Silvio246
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: vr aug 21, 2015 10:16
Locatie: Dilsen

Usa conversie

vr mar 01, 2019 21:43

Hallo vrienden,

Zoals julie wellicht al weten (ik heb al zooooveeeeel vragen gesteld) heb ik een 1979 spider. Nu is deze uitgerust met het spica-systeem. Nu ben ik zo ver dat de auto start, maar hij loopt niet lekker. Het kzn een kleinigheid zijn, maar als het de revisie van het spica systeem gaat worden, wil ik haar liever voorzien van de Europese brandstofvoorziening. Iemand hier die mij hierbij, mocht het zo ver komen, kan en wil helpen?

Omgeving Sittard/Geleen
Als je niet iets positiefs kunt zeggen, denk dan tien tellen na voor je zwijgt

Silvio246
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: vr aug 21, 2015 10:16
Locatie: Dilsen

Re: Usa conversie

do mar 21, 2019 21:31

Alles wijst er op (niet lekker draaien, benzine in de olie) dat een revisie van het Spica-systeem aan de orde zou zijn. Aangezien dat niet goedkoop is en ik dan nog steeds met een systeem zit waar niet al te veel hulp en kennis voor aanwezig is, denk ik dat een conversie naar Delorto's een verstandiger keuze is. Zijn er mensen in de regio Limburg die mij hierbij kunnen en willen ondersteunen?
Als je niet iets positiefs kunt zeggen, denk dan tien tellen na voor je zwijgt

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: Usa conversie

vr mar 22, 2019 13:14

Benzine in de olie kan een versleten pomp betekenen, maar het kan ook zomaar zijn dat de motor veel te rijk is afgesteld.
Er zit een koude-start verrijking op die kan geblokkeerd zijn in de verrijkingsstand, ook is er een er een choke functie (de TA) en als dat mechanisme versleten is dan is het mengsel ook veel te rijk. De gemiddelde levensduur van de TA is 8 tot 10 jaar. Dit is vrij eenvoudig te controleren er staan handleidingen op het AlfaBB dit uitleggen waar je allemaal naar moet kijken.

https://www.alfabb.com/bb/forums/carbur ... ir-intake/
De eerste 3 topics zijn wel verhelderend. Er staan een paar downloads die wel handig zijn.

Een pomprevisie bij Wesingram is niet goedkoop, ga er maar vanuit dat je van €2000,- niet veel wisselgeld overhoud en als je de pomp nu verzend mag je blij zijn als je hem voor de kerst gereviseerd terug hebt.

Daarentegen is een nette ombouw ook niet goedkoop en best wel veel werk. Uit m'n hoofd heb je het volgende nodig:
Europees inlaatspruitstuk
carburateurs (vind maar eens een correct set)
luchtfilter
warme lucht aanzuig plaat
benzinepomp, elektrisch is het makkelijkst, de aansluitingen zitten er al
benzinefilter met drukregelaar
gaspedaal met bedieningsstangen
de aansluiting voor de carterontluchting op het kleppendeksel
Als je dan toch bezig bent:
Europese nokkenassen, uitlaatspruitstuk, ontsteking, krukaspoelie

En vast nog veel meer.
Daarnaast komt het sloop/demonteer werk alle emissie delen, retourleiding, luchtpomp en de overbodige elektrische aansluitingen enz.

Persoonlijk zou ik eerst de energie in het Spica systeem steken, desnoods zet je er tijdelijk een andere pomp op Bij de onderdelendag lag er nog 1.
Spica onderdelen zijn erg duur, maar niets waard want men snapt het systeem niet waardoor er geen vraag naar is...

Ik zou je best wel willen helpen. maar Limburg is net iets te ver.

Don.

Silvio246
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: vr aug 21, 2015 10:16
Locatie: Dilsen

Re: Usa conversie

vr mar 22, 2019 14:54

Ik zou je best wel willen helpen. maar Limburg is net iets te ver.

Don.
Van welke regio ben je?
Als je niet iets positiefs kunt zeggen, denk dan tien tellen na voor je zwijgt

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: Usa conversie

vr mar 22, 2019 16:59

Rotterdam

Silvio246
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: vr aug 21, 2015 10:16
Locatie: Dilsen

Re: Usa conversie

vr mar 22, 2019 18:25

Zo ver is dat toch niet 😂😂😂
Als je niet iets positiefs kunt zeggen, denk dan tien tellen na voor je zwijgt

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Usa conversie

vr mar 22, 2019 21:06

Bij de onderdelendag lag er nog 1.
Die van mij, voor onderdelen. Had ik via PB al doorgegeven.

Bij een nette euro ombouw moet het voordeksel ook vervangen worden.

Voor 2L euro ombouw heb ik nog liggen:
- Inlaatspruitsruk
- alu filterbak
- carterontluchtingstuutjeopkleppendeksel
- nokkenassen
- voordeksel
- gasstang (wIl ik wel graag ruilen tegen een Spica gasstang)
- filterking (als nieuw)

Maar het Spica systeem weer in orde maken is waarschijnlijk wel het makkelijkst. Kijk eerst eens de usual suspects na, TA enzo. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar had een '77 USA Alfetta blok bij mijn auto en die is nu in onderdelen.
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Usa conversie

za mar 23, 2019 09:26

Ik heb zelf twee spica's omgebouwd naar carb's. Een 69'er 1750 Duetto en een 74'er GTV 2000. Waarvan 1 auto nog in bezit.
Voor de ombouw zijn wisselen ontsteking en nokkenassen zeker geen noodzaak.
En voor een spider is het USA motorkarakter met koppel laag in de toeren helemaal niet zo gek. Als achteraf blijkt dat je toch liever 100% europese motor hebt kan je ook later nog eenvoudig nokkenassen en ontsteking wisselen voor iets anders.
Voordeksel wisselen hoeft ook niet perse. Maar het oogt idd wel netter. Ik heb overigens wel eens ergens plug and play blindplaten gezien tbv montage vlak spica pomp op USA voordeksel. Zelf maken van een niet te dun vlak stuk alu kan ook natuurlijk. Dat heb ik 1x gedaan. En 1x hele voordeksel gewisseld.
De spica waterpomp heeft ook een het iets ander model dan Europees ivm de riem die spica pomp aandrijft. Europees model koelwater slangen passen daardoor ook niet. Maar dat valt met ijzerzaag en vijl aan te passen. Het is namelijk alleen de afdekking/behuizing van de spica riem die in de weg zit. Heb je toch niet meer nodig bij carb's. Je kan wel zo een euro waterpomp op usa voordeksel zetten.
En als je het echt netjes wilt hebben zou je de usa poulie ook kunnen vervangen voor Europese poulie. Maar wederom, geen noodzaak. En als je poulie echt netjes wilt wisselen zou je krukas/vliegwiel/poulie geheel kunnen laten na balanceren. Maar wederom, bij 4 cilinder geen noodzaak. Let op dat de ontstekingsvervroeging (stationair en maximaal) op de poulie staat, die is in de loop der jaren wel veranderd, en ook gerelateerd aan nokkenassen.

Als je carb's van laat type gebruikt met kabel bediening kan je spica gasstang wellicht blijven gebruiken. Maar ik weet niet of je dan uitkomt met de pedaalslag om gaskleppen volledig te openen.

Meest onder schatte punt is vinden van echt goede set carb's die bij jouw model auto en motor hoort.
Uiteindelijk zijn meeste carb sets wel goed te krijgen. Maar regelmatig alleen met veel moeite. En de kennis om niet optimale carb set toch echt goed te krijgen voor straat gebruik is niet heel dik gezaaid. Maar hier in NL wel beter voorhanden dan spica kennis. Maar als je een nette set hebt die het toch niet lekker doet op jouw auto ben je ws sneller en goedkoper uit met andere set carb's proberen en de eerste set verkopen. Puur technisch gezien is de niet optimale set goed krijgen natuurlijk een leukere uitdaging dan carb's wisselen tot je goede match hebt. Je kan ook geluk hebben dat het wel in 1x goed gaat. Dat geluk heb ik ook 1x gehad. De tweede ombouw naar carb's ging stukken moeizamer en had ik achteraf beter wat meer moeite in het (technische mooie) spica systeem kunnen steken.

En als je gaat ombouwen naar carb's: laat model Solex carb's (met gekogellagerde gasklepassen) is helemaal niks mis mee op een standaard straatauto. Voor een getuned blok minder handig omdat sproeiers minder makkelijk te wisselen zijn dan bij dellorto en weber.

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op za mar 23, 2019 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Usa conversie

za mar 23, 2019 09:39

Maar ook ook nog een direct antwoord op je vraag te geven.
Aangezien ik in R'dam woon is Sittard/Geleen ook te ver weg, dus alleen advies op afstand via forum.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Usa conversie

zo mar 31, 2019 19:26

Even een vraagje hier voordat er zaken verstuurd worden.
De gasstang die ik over heb is van een Giulia Nuova. Ik heb deze naast de gasstang van een GT (staande pedalen) gelegd en deze blijkt anders te zijn. De GT stang heeft een veel kortere arm waar het pedaal aan komt.

Past de gasstang van een Nuova in een '79 Spider?

Een plaatje, de onderste stang is van een Nuova:
Afbeelding
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Usa conversie

zo mar 31, 2019 19:45

solexen zijn erg fijne carburateurs. Al mijn spiders , behalve de S4, hebben altijd prima gelopen op solex, sterker nog waren zonder uitzondering uitermate vlotte blokjes (luchtdoorlaat heb ik mij laten vertellen door iemand die het kan weten schijnt wat ruimer te zijn dan van dell orto en webers).
serveer die dus niet bij voorbaat af.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Algemene Technische vragen”