Laat ik voorop stellen dat ik totaal geen verstand heb van elektra en het gepassioneerd haat, echter is het toch een vrij essentieel onderdeel van een auto, dus ik moet er toch wat mee
Anyway, de Giulia heeft in een vier jaar tijd drie spanningsregelaars (allen Bosch; de eerste een traditionele, de andere twee solid state versies) laten overlijden, het wordt inmiddels een vrij dure aangelegenheid . De eerste keer (drie jaar geleden) dacht ik dat het de dynamo was, dus die laten testen. Die was prima, toch laten reviseren omdat die daar toch lag en een nieuwe Bosch regulator laten komen (€€€, maar ja ik vond dat deze Juul een originele verdiende), dat blijkt dus een solid state ding te zijn (met een chip erin). Aangesloten en alles werkte weer.
Een jaar geleden was het helaas weer bingo. Ik had toevallig een gebruikte regelaar voor de voorraad gescoord (Bosch solid state naar nu blijkt) en die erop geschroefd met de gedachte dat ik gewoon pech had gehad met de nieuwe. Maar nu heeft ook die het begeven.
Dus, kan iemand mij wijs maken wat ik kan meten en/of waar ik naar moet kijken? En hoe kan het dat die regelaars aan de lopende band oprookt, slechte massa ergens, iets anders?
Met de Bert rijd ik inmiddels 8 jaar zonder enig probleem met regelaars rond