Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Distributieriem TS motoren

zo apr 14, 2019 10:41

Hallo techneuten,

Onlangs een 156 1,6 TS op de kop getikt waar de distributieriem dringend aan vervanging toe was (+100.000 km).
Vrijdag een distributie-set aangekocht en nu blijkt dat de meegeleverde riem 3 tanden te veel heeft, 166 i.p.v. 163.
Na wat opzoekwerk lijkt dat het me dat er twee versies van deze 1,6 TS -motor in Alfa's zijn ingebouwd, de ene iets hoger dan de andere.
In de aangekochte 156 lijkt een motor te zitten van een 147 1,6 TS.
Gezien ik voorbereidingen aan het treffen ben om rond de 4 cylinder TS motoren een track/race wagen te bouwen zou het me een heel eind vooruit helpen indien iemand zou weten hoe het eigenlijk met die hoogtes van die motoren gesteld is.
De lengte van een distributieriem zou een indicatie kunnen zijn voor lengtes van gebruikte drijfstangen en/of zuigers met een verschillende zuigerpen positie.
Iemand hier ervaring mee? Aantal tanden verschillende distributieriemen voor de TS motoren ( 1,4 tot 2,0 )
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Distributieriem TS motoren

zo apr 14, 2019 11:17

Géén ervaring mee, maar wel alvast hartelijk welkom bij het Squadra Italia !?Seizoen 2020 ? :D
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Distributieriem TS motoren

zo apr 14, 2019 12:42

Het verschil zit niet alleen in de hoogte, maar ook in de waterpomp. Daar zitten ook 2 soorten in, een met een grotere pouly als de andere.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Distributieriem TS motoren

zo apr 14, 2019 14:16

Het verschil zit niet alleen in de hoogte, maar ook in de waterpomp. Daar zitten ook 2 soorten in, een met een grotere pouly als de andere.
Hoi,
zou het kunnen dat ze dan toch even hoog zijn (1,4 tot 2,0 ) maar dat enkel de waterpomp verschilt?
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Distributieriem TS motoren

zo apr 14, 2019 14:20

Géén ervaring mee, maar wel alvast hartelijk welkom bij het Squadra Italia !?Seizoen 2020 ? :D
Ik ga alvast de reglementering al eens doornemen.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”