Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Giulia vreet spanningsregelaars

za jul 06, 2019 21:06

Laat ik voorop stellen dat ik totaal geen verstand heb van elektra en het gepassioneerd haat, echter is het toch een vrij essentieel onderdeel van een auto, dus ik moet er toch wat mee #-o

Anyway, de Giulia heeft in een vier jaar tijd drie spanningsregelaars (allen Bosch; de eerste een traditionele, de andere twee solid state versies) laten overlijden, het wordt inmiddels een vrij dure aangelegenheid :evil: . De eerste keer (drie jaar geleden) dacht ik dat het de dynamo was, dus die laten testen. Die was prima, toch laten reviseren omdat die daar toch lag en een nieuwe Bosch regulator laten komen (€€€, maar ja ik vond dat deze Juul een originele verdiende), dat blijkt dus een solid state ding te zijn (met een chip erin). Aangesloten en alles werkte weer.

Een jaar geleden was het helaas weer bingo. Ik had toevallig een gebruikte regelaar voor de voorraad gescoord (Bosch solid state naar nu blijkt) en die erop geschroefd met de gedachte dat ik gewoon pech had gehad met de nieuwe. Maar nu heeft ook die het begeven.

Dus, kan iemand mij wijs maken wat ik kan meten en/of waar ik naar moet kijken? En hoe kan het dat die regelaars aan de lopende band oprookt, slechte massa ergens, iets anders?

Met de Bert rijd ik inmiddels 8 jaar zonder enig probleem met regelaars rond :roll:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Giulia vreet spanningsregelaars

za jul 06, 2019 22:00

Verkeerde type batterij ofzo?
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Giulia vreet spanningsregelaars

za jul 06, 2019 22:50

De regelaar moet een goede aarde hebben (direct in verbinding met de - van de akku).
Een mosfet regelaar moet daarbij een goede koeling hebben (bevestiging op een koellichaam, best met warmtegeleidende pasta ertussen).
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Giulia vreet spanningsregelaars

zo jul 07, 2019 17:58

Dank voor het meedenken!

Accu is goed en ook tussentijdsgewisseld, dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb net even gemeten en de massa is ook in orde. Meteen de draden van en naar de spanningsregelaar doorgemeten en die waren allen ook in orde.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Terug naar “Algemene Technische vragen”