Gebruikersavatar
Schmidt
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: zo jun 05, 2011 15:49
Locatie: Coevorden

Brandstofpomp 75ts

vr mar 01, 2019 16:29

Zit er in de tank van een 75 ts ook een brandstof pomp of toch alleen er buiten.
Mvg patrick
gehad
75 indy
1.7 33
75 ts 91
heb nu 75 ts 87

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Brandstofpomp 75ts

vr mar 01, 2019 16:46

Ja zit een opvoerpomp in de tank zodat je normale pomp nooit droog loopt. Worden tegelijkertijd bediend.

Gebruikersavatar
Schmidt
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: zo jun 05, 2011 15:49
Locatie: Coevorden

Re: Brandstofpomp 75ts

vr mar 01, 2019 17:02

Dank je .
Kan ik daar makkelijk bij .
Of moet de tank er onder uit .
gehad
75 indy
1.7 33
75 ts 91
heb nu 75 ts 87

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Brandstofpomp 75ts

vr mar 01, 2019 18:40

Geen ervaring mee, maar gezien de positie van montage punt van pomp in de tank, aan de voorkant van de tank, en gezien de leeftijd van de gemiddelde tank zal de tank er wel onder vandaan moeten.
Sowieso niet verkeerd, even goed schoonmaken en droog maken in de beruchte hoek rechts achter. Gelijk ff de verf bij plekken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Schmidt
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: zo jun 05, 2011 15:49
Locatie: Coevorden

Re: Brandstofpomp 75ts

vr mar 01, 2019 19:25

Dank je.
Mvg patrick.
gehad
75 indy
1.7 33
75 ts 91
heb nu 75 ts 87

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Brandstofpomp 75ts

vr mar 01, 2019 19:27

Tank moet sws leeg om die pomp netjes te demonteren. Stekker los, Slangen los, borgring los tikken en dan kan de pomp er uit. Maar ik weet zo niet of je hem eruit krijgt als de tank ingebouwd is. Volgens mij zit de bevestiging van de Watt stang in de weg.

Gebruikersavatar
Schmidt
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: zo jun 05, 2011 15:49
Locatie: Coevorden

Re: Brandstofpomp 75ts

vr mar 01, 2019 20:44

Zal er binnen kort aan beginnen.
Ik zie wel hoe ver ik kom zonder de tank te demonteren.
Lukt het niet .
Haal ik de tank er onder uit zijn maar een paar bouten .
Mvg patrick
gehad
75 indy
1.7 33
75 ts 91
heb nu 75 ts 87

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Brandstofpomp 75ts

wo apr 22, 2020 15:06

Patrick, hoe is dit afgelopen?

Het is mogelijk dat ik dezelfde klus moet doen. Ben erg benieuwd of je nog wat tegengekomen bent / iets te delen hebt wat mij tijd/ellende kan voorkomen.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Brandstofpomp 75ts

wo apr 22, 2020 15:18

Misschien helpt dit: (laatste blad vooral)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Brandstofpomp 75ts

wo apr 22, 2020 15:51

Heb recentelijk tank eronder uit gehaald. Let op: de bouten waarmee de tank vast zit, kunnen goed vastgerot zitten. Bij mij braken er twee af. Dat is best vervelend to say the least. Voor de rest is het niet ingewikkeld, uitlaat/watt stang hoeft niet los. Vervang wel natuurlijk even de benzineslangen (2 verschillende maten). En haal je accu even los ter voorkoming van vuurballen.

Los opvoerpomp vervangen zou moeten kunnen, maar bereikbaarheid laat zeker zonder brug te wensen over.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Brandstofpomp 75ts

wo apr 22, 2020 15:53

Ja, daarom zou het fijn zijn om de tank te laten zitten voor dit klusje...

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Brandstofpomp 75ts

wo apr 22, 2020 15:59

Bedankt heren.

Knapt de bout stuk (en wordt het dus boren/tappen)? Of breken de punten op het chassis af omdat ze rot zijn?

Ik ga eerst eens dubbelchecken of de pomp werkt. De normale pomp (buiten de tank, naast het filter) werkt al niet op contact, die moet ik extern op spanning zetten. Zal het (blijkbaar bekende) relais zijn. Dat moet ik nog permanent oplossen.

De auto loopt niet heel lekker en 1 van de mogelijke oorzaken is het niet functioneren van deze opvoerpomp. Ik ga hem eerst eens controleren. Mocht hij niet werken dan overweeg ik de tank er onderuit te halen. Ondanks dat ik een brug heb en de pomp er dus wel uit moet kunnen krijgen zonder de tank te verwijderen, ook een optie. Maar de tank ziet er niet al te mooi meer uit, dus goed schoonmaken van binnen en behandelen van buiten kan de moeite wel eens waard zijn.

Hoe werkt het trouwens met het aansluiten van een 2e relais voor de brandstofpomp? Ik heb hier over gelezen, maar nog geen details kunnen vinden. Moet dat dezelfde relais zijn als die oorspronkelijk onder de motorkap zit? Zitten beide pompen hierop aangesloten?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Brandstofpomp 75ts

wo apr 22, 2020 16:20

Bedankt heren.

Knapt de bout stuk (en wordt het dus boren/tappen)? Of breken de punten op het chassis af omdat ze rot zijn?

Ik ga eerst eens dubbelchecken of de pomp werkt. De normale pomp (buiten de tank, naast het filter) werkt al niet op contact, die moet ik extern op spanning zetten. Zal het (blijkbaar bekende) relais zijn. Dat moet ik nog permanent oplossen.

De auto loopt niet heel lekker en 1 van de mogelijke oorzaken is het niet functioneren van deze opvoerpomp. Ik ga hem eerst eens controleren. Mocht hij niet werken dan overweeg ik de tank er onderuit te halen. Ondanks dat ik een brug heb en de pomp er dus wel uit moet kunnen krijgen zonder de tank te verwijderen, ook een optie. Maar de tank ziet er niet al te mooi meer uit, dus goed schoonmaken van binnen en behandelen van buiten kan de moeite wel eens waard zijn.

Hoe werkt het trouwens met het aansluiten van een 2e relais voor de brandstofpomp? Ik heb hier over gelezen, maar nog geen details kunnen vinden. Moet dat dezelfde relais zijn als die oorspronkelijk onder de motorkap zit? Zitten beide pompen hierop aangesloten?
Euhm, ik heb beide versies gehad, gebroken bout en gewoon de carrosserie afbreken/ afscheuren. Geen beloftes hier :wink:

Loopt niet lekker? Ontstekingen werken beiden? Benzinefilter heb ik ook eens verstopt gehad, liep ie ook raar van (niet doortrekken).

Ik zou dan één nieuw relais over contact maken en beide pompen hierop zetten. Maar alleen als ik het origineel niet meer werkend krijg.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Brandstofpomp 75ts

wo apr 22, 2020 16:44

Euhm, ik heb beide versies gehad, gebroken bout en gewoon de carrosserie afbreken/ afscheuren. Geen beloftes hier :wink:
:lol: ik zie wel wat ik tegenkom. In elk geval volspuiten met WD40 dus, en preventief verhitten.
Loopt niet lekker? Ontstekingen werken beiden? Benzinefilter heb ik ook eens verstopt gehad, liep ie ook raar van (niet doortrekken).
Het kan nog vanalles zijn op dit moment. De auto heeft 19 jaar stilgestaan en ik ben nog niet door mijn lijstje heen.

In elk geval heb ik het volgende gedaan:
- Tank leeg gehaald, nieuwe benzine.
- Nieuw brandstoffilter
- Nieuwe bougies + bougieskabels
- Meerdere lekke vacuum (?) slangen onder de motorkap dichtgetaped (tijdelijk) / afgeknipt bij lekke uiteinden
- Nieuw luchtfilter
- Nokkenasversteller schoongemaakt

Nog niet zeker is de werking van:
- Opvoerpomp in benzinetank
- Luchtmassameter (hoewel ik hier geen probleem vermoed)
- Nokkenasversteller (hoe werkt deze uberhaupt? Wanneer zou het palletje moeten bewegen?)
- Middendemper lijkt verstopt? Ben bezig een vervangende te regelen. Hier heb ik hele rare dingen mee gehad. De katalysator werd ontzettend heet en het spruitstuk lekte op de aansluitingen (nieuwe pakkingen). Nadat ik de middendemper/achterdemper heb verwijdert liep hij veel beter en geen lekkage meer bij de pakkingen. De auto kwam daarvoor heel lastig in de toeren en liep beroerd.
- Eigenlijk alles wat ik verder nog niet gecontroleerd heb
Ik zou dan één nieuw relais over contact maken en beide pompen hierop zetten. Maar alleen als ik het origineel niet meer werkend krijg.
Moet dit hetzelfde relais zijn als erin zat? Iemand enig idee waar je die voor een schappelijke prijs nieuw kunt aanschaffen?

En wat kun je doen om het origineel werkend te krijgen? Electra is niet mijn sterkste punt en relais weet ik weinig van. Het is een soort schakelaar die alleen in werking treedt als een bepaalde combinatie van binnenkomende signalen voldoet aan een vereiste? Is dat hoe het werkt?

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Brandstofpomp 75ts

wo apr 22, 2020 16:52

Mijn 75 had 14 jaar stilgestaan en de ook injectoren zaten vast/vol troep c.q. vergomde peut. Deze laten reinigen kun je wellicht ook op je lijstje zetten.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Terug naar “Algemene Technische vragen”