensor. Er is wel wat spanning te meten.

Wordt de toerenteller ook van info voorzien via dezelfde sensor? De naald springt aardig heen en weer tijdens het starten..

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 22:22

Toerenteller zit op 1 van de bobines.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Bedrading brandstofsysteem

vr aug 09, 2019 23:42

Er is ook geen vonk. Van beide bobines niet. De relais van de ecu blijft onregelmatig schakelen en de ARC is ook een knipperlicht geworden.. ik vermoed vanwege het niet vonken toch de bdp sensor.

Eerst de sensor maar eens vervangen om het eea uit te sluiten..

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Bedrading brandstofsysteem

za aug 10, 2019 09:06

Als de ARC een kerstboom is geworden, zou ik ook alle massapunten eens nalopen. Kan ook komen omdat je de accu al een heel eind leeg hebt gestart.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Bedrading brandstofsysteem

zo aug 11, 2019 13:29

De accu heb ik tussendoor wel even bij geladen dus dat kan het niet zijn.

Ben verder gaan meten en de relais op het schutbord geven allemaal 12v behalve degene van de brandstofpomp. Die geeft maar 4,5v verklaart misschien waarom die niet ingeschakeld wordt..

Vermoed idd steeds meer dat er ergens een massa niet lekker zit.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Bedrading brandstofsysteem

zo aug 11, 2019 22:30

Controleer de massakabel tussen motor en koets vooral even.

En volgens mij zitten er wat massadraden van de ecu uit de kabelboom achter op het kleppendeksel geschroefd die ook ellende kunnen geven.

Als de bdp sensor defect is heb je geen vonk en geen inspuitingen, bougies blijven dan dus ook droog.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Bedrading brandstofsysteem

ma aug 12, 2019 22:54

Er was hoop! Het probleem was dat de kleppendeksel gespoten was en de contactpunten voor de massakabels niet goed schoon waren.. dom dom. Na schoonmaken van de contacten 12v op alle relais en het blok startte vrijwel gelijk.

Echter een dieselend geluid en na zoeken bleek dat de onderste verdeler een kwart stond verdraaid.

Ontsteking opnieuw afgesteld. Maar nu geen vonk meer...

De bougies zijn wel nat en het blok gaat goed rond.

Ik ben wel blij dat het blok even heeft gelopen maar dat die nu ineens niet meer vonkt is dan wel weer een raadsel.

We gaan rustig verder met zoeken en uitsluiten😅

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Bedrading brandstofsysteem

ma aug 12, 2019 23:41

Als de bougies nat worden heb je inspuitingen en dat betekent dat de ecu zijn werk doet. De bdp sensor werkt dan.

Van de ecu gaat er maar 1 draad naar de bobines, die 'signaal' draad geeft een massasignaal. De bobines krijgen constant 12v.

Als je de verdelerkap eraf hebt gehad vooral ook even kijken of de stift in het midden die contact maakt met de rotor nog er in zit en contact maakt..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”