Gebruikersavatar
pascalv
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di sep 12, 2017 10:21

Koppelingsolie GT

di jun 04, 2019 08:25

Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van een GT 937 2.0 . Ik merk dat het schakelen niet super smooth gaat en zou voordat ik een garage op ga zoeken willen weten of ik ergens de koppelings olie kan checken? ik zou niet weten waar of hoe ik dit moet doen . Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes!

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Koppelingsolie GT

di jun 04, 2019 10:19

Wat bedoel je precies ? In zijn algemeenheid: koppeling is óf kabelbediend óf hydraulisch. GT zal hydraulisch zijn. Heb je een stuk "dode slag" in je koppelingspedaal ? Of onregelmatige pedaaldruk ? Koppeling kun je op de bak ontluchten. Zie je natte plekken van hydraulische olie ? Hoe "hoog" (of laag) zit je koppelingspedaal voordat de koppeling aangrijpt ? Kun je vanuit stilstand wel gemakkelijk de eerste versnelling inleggen ? Of is je pedaaldruk goed, maar kraakt de bak ? Alleen met terugschakelen, of ook met opschakelen ? En als je met een beetje toeren rijdt ( in twee bijvoorbeeld, zeg 4000-4500 toeren, en je laat het gas los, op er daarna meteen op te gaan staan, "pakt" de koppeling dan normaal op, of begint 'ie in het begin te slippen met iets hogere toeren als op het moment van gas los ?

Of bedoel je olie niveau in de bak ? Misschien ( ik ben geen GT/937 goeroe) zit er ook een peilstokje op de bak. Anders de vulplug losdraaien, "pink er in" en kijken of je meteen in de olie zit.

Je hoopte vast een simpel en direct antwoord te krijgen op je vraag .. :lol:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
pascalv
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di sep 12, 2017 10:21

Re: Koppelingsolie GT

di jun 04, 2019 10:31

Hahaha , ja hoopte op een simpel antwoord idd. Je stelt een hoop vragen waarvan ik er een paar kan beantwoorden. dank voor de reactie iig!!!!

Als ik het pedaal intrap is er geen druk op de eerste +/- 5cm daarna voel ik druk en moet ik als ik wil schakelen het pedaal tegen de bodem aandrukken. Het probleem is dat ik afgelopen vrijdag ochtend geheel geen druk had en niet kon schakelen. Nu is dat weer weg en voelt het pedaal weer zoals daarvoor. Het enige wat ik wel voel is een soort trilling als ik het pedaal intrap en loslaat ( dit is niet altijd het geval) maar ben vrijdag geschrokken omdat ik in het geheel niet kon schakelen, ik merkte wel op dat de woensdag en donderdag voor de vrijdag het pedaal na het schakelen niet lekker terug omhoog kwam hij leekt te blijven hangen ongeveer in de midden positie en flipte dan terug in de standaard positie. Gek genoeg werkt het nu weer.... maar ik wordt er niet zekerder op. Dus ik dacht misschien is het iets met oliedruk ofzo?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Koppelingsolie GT

di jun 04, 2019 11:41

Dan zit het probleem dus in de bediening van de koppeling: in de koppelingscylinder of druklager, dus niet in de bak zelf. Koppelingscylinder is voor mij verdachte nummer één. Dat betekent, als je geen zelfsleutelaar/techneut bent, op naar de garage. Zoals al gezegd ben ik geen 937 kenner, maar waarschijnlijk heeft je auto ook een hydraulisch druklager. Heb je (iets) lekkage aan de onderzijde tussen motor en versnellingsbak, of zichtbare lekkage op/bij de koppelingscylinder (als je voor de auto staat, rechts boven op de bak geplaatst) ?

Bereid je voor op het nieuws van "bak moet er af meneer ! ". Da's alles bij elkaar toch gauw een halve dag werk...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
pascalv
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di sep 12, 2017 10:21

Re: Koppelingsolie GT

di jun 04, 2019 13:41

Dank voor je reactie weer! kan ik dat zien vanaf de bovenkant via de moterkap? of moet ik serieus onder de wagen gaan kruipen?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Koppelingsolie GT

di jun 04, 2019 15:36

Twee keer ja, eigenlijk. Maar misschien, als je een bodem/motor beschermplaat op de auto hebt dat je alle aanwijzingen van boven kunt zien.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
pascalv
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di sep 12, 2017 10:21

Re: Koppelingsolie GT

di jun 04, 2019 16:05

Dan zal ik het onder de motorkap moeten bekijken ( ik weet alleen niet waar ik naar moet kijken hahaha.
Een bodem plaat zit er sowieso onder (kunststof) ik heb een foto bijgedaan, meer dan dat zie je niet door de bodemplaat.
Zie link:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... VE5TmlJNm8

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Koppelingsolie GT

di jun 04, 2019 16:42

Afbeelding

Deze. Kan onder je accu zitten.. Als je 'm niet kunt zien/bij kunt moet de accu er even uit.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
pascalv
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di sep 12, 2017 10:21

Re: Koppelingsolie GT

wo jun 05, 2019 07:40

Nou duidelijker kun je het niet aangeven!, ik ga dit zeker even bekijken! super bedankt zover!

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Koppelingsolie GT

wo jun 05, 2019 11:02

Niveau remvloeistof al bekeken? Of was dat wat je in je originele vraag bedoelde?
Vloeistof nog wel schoon?

Als de GT het zelfde zit als de 156 2.0TS, dan heb je een hydraulisch druklager en moet inderdaad de bak er af als daar iets mee mis is. Bij mijn 156 ging de koppeling op een gegeven moment ook moeizaam en dit was inderdaad opgelost door vervangen van het hydraulisch druklager.

Of is die foto van een GT? Dat lijkt een externe hulpkoppelingscylinder, die zou eenvoudiger te vervangen moeten zijn.

En wat is er met met tinypic aan de hand? Https link werkt niet. Ik moet nu link adres in browser plakken, de 's' van https verwijderen en dan pas kan ik de plaatjes zien. :-(
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: Koppelingsolie GT

za jun 08, 2019 18:19

Ik denk dat dit een gevalletje is van gewoon naar de garage gaan.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Koppelingsolie GT

zo jun 09, 2019 00:18

De koppeling wordt gevoed door het remoliepotje. Het probleem is dat wanneer iedere 2jaar de remolie wordt ververst,
de koppeling niet wordt meegenomen. Daardoor wordt de olie dus een soort zwarte baggerwater, waardoor je bij een
hete zonnige dag deze verschijnselen krijgt. De slang moet waar deze de bak ingaat losgenomen worden en doorgespoeld
met verse olie vanaf het reservoir. Natuurlijk kan deze leiding ook lekken en komt er lucht in met dezelfde verschijnselen.
Je kunt dit pas goed zien als je accu weghaalt. Het is niet zo snel het hydraulische druklager.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: Koppelingsolie GT

zo jun 09, 2019 21:49

Waarom heeft iedereen het over olie? Dat zit er echt niet in hoor.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Terug naar “Algemene Technische vragen”