Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Elektrisch zonnedak + Geen power in bestuurders deur? (alfa 75)

ma apr 08, 2019 18:57

Goedendag!

Daar ben ik weer en ik nader het einde van alle technische werkzaamheden, de auto rijd en loopt - gaat komende maandag voor de keuring bij RDW! Dus allemaal goed en mooi!

Nu heb ik komende week veel tijd vrij en wil ik hier en daar de puntjes op de i gaan zetten en er zijn 3 werkzaamheden die ik nog moet doen.

1. Zowel de elektrische bediening van het raam als van de spiegelverstelling werken niet aan de bestuurders kant - deze werken beiden wel aan de passagiers kant - waar kan ik het beste beginnen met zoeken voor dit probleem?

2. Het zonnedak is niet helemaal meer top, er zit een paneel los, en nadat ik deze er uit heb gehaald kan hij wel weer open en dicht maar het hemeltje gaat er tussen en hoop gezeik. Wat moet er allemaal los om hierbij te kunnen komen?

3. Reeds hierover een postje gedaan maar dit gaat dus over voorruit blower, ik zag dat wanneer ik alle ronde knoppen helemaal naar rechts zou zetten er lucht naar de voorruit door het rooster zou moeten gaan - dit gebeurd echter niet - mensen hadden het al over metalen kabels die los zouden moeten zitten etc. Hiervoor moeten alle panelen hier om heen zeker ook los?

Mocht je het leuk vinden mij iets te helpen en het proces iets te vergemakkelijken hoor ik graag of er tips zijn!

Thanks!

Gebruikersavatar
Stradale75
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma sep 14, 2009 17:56

Re: Elektrisch zonnedak + Geen power in bestuurders deur? (alfa 75)

ma apr 08, 2019 21:15

1) Ik zou beginnen met de stroom die naar het LV portier gaat. Kabelbundel gaat via dikke rubber hoes portier in.
Heb zo niet helder waar exact de stekker van deze kabelboom zit in de auto. Bekleding onder A-stijl/dashboard los halen (zit klem tussen portierrubber) en dan komt deze waarschijnlijk tevoorschijn.
Portierbekleding eraf (voorzichtig met de kunststof drukkers) is ook goede optie, kun je gelijk meten tot waar de stroom komt.
Kans is aanwezig dat draad in bundel het probleem geeft.

2) Schuif en kantel daken ga ik altijd met een ruime boog omheen, dus kan ik je niks over vertellen.

3) Bedieningspaneel kachel, waar de kabels vast zitten, zit i.d.d. achter deel van dashboard. Middendeel bij versnellingspook/handrem los maken en naar achteren schuiven. Radio eruit en nog wat schroeven los halen en dan kan dit deel weg en kun je bij de kabels van de kachelbediening.
Staat goed beschreven in werkplaatshandboek en is goed te doen.

Gr
75 2.0 TwinSpark Grigio Med. 1989

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrisch zonnedak + Geen power in bestuurders deur? (alfa 75)

ma apr 08, 2019 21:23

Er zijn maar bar weinig 75's met een elektrisch bedienbare linker buitenspiegel. Niet om lullig te doen, maar ik zou me er eerst van vergewissen dat die er ook daadwerkelijk op zit, als je dat al niet gedaan hebt. Anders kun je bezig blijven… :mrgreen:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrisch zonnedak + Geen power in bestuurders deur? (alfa 75)

ma apr 08, 2019 21:38

Wat Yuri zegt vwb de spiegel. EL spiegel links volgens mij alleen in de USA geleverd? Of in Zwitserland misschien. Ik ben er in jaren lang klooien met alfa 75 maar 1x een EL linker spiegel tegen gekomen.

Vwb raam, probeer eerst het simpelste, wissel de raamschakelaar even om L+R.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Elektrisch zonnedak + Geen power in bestuurders deur? (alfa 75)

ma apr 08, 2019 21:51

[flauw]
In het VK zullen ze ook wel met elektrische linker spiegel zijn geleverd.
[/flauw]
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Elektrisch zonnedak + Geen power in bestuurders deur? (alfa 75)

ma apr 08, 2019 22:18

Schuifdak -ik neem aan de fabrieksuitvoering- is zachtjes uitgedrukt nogal een klus om te demonteren. Staat wel ergens beschreven hier. Als de stof nog goed is, zou ik eerst proberen het plastic afdekplaatje (zijn er 2 meen ik) terug te lijmen tegen de onderkant van het schuifpaneel en daarna de losse stof van het schuifpaneel strak trekken en vast lijmen, maar alleen rondom de rand van het dakpaneel (vanuit de auto gezien aan de bovenkant, dus uit het zicht) waar het origineel ook geplakt is.

Begin met de stof op 1 plek in de juiste positie, als de lijm droog is voorzichtig handvast opspannen naar de andere kant van het dak en zo verder vastlijmen. Je kunt er het best bij van buitenaf, met het dak in de kiepstand. Voor de voorkant het dak een stukje openschuiven.

Bison Polymax heldere acrylaatkit werkt goed, is een gel-achtige lijm die flexibel blijft en dik genoeg is om de foamkruimels waarmee de hemelbekleding is bedekt, en waardoor gewone lijm niet werkt, in zich op te nemen. Wel alleen op niet-zichtbare plekken gebruiken, dus de stof niet op de plastic dakplaatjes lijmen maar alleen langs de bovenkant dakranden, want het is nogal klodderig en je kunt het niet zo mooi egaal verdelen als spuitlijm. Dit is voldoende om het dakje weer goed te laten schuiven en de stof zal nauwelijks hangen.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrisch zonnedak + Geen power in bestuurders deur? (alfa 75)

ma apr 08, 2019 22:21

[flauw]
In het VK zullen ze ook wel met elektrische linker spiegel zijn geleverd.
[/flauw]
:mrgreen:

Scherp. :D

Ieder geval het uitzoeken waard voor wie graag twee EL spiegels wil.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”