Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

water in de olie

zo mei 19, 2019 08:48

Bij mijn Juul heb ik water bij de olie.
Ooit heb ik de auto gekocht met al een probleem bij het 1600 blok. Ik heb de kop eraf gehaald en de pakking vervangen. Daarna had ik snel weer water in de olie en slagroomvorming. De kop er nogmaals afgehaald en toen werd duidelijk dat er materiaal weggevreten was in de kop precies waar bij het gietproces het aluminium bij elkaar stroom. Daarop heb ik een andere kop geplaatst, los van wat gedoe met kleppen etc was die goed, laten vlakken en gemonteerd. Nogmaals goed erop gelet dat dat de o-ringetjes niet scheef gingen zitten. Omdat ik met de dorpels bezig was en de auto geschorst was, kon ik er eigenlijk niet mee rijden. Na verloop van tijd de auto gestart en zag toen dat er weer water in de olie was gekomen. Het leek erop dat ondanks dat de motor niet is gebruikt, het water gewoon (na ja gewoon) naar de olieruimte was gelopen en in het carter was beland. En dan niet een klein beetje water, maar gewoon liters. Niveau in de radiator omlaag en in het carter omhoog. Ik heb het vermoeden gehad dat ik met het vervangen van de koppakking mogelijk de pakking onder een van de cilinders heb beschadigd door een bus mee te trekken.
Nu heb ik het blok er inmiddels uit liggen. Ik heb een 2 liter blokje staan wat erin gaat. Gisteren heb ik de kop van het oude blokje gehaald en de koppakking en kop zien er nietjes uit, geen enkele aanwijzing dat hier iets niet goed in zit. Maar wat mij nog veel meer verbaasde is dat het water om de zuigers gewoon goed op niveau was, dus dat is helemaal niet naar beneden gelopen. Nu ben ik even "lost", geen idee hoe het water in het carter is gelopen. Ik kan niet anders bedenken dan dat het toch van de koppakking moet zijn geweest, maar kan aan de andere kant mij nauwelijks voorstellen dat het dan zomaar wegstroomt.
Iemand suggesties waar de oorzaak zou kunnen zitten?
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: water in de olie

zo mei 19, 2019 08:59

Waarom kan er geen water langs de bussen / o-ringen gelopen zijn? Zolang er hoger in de motor nog water aanwezig is, blijft er rond de bussen wel water staan hoor. Trek de bussen er maar eens uit, dan heb je misschien duidelijkheid. En anders gewoon die 2 liter erin en knallen!

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: water in de olie

zo mei 19, 2019 10:04

Kan inderdaad alleen maar door een beschadigde/niet goed afdichtende cylinderbus pakking/pakkingen.

Ik zou ook die 2 liter er in zetten, en de originele motor uit elkaar halen, alles controleren en bewaren voor als je ooit de auto eens wilt verkopen, en de koper alles "tutti originale" wil.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”