Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Alfa 156 1,6 TS - Auto ruikt sterk naar benzine, de zoektocht start en dan,

wo jul 17, 2019 21:19

leidt het spoor naar de bovenzijde van de benzinetank.
Na wegnemen van de achterstoelen en toegang luikje toch weer versteld van wat 'knutselaars' allemaal presteren.

Afbeelding

Blijkbaar heeft men ooit een benzine lek trachten te dichten door er die gele smurrie over te gieten.
Enkele dagen geleden is alles opnieuw beginnen lekken en ik krab me toch even in de haren.
Heeft dit type geen retour leiding? Deze is nergens te bekennen. Ik vind het redelijk ongelooflijk dat een motor met een hogedrukpomp wordt gevoed zonder over een leiding te beschikken die de afgeregelde druk opnieuw naar de tank stuurt.

Ik heb ook even naar pompen gekeken die ik hier opzij liggen had en blijkbaar zijn er nogal wat verschillen. Deze tankpomp of wat er van overblijft ben ik nog niet tegengekomen. Groter model van deksel bijvoorbeeld.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 156 1,6 TS - Auto ruikt sterk naar benzine, de zoektocht start en dan,

wo jul 17, 2019 23:51

Tegenwoordig zijn er genoeg auto's met de drukregelaar in de pomp of zelfs in een brandstoffilter. Dan heb je dus maar 1leiding naar voren.

Geen idee of dat bij de 156 ook zo is. Ik weet wel dat bij de jtd de retour bij de aanvoer in de deksel zit. Het lijkt mij sterk dat er bij jou elders op de tank nog een retour zit.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 1,6 TS - Auto ruikt sterk naar benzine, de zoektocht start en dan,

do jul 18, 2019 00:25

Tegenwoordig zijn er genoeg auto's met de drukregelaar in de pomp of zelfs in een brandstoffilter. Dan heb je dus maar 1leiding naar voren.
Ik ga morgen het brandstofsysteem van onze 147 1,6 TS even nakijken. Als daar geen retourleiding op zit dan maak ik me verder geen zorgen en zal het probleem opgelost zijn met een nieuwe pomp & pomphuis. Ik laat wel weten wat ik heb gevonden.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 1,6 TS - Auto ruikt sterk naar benzine, de zoektocht start en dan,

do jul 18, 2019 09:32

Ik laat wel weten wat ik heb gevonden.
De pomp heeft inderdaad een drukregeling binnen het huis, er komt dus maar één leiding toe.
Ik heb de benzinepomp van de 147 1,6 TS geplaatst, die staat momenteel toch even aan de kant.
Benieuwd of die wissel nadelen oplevert. Hiermee bedoel ik uitlezing naar de brandstofmeter toe en de mogelijkheid tot leeg rijden van de tank.
Ik vermoed dat ik me geen zorgen hoef te maken over een eventueel verschillende brandstofdruk?
Beide wagens wagens hebben 1,6 TS motoren en hebben hetzelfde bouwjaar.

Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Alfa 156 1,6 TS - Auto ruikt sterk naar benzine, de zoektocht start en dan,

za jul 20, 2019 10:34

Vanaf een bepaald bouwjaar (CF3) zit er inderdaad geen retourleiding meer. Pomp, filter en druk regelaar in één.

Heb wel eens gelezen dat het tegen het opwarmen (door hitte in de motorruimte) van de benzine is die in de tank zit.
Maar vooral: veel goedkoper te maken natuurlijk.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 1,6 TS - Auto ruikt sterk naar benzine, de zoektocht start en dan,

za jul 20, 2019 21:42

Heb wel eens gelezen dat het tegen het opwarmen (door hitte in de motorruimte) van de benzine is die in de tank zit.
Het lijkt me eerder dat een systeem zonder retourleiding warmere benzine aan de motor aflevert.
Elke racewagen die ik bouw of onder handen neem krijgt steeds die retourleiding mee om op die manier benzine aan 'tanktemperatuur' (of lager) opnieuw aan de motor af te leveren. Retour van de motor gaat via een koeler naar een catch tank welke een opnieuw een hogedruk pomp voed. De overloop van de catch tank gaat dan naar de benzinetank.
Maar vooral: veel goedkoper te maken natuurlijk.
Dat wel maar de inspuiting wat bij regelen met de een MAP gestuurde benzinedruk regelaar zit er niet meer in.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Alfa 156 1,6 TS - Auto ruikt sterk naar benzine, de zoektocht start en dan,

za jul 20, 2019 21:46

Vanaf een bepaald bouwjaar (CF3) zit er inderdaad geen retourleiding meer.
Weet je toevallig vanaf welk bouwjaar en op welke motorversies die retourleidingen verdwenen zijn?
Ik heb nog wel enkele pomp/catch tank combinaties met retourleiding op voorraad maar het zou wel handig zijn indien ik weet wanneer ik aan het hamsteren moet slaan.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”