Pagina 1 van 1

Koppelingsolie GT

Geplaatst: di jun 04, 2019 08:25
door pascalv
Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van een GT 937 2.0 . Ik merk dat het schakelen niet super smooth gaat en zou voordat ik een garage op ga zoeken willen weten of ik ergens de koppelings olie kan checken? ik zou niet weten waar of hoe ik dit moet doen . Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes!

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: di jun 04, 2019 10:19
door GTA287PK
Wat bedoel je precies ? In zijn algemeenheid: koppeling is óf kabelbediend óf hydraulisch. GT zal hydraulisch zijn. Heb je een stuk "dode slag" in je koppelingspedaal ? Of onregelmatige pedaaldruk ? Koppeling kun je op de bak ontluchten. Zie je natte plekken van hydraulische olie ? Hoe "hoog" (of laag) zit je koppelingspedaal voordat de koppeling aangrijpt ? Kun je vanuit stilstand wel gemakkelijk de eerste versnelling inleggen ? Of is je pedaaldruk goed, maar kraakt de bak ? Alleen met terugschakelen, of ook met opschakelen ? En als je met een beetje toeren rijdt ( in twee bijvoorbeeld, zeg 4000-4500 toeren, en je laat het gas los, op er daarna meteen op te gaan staan, "pakt" de koppeling dan normaal op, of begint 'ie in het begin te slippen met iets hogere toeren als op het moment van gas los ?

Of bedoel je olie niveau in de bak ? Misschien ( ik ben geen GT/937 goeroe) zit er ook een peilstokje op de bak. Anders de vulplug losdraaien, "pink er in" en kijken of je meteen in de olie zit.

Je hoopte vast een simpel en direct antwoord te krijgen op je vraag .. :lol:

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: di jun 04, 2019 10:31
door pascalv
Hahaha , ja hoopte op een simpel antwoord idd. Je stelt een hoop vragen waarvan ik er een paar kan beantwoorden. dank voor de reactie iig!!!!

Als ik het pedaal intrap is er geen druk op de eerste +/- 5cm daarna voel ik druk en moet ik als ik wil schakelen het pedaal tegen de bodem aandrukken. Het probleem is dat ik afgelopen vrijdag ochtend geheel geen druk had en niet kon schakelen. Nu is dat weer weg en voelt het pedaal weer zoals daarvoor. Het enige wat ik wel voel is een soort trilling als ik het pedaal intrap en loslaat ( dit is niet altijd het geval) maar ben vrijdag geschrokken omdat ik in het geheel niet kon schakelen, ik merkte wel op dat de woensdag en donderdag voor de vrijdag het pedaal na het schakelen niet lekker terug omhoog kwam hij leekt te blijven hangen ongeveer in de midden positie en flipte dan terug in de standaard positie. Gek genoeg werkt het nu weer.... maar ik wordt er niet zekerder op. Dus ik dacht misschien is het iets met oliedruk ofzo?

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: di jun 04, 2019 11:41
door GTA287PK
Dan zit het probleem dus in de bediening van de koppeling: in de koppelingscylinder of druklager, dus niet in de bak zelf. Koppelingscylinder is voor mij verdachte nummer één. Dat betekent, als je geen zelfsleutelaar/techneut bent, op naar de garage. Zoals al gezegd ben ik geen 937 kenner, maar waarschijnlijk heeft je auto ook een hydraulisch druklager. Heb je (iets) lekkage aan de onderzijde tussen motor en versnellingsbak, of zichtbare lekkage op/bij de koppelingscylinder (als je voor de auto staat, rechts boven op de bak geplaatst) ?

Bereid je voor op het nieuws van "bak moet er af meneer ! ". Da's alles bij elkaar toch gauw een halve dag werk...

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: di jun 04, 2019 13:41
door pascalv
Dank voor je reactie weer! kan ik dat zien vanaf de bovenkant via de moterkap? of moet ik serieus onder de wagen gaan kruipen?

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: di jun 04, 2019 15:36
door GTA287PK
Twee keer ja, eigenlijk. Maar misschien, als je een bodem/motor beschermplaat op de auto hebt dat je alle aanwijzingen van boven kunt zien.

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: di jun 04, 2019 16:05
door pascalv
Dan zal ik het onder de motorkap moeten bekijken ( ik weet alleen niet waar ik naar moet kijken hahaha.
Een bodem plaat zit er sowieso onder (kunststof) ik heb een foto bijgedaan, meer dan dat zie je niet door de bodemplaat.
Zie link:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... VE5TmlJNm8

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: di jun 04, 2019 16:42
door GTA287PK
Afbeelding

Deze. Kan onder je accu zitten.. Als je 'm niet kunt zien/bij kunt moet de accu er even uit.

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: wo jun 05, 2019 07:40
door pascalv
Nou duidelijker kun je het niet aangeven!, ik ga dit zeker even bekijken! super bedankt zover!

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: wo jun 05, 2019 11:02
door Stef33
Niveau remvloeistof al bekeken? Of was dat wat je in je originele vraag bedoelde?
Vloeistof nog wel schoon?

Als de GT het zelfde zit als de 156 2.0TS, dan heb je een hydraulisch druklager en moet inderdaad de bak er af als daar iets mee mis is. Bij mijn 156 ging de koppeling op een gegeven moment ook moeizaam en dit was inderdaad opgelost door vervangen van het hydraulisch druklager.

Of is die foto van een GT? Dat lijkt een externe hulpkoppelingscylinder, die zou eenvoudiger te vervangen moeten zijn.

En wat is er met met tinypic aan de hand? Https link werkt niet. Ik moet nu link adres in browser plakken, de 's' van https verwijderen en dan pas kan ik de plaatjes zien. :-(

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: za jun 08, 2019 18:19
door hoornstra
Ik denk dat dit een gevalletje is van gewoon naar de garage gaan.

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: zo jun 09, 2019 00:18
door AR823
De koppeling wordt gevoed door het remoliepotje. Het probleem is dat wanneer iedere 2jaar de remolie wordt ververst,
de koppeling niet wordt meegenomen. Daardoor wordt de olie dus een soort zwarte baggerwater, waardoor je bij een
hete zonnige dag deze verschijnselen krijgt. De slang moet waar deze de bak ingaat losgenomen worden en doorgespoeld
met verse olie vanaf het reservoir. Natuurlijk kan deze leiding ook lekken en komt er lucht in met dezelfde verschijnselen.
Je kunt dit pas goed zien als je accu weghaalt. Het is niet zo snel het hydraulische druklager.

Re: Koppelingsolie GT

Geplaatst: zo jun 09, 2019 21:49
door hoornstra
Waarom heeft iedereen het over olie? Dat zit er echt niet in hoor.