Gebruikersavatar
Colin159
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo apr 21, 2019 16:15
Locatie: Elim
Contacteer: Facebook

Inhouden 159 1750tbi

wo jun 19, 2019 15:07

Sinds een tijd valt het me op dat de 1750tbi bij koude motor een beetje hikkerig begint te lopen, je merkt bij gasgeven vanuit stilstand dat de auto inhoud en door wil.

Als de auto op temperatuur is is het weg, ook als je iets meer gasgeeft lijkt het op te lossen.
Het is niet iets heel erg storends maar valt wel op.

Sinds de warme periode valt me alleen nog iets anders op, bij optrekken na rustig rijden van 50 richting de 80 loopt de turbodruk meter naar 0.8bar blijft daar hangen en kan ik gasgeven wat ik wil, het vermogen lijkt wel compleet verdwenen.

Gas los laten en weer opnieuw gas geven lijkt dit probleem op te lossen.
Echter lijkt het me niet iets wat hoort en goed is?
het is mijn eerste turbo benzine motor dus heb niet echt een idee waar ik het moet zoeken.

heb het bij aankoop bij de garage ook aangegeven omdat ik het toen ook al iets voelde en daar werdt gesproken over een turbogat?

Heeft iemand een verklaring en kan iemand vertellen of en hoe ik het op kan lossen?
Heb met onze andere auto ook soortgelijke problemen gehad en daar waren de bougies gewoon op.

Het is maar af en toe aanwezig, soms een paar dagen niet en zoals gisteren heeft ze er weer last van.
In bezit :

159 - 1750 TBi Nero Carbonio( TK-734-Z )
Mito - 1.3 JTDM ( GF-459-X )

Gehad :

155 - 1.7 8v rosso 130 ( )
155 - 1.7 8v rosso 130 ( donorwagen )
155 - 2.0 16v nero 601 ( ND-FL-57 )

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4688
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Inhouden 159 1750tbi

wo jun 19, 2019 15:42

Dat inhouden en dan verdwijnen als je even gas los laat en opnieuw probeert id een bekende kwaal bij de 1750TBi uit de 159. Er kunnen echter meerdere oorzaken zijn, zoals bougies/injector Of (zoals in mijn geval) een kapotte hogedruk brandstofpomp.
Ik.had hier ook wel eens last van, mijn HPFP bovenop t blok was stuk (gebarsten), waardoor hij dan t vermogen/turbodruk afkneep als t moest. Na vervanging was deze kwaal ook weg.
(Overigens een zeer prijzig onderdeel)

Check ook je bougies eens. Bij de 1750 gaat de klepdekselpakking vaak lekken waardoor er olie in één van de bougiegaten gaat staan.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Colin159
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo apr 21, 2019 16:15
Locatie: Elim
Contacteer: Facebook

Re: Inhouden 159 1750tbi

vr jun 21, 2019 19:11

Vandaag de kunstofplaat van de motor gehaald, bobines eraf gehaald ( waar ik nog even nieuwe stekkers op wil gaan zetten ) Cilinder 3 zit inderdaad olie in, het is niet ontzettend veel maar toch voor de zekerheid volgende week ergens de klepdekselpakking maar vervangen.
Neem dan gelijk de bougies ook maar mee als ik dan toch bezig ben.

De HPFP knokkelt een beetje, kan er verder vanaf de zichtzijdes niets aan zien wat duidt op scheurtjes.
In bezit :

159 - 1750 TBi Nero Carbonio( TK-734-Z )
Mito - 1.3 JTDM ( GF-459-X )

Gehad :

155 - 1.7 8v rosso 130 ( )
155 - 1.7 8v rosso 130 ( donorwagen )
155 - 2.0 16v nero 601 ( ND-FL-57 )

Gebruikersavatar
Colin159
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo apr 21, 2019 16:15
Locatie: Elim
Contacteer: Facebook

Re: Inhouden 159 1750tbi

do jun 25, 2020 21:41

inmiddels al weer een tijdje gereden met de 159 eigenlijk een hele tijd zonder problemen, heeft een distributiewissel gehad inmiddels en heb haar zelf voorzien van frisse eni olie en ze heeft een flush gehad.

Echter vallen me de laatste paar dagen wat dingen op wat me niet echt lekker zit.

Bij koude start begint de motor te hikken en walmt er benzine ruikende damp uit de einddempers als ik haar stationair even laat draaien, turbodruk meter loopt iets omhoog om te corrigeren en bij te springen.
Als ik dan wegrijd is het net of ze geen brandstof meer krijgt en sputtert ze in eerste instantie behoorlijk, dit verdwijnt zodra ik de straat uitgereden ben.

Ook blijft de turbodruk soms spontaan wegvallen of zakken tot een 0.5 bar bij volgas.
ik heb in de planning om alle vacuumslangen van de inlaatzijde eens aan een goede inspectie te onderwerpen.
Iemand een idee wat dit verder kan veroorzaken?
In bezit :

159 - 1750 TBi Nero Carbonio( TK-734-Z )
Mito - 1.3 JTDM ( GF-459-X )

Gehad :

155 - 1.7 8v rosso 130 ( )
155 - 1.7 8v rosso 130 ( donorwagen )
155 - 2.0 16v nero 601 ( ND-FL-57 )

Terug naar “Algemene Technische vragen”