JVR
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di feb 26, 2019 12:34

Schakelmechanisme 916

wo feb 27, 2019 09:41

Het schakelmechanisme van mijn Alfa Spider 916 uit 98 is kapot. Het gaat om het mechanisme met stangen. De (bekende) rubber busjes zijn versleten of gescheurd. In een poging dit afgelopen weekend te repareren, liep ik tegen het probleem aan dat ik geen idee heb hoe het mechanisme te bereiken. Er is een busje versleten in het deel dat vast zit op het stuurhuis en een busje in het deel op de bak zelf. Ik zie nu 2 mogelijkheden om bij het mechanisme te komen; Of uitlaat en het onderstel los maken en "subframe" laten zakken zodat je er van onder bij kan, of het gehele luchtsysteem op het blok demonteren (air intake, gasklep etc) zodat je er van bovenaf bij kan.

De workshopmanual zegt het eerste, maar om m'n halve auto te demonteren voor een onderdeel van 0,80€... Denk dat het makkelijker moet kunnen. Ik heb geen andere topics hierover gevonden, buiten de uitleg hoe een vergelijkbaar onderdeel te repareren op een 147, maar dat is eigenlijk niet te vergelijken.

Heeft iemand ervaring, tips of ideeën hierover? Misschien iemand die dit eerder zelf heeft gedaan?

Thx alvast!

Johnboy155
Junior Member
Junior Member
Berichten: 60
Lid geworden op: ma mar 20, 2017 22:51
Locatie: Veenendaal

Re: Schakelmechanisme 916

wo feb 27, 2019 23:43

Ja heb het eerder gedaan, maar de motor was uit mijn 155, dus zo was makkelijk. Op de 145/146/155, Spider en GTV van deze bouwjaar, zijn hetzelfde systeem. Je ontkomt het niet om een van de 2 mogelijkheden Te doen. Je heb gewoon de ruimte niet om bij te komen en tweede, Als je bij kom, moet dat ding omhoog om de busje uit Te halen. Mijn advies is toch de eerste, omdat ik ben bang dat Als je de tweede keus doet, dat je hem alsnog niet omhoog krijgen, zonder het stuurhuis Te laten zakken. Ja is een Kurt kluisje, voor zoiets klein en geen waarde. Maar Als je weer van de auto willen genieten, moet je wat. Verbaas mij, dat je de busje nog kunnen krijgen.
Even de melding waard, de huisje waar het busje in zit, kan door oxidatie (aluminum op metal) muur en muur vast zitten.
Succes in iedere geval.

Groetjes Johnny
155 2.5 V6, Rosso WB 96
155 2.5 V6 Blauw SB 94
155 1.6 16V G3, Grijs WB 97
155 1.6 16v G3, Rosso WB 97
156 1.8 SW 16v G3, Zwart metallic 2003
156 1.8 SW 16v G3, Zwart metallic 2004

Terug naar “Algemene Technische vragen”