Pagina 1 van 2

rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: vr apr 26, 2019 11:24
door JoorZ105
vraag voor de apk specialisten hier.
Ik heb een afspraak bij de rdw om de berlina in te voeren en apk mee te pakken.

Ondertussen ondervonden dat de rembekrachtiger lekt/sist. Ik heb onderdelen besteld maar of ik het op tijd vervangen krijg is onzeker. Daarom vraag ik me af of ik ermee door de apk ga komen, of de afspraak last minute moet verzetten.

De rdw bijbel zegt
De rembekrachtiger en de remkrachtregelaar moeten goed functioneren.
Wijze van keuren
Print
Voor de controle van de vacuüm-rembekrachtiger wordt bij uitgeschakelde motor allereerst de vacuümvoorraad opgebruikt door het rempedaal meerdere malen in te trappen. Vervolgens wordt met ingetrapt rempedaal de motor gestart waarna door de opbouw van het vacuüm het pedaal verder moet wegzakken. Visuele controle van de remkrachtregelaar, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de rem in werking wordt gesteld met draaiende motor. Hierbij wordt de as eventueel ontlast.


Deel 1 van de keuring zal wel goed komen. Bij starten zakt het pedaal weg. Hij bekrachtigt dus nog wel, ondanks de vacuumlek.
Deel 2, de visuele controle snap ik niet goed. Een vacuum lek kan je niet zien, alleen horen??? Hoe moet ik dit interpreteren?

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: vr apr 26, 2019 13:20
door GTA287PK
Als men daarmee wellicht de remkrachtverdeler/remdruk regelaar naar de achterremmen bedoelt dan snap ik dat visuele wel. Bij mijn oude Iveco circuit-camper kun je de remdruk regelaar op een bepaalde test-manier (moet er een heveltje los) iets zien/horen verspringen, dan weet je dat 'ie het doet.

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: vr apr 26, 2019 13:29
door JoorZ105
O zo! Nog een keer lezende is dat de nuance, zo lijkt het.
Dan kom ik er wel mee weg denk ik, mocht de planning tegenvallen.

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: wo mei 01, 2019 08:42
door JoorZ105
in theorie ontvang ik 3 mei de onderdelen.....als er iemand thuis is op het goede moment.... :idea:
dan zou ik zaterdag de grote wisseltruc kunnen doen, ontluchten etc.
8 mei dus rdw en apk [-o< [-o< [-o< [-o< [-o<

:driving:

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: wo mei 01, 2019 08:45
door JoorZ105
ZIN AN!

Afbeelding

Afbeelding

bewijs van noeste arbeid
Afbeelding

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: wo mei 01, 2019 09:06
door GTA287PK
Héél fraai... Daar is tijd en geld ingestoken ! Alvast proficiat met je NL kenteken !

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: wo mei 01, 2019 10:34
door JoorZ105
thanks.....
het begon allemaal met een kort lijstje met apk puntjes. Stuurkogeltje, stofhoesje, dat werk.
Is ergens iets uit de hand gelopen :mrgreen:
Samengevat: Alfaholics Fastroad kit A met S4 upgrade, koni geel rondom, zwarte alu carbmounts, goodridge remslangen en staalomvlochten koppelingsslang, NOS abarth uitlaat, Autoparco velgkes met platte doppen, homemade bougiekabels, verse bougies, vloeistofjes en fijnafstelling, luchthoorntje :mrgreen: en nog wat klein spul. Komt na de apk ook nog groen glas in trouwens en wat achtergordels voor de kids. (164 achtergordels voor hoedenplankmontage.)

Ook leuk: Pure luxe toegevoegd. voetpompje omgebouwd naar voetschakelaar (ziet er origineel uit) om dit pompje aan het werk te zetten.
Afbeelding
Afbeelding

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: wo mei 01, 2019 13:10
door sebastiaan
Mooi ding! En succes met keuren. Ik hoop voor je dat de RDW keurmeesters niet al té recht in de leer zijn, maar ervaring leert dat een gezellig praatje daar enorm mee helpt.

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: vr mei 03, 2019 19:34
door JoorZ105
Lieden,
Heb de onderdelen binnen en het oude spul net opgehaald.

Is er een manier om de nieuwe hrc te monteren zonder lucht erin?
Maw zonder veel ontluchtwerk?

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: vr mei 03, 2019 20:03
door GTA287PK
Nope. En ik zou met de remmerij ook geen "stukje willen afsnijden". Alleen een easybleed gebruiken vind ik ook een gruwelijke gedachte.. De kers op de remmen-taart moét (bij mij) de klassieke "pompen" en "druk" 2-mans job zijn.

Duss... HRC monteren, meeste/grove lucht er uit met een easybleed als je die hebt. Daarna de 2 man's methode. Eerst ontluchten bij de HRC, dan de remklauwen.

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: vr mei 03, 2019 20:07
door JoorZ105
Ontluchten bij de hrc, hoe werkt dat?
Die is nieuw voor mij.

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: vr mei 03, 2019 20:54
door GTA287PK
Zelfde taktiek als remklauwen, alleen ipv ontluchtingsnippel de aansluitingen van de remleidingen wat lossen.

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: vr mei 03, 2019 21:37
door Dirk-33
Ontluchten met alleen Eazybleed gaat prima hoor. Wel inderdaad in het begin de remleidingen bij de HRC even stukje losmaken (met een doek eronder)

Met een nieuwe remcilinder maak ik altijd een begin in een bankschroef. Reservoir er bovenop met vloeistof, en dan een paar keer rustig de cilinder indrukken. hierbij komt vloeistof uit de poorten gelopen en echt ontluchten doe je niet, maar er zit wel vloeistof in het systeem wat veel helpt als je gaat ontluchten. Je moet t wel netjes opvangen want anders maak je echt een rommeltje. Ook met monteren niet ideaal.

Als je een nieuwe HRC monteer icm eazybleed moet je wel je pedaal erbij betrekken, een keer indrukken en heeel langzaam op laten komen en de druk van je eazybleed doet de rest. Er zit een zuiger in de HRC die beweegt afhankelijk van je pedaal dus dat krijg je alleen goed ontlucht als die zuiger ook beweegt.

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: za mei 04, 2019 00:29
door JoorZ105
Easy bleed werkt niet op een gescheiden systeem. De easy op het middelste potje zetten levert op dat hij het langs een ander dekseltje eruit blaast....

Dat wordt pompen dus.

Re: rembekrachtiger versus apk

Geplaatst: zo mei 05, 2019 16:27
door JoorZ105
Voor de volledigheid even terugkoppelen hier.

Startsituatie

Afbeelding

het ging als volgt:
- koppelingscilinder gelost (2 moeren en een pen aan de pedaalboxas) en aan de kant geduwd. Hiervoor is de accu verwijderd om het expansievat op de plek van de accu te kunnen plaatsen zonder een hoop nattigheid te veroorzaken.
- hrc gelost van rembekrachtiger (2 moeren) en reservoir leeggezogen met een spuit van de apotheek. De vlottertjes moeten eruit want die zijn bekabeld. Vervolgens uit de auto 2 voeten op de hrc en het reservoir eraf getrokken.
- pedaalbox gelost (2x moer buitenzijde en 2x moer binnenzijde) en met een koevoet vrijgemaakt. (zit kit tussen) Dan begint het gedonder dus..... koppelingspedaal en rempedaal zitten nog aan de pedaalbox. Met geen mogelijkheid kon ik het geheel eruit manoeuvreren. De borgbout die het koppelingspedaal op de pedaalboxas vast houdt ging alleen los na wat ferme klappen van den hamer. Dan heb je dit dus:
Afbeelding

Het nieuwe spul in omgekeerde volgorde weer gemonteerd, nadat er van de oude bekrachtiger een veer en rubber mof zijn getransplanteerd en het hrc reservoir 95% schoon is gespoeld met remreiniger. Niet heel moeilijk verder.
Afbeelding

Toen dus het ontluchten.
Omdat de remleidingen zeker zonder lucht waren en er dus een hrc vol lucht in zat, gestart met ontluchten door (pompen, rempedaal vast etc) steeds een leiding aan de hrc te lossen tot er geen lucht meer uit kwam. Vervolgens aan ieder wiel van achter naar voren nog ontlucht. Dat ging vlot want er zat vrijwel geen lucht in.

Geen tijd meer voor een rondje proef, maar het moet goed zijn nu.
Klaar voor de rdw. 8-)