DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 09:53

In de berlina 1750 van mijn vader zit een omgebouwde alfa 75TS motor met ITB's. Het geheel draait op een Emerald K6 ECU
( http://www.emeraldm3d.com/ )
Na een tijdje autoradioloos te hebben rond gereden nu toch maar eens de period correct Philips turnolock autoradio aangesloten en van speakers voorzien.
Radio en speakers spelen prima (als je geen audiofiel bent en beetje doof zoals mij pa :wink: )
Echter zodra je de auto op contact zet begint de boel als een malloot te storen.
Zet je de auto op contact met de stekker van de ECU los is er niks aan de hand.
De oude Philips radio is dus duidelijk niet gelukkig met de elektronica in de ECU.
Nog niet geprobeerd met draaiende motor, maar dat zal niet beter zijn.
Er hangt wel een moderne dynamo aan met ontstoring.
Overigens hadden we dit probleem niet toen het TS blok nog gewoon op de originele Motronic ML 4.1 draaide in de berlina.
(maar volgens mij zat de oude radio toen alleen voor de show in het dash. En moderne in dashbordkastje, maar dat was onhandig met de bediening)

De vraag is, iemand suggesties hoe de voeding naar de radio te ontstoren?
Dit is een onderwerp waar ik zelf totaal geen kaas van heb gegeten.
Snelle google aktie leverde ook nog niet veel op. Ja plug and play oplossingen voor moderne radio met grote multiconnectors.

En zoals gezegd, mij pa is geen audiofiel en oren niet al te best, een dure moderne radio met klassieke looks is dus niet de bedoeling, ook al lost dat waarschijnlijk wel het probleem op en speelt het beter. Het is trouwens ook maar de vraag of die passen. Een 1750 dash is erg smal/laag ter hoogte van het middenconsole (de standaard plek voor radio) en veel radio modellen passen daardoor domweg fysiek niet! Vandaar ook de klassieke Philips turnolock.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 16:15

Dat de ECU zelf op de radio stoort lijkt mij niet zo heel waarschijnlijk. Je zou verwachten dat er filtering in die ECU zit, alleen al om storing van buiten richting ECU tegen te gaan. Maar ja, je weet het nooit...

Wordt de benzinepomp (of pompen, zit er ook een opvoerpomp in de tank?), door de ECU aangezet zodra hij op contact gaat? Dat zou dan namelijk mij eerste verdachte zijn. Elektromotoren kunnen behoorlijk storen.

Verder proberen de bedradingen zoveel mogelijk uit elkaar te houden en radio en stoorbronnen op een verschillende zekering zetten.

En waar zit de antenne en is de kabel goed in orde?
De oude wijsheid was dat de antenne zo ver mogelijk van de dynamo en ontsteking geplaatst moest worden, dus meestal op een achterscherm. Maar of dat nog zin heeft met benzinepompen bij de tank?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 18:47

Ik zal ook eens testen met benzinepomp relais eruit getrokken en stekker ECU erop. Kijken wat dat doet.
Ik had ook met Emerald gemaild in de UK. Die reageerde heel snel met enkele suggesties. Gaf oa de stationairregelaar als mogelijke verdachte,
De EL benzinepomp hangt onder de auto (er zit een spica tank in de auto) zeg maar voor de reservewielbak.
De antenne zit op rechterachterscherm. Vlak bij de pomp dus. Maar dat is altijd zo geweest.
Enige wat echt veranderd is tov voorheen is andere ECU en andere stationairregelaar, en nu dus een echte oude werkende radio in het dash ipv een dummy en een moderne in dashbordkastje.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 19:42

Storing in de radio icm het lopen van de motor is bijna altijd een massa probleem. Controleer de massa punten eens goed, vooral die op/ van de accu en dynamo op de carrosserie.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 20:49

Je kunt ook even proberen met een ferriet kern om de voedingskabel van de radio. HF signalen worden dan gefilterd
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 23:00

Proberen om de voeding van een andere zekering te halen.
Een andere truc is om de motorkap met een vlechtkabel aan het chassis te verbinden.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 23:17

Storing in de radio icm het lopen van de motor is bijna altijd een massa probleem. Controleer de massa punten eens goed, vooral die op/ van de accu en dynamo op de carrosserie.
De motor loopt niet. Radio gaat gelijk storen zodra je de auto op contact zet. En dus de ECU in schakelt. En oa de brst pomp en stationair regelaar.


Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 23:19

Je kunt ook even proberen met een ferriet kern om de voedingskabel van de radio. HF signalen worden dan gefilterd
Hoe kom ik aan z'on ferriet kern???
Ferriet kern is ws. verdikking die je soms aantreft in voedingskabel van sommige apparatuur?

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 23:22

Proberen om de voeding van een andere zekering te halen.
Een andere truc is om de motorkap met een vlechtkabel aan het chassis te verbinden.
Wat is het verhaal achter motorkap met vlechtkabel aan chassis (lastig bij zelf dragen carrosserie :wink: ) verbinden?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 23:47

Ik heb geen biet verstand van deze materie DJ, maar vind wel dat Senior een enorm coole kar heeft man...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

wo feb 20, 2019 23:50

Ik bedoel natuurlijk aan de veerpootbouten of aan het binnenscherm. Vroeger bij veel Peugeots gedaan met goed resultaat.
Als na het ontstoren van de dynamo, de ontsteking, de bougies en zelfs de knipperautomaat niets meer hielp,
dan wilde die massakabel nog al eens helpen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

do feb 21, 2019 08:56

Ik bedoel natuurlijk aan de veerpootbouten of aan het binnenscherm. Vroeger bij veel Peugeots gedaan met goed resultaat.
Als na het ontstoren van de dynamo, de ontsteking, de bougies en zelfs de knipperautomaat niets meer hielp,
dan wilde die massakabel nog al eens helpen.
Aha. Mooi nemen we ook mee in de lijst met punten om te proberen. Bedankt.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

do feb 21, 2019 10:51

Heb je niet gewoon een ontstoorcondensator nodig?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

do feb 21, 2019 12:43

Heb je niet gewoon een ontstoorcondensator nodig?
Als je dat ding achterop de dynamo bedoeld, die zit erop.
Of bedoel je iets anders?

Vanochtend even getest. De benzinepomp is het iig niet. Wel of geen draaiende pomp met radio aan maakt niks uit qua storen.
Tevens de suggestie van Emerald, de stationairregelaar, kunnen uitsluiten. Of die nu wel of niet aangesloten zit heeft ook geen invloed op de storing.
Word vervolgd.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Klassieke autoradio stoort op Emerald K6 ECU (aftermarket stand alone ECU)

do feb 21, 2019 17:51

Ferriet kern (zoek op ferrite core) kun je bijvoorbeeld bij Conrad kopen.
Je hebt ze in verschillende vormen, ook in 2 helften die je zo om de voedingskabel klikt.
Mooist is wel als je weet wat de bron van de storing is, dan doe je het ferriet daar om de voedingskabel.
Dit is normaliter voor HF signalen (die bijvoorbeeld ook gegenereerd worden door bougiekabels zonder weerstand, of aftermarket xenon verlichting).
Laatst gewijzigd door Macaco op vr feb 22, 2019 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Terug naar “Algemene Technische vragen”