hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Burmann stuurhuis

ma feb 04, 2019 21:57

Hallo, Ik heb een probleem met het uitlijnen van mijn Giulia. Ik krijg de middelste spoorstang niet binnen de toleranties afgesteld. Deze blijft telkens ca. 15 mm. langer dan de 550 mm. welke als maximaal wordt aangegeven. Pitmanarm is op de merktekens gemonteerd. Stuur staat recht. De moer en de worm bovenin het stuurhuis lijken ook haaks te staan. Afstand tussen de chassisbalken klopt ook met de aangegeven maten.
Merkteken onderop de uitgaande as van het stuurhuis staat met het stuur recht niet haaks op het stuurhuis. Zou iemand eens willen kijken hoe dat bij zijn of haar auto het geval is?
Ik heb er nog nooit eerder van gehoord, maar ik begin te geloven dat de spiebaan van het stuurhuis of van de Pitman arm een halve tand verkeerd is gefreesd...
Ik heb alles voor de zoveelste maal nagelopen, ik kan niet ontdekken wat er verder fout kan zijn.
Als ik de auto uitlijn met het stuur een kwartslag verdraaid, kom ik mooi binnen de toleranties. Auto stuurt dan redelijk, maar stuurt naar de ene kant zwaarder dan naar de andere kant. Dit komt m.i. omdat de moer en de worm in het stuurhuis dan niet haaks op elkaar staan.
m.v.g. Jan
Giulia 2.0 TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Burmann stuurhuis

do feb 07, 2019 12:51

Vreemd.
En als je de "moer" netjes halverwege de worm zet ("middenstand") met moer zoveel mogelijks haaks op hartlijn worm en stuur rechtuit.
En dan vervolgens pitmanarm tandje verzet. Merk tekens op pitmanarm en uitgaande as stuurhuis lijnen dan niet meer op, maar als alle metingen dan binnen tolerantie zijn (de 550mm) en stuurt er goed mee en L en R draaien gaat even zwaar.
Je moet wat. En sneller en goedkoper dan een ander stuurhuis.

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op do feb 07, 2019 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Burmann stuurhuis

do feb 07, 2019 12:54

Afstand tussen chassisbalken klopt.
Maar zitten alle gaten tbv hoofd en hulpstuurhuis ook op zelfde plek in de schutborden?
Als hulp en hoofdstuurhuis verschoven tov elkaar zitten zal afstand ook groter worden.
Ik weet de historie van de auto niet, maar volledig ongelaste schadevrije exemplaren zonder "rugzakje" zijn er niet veel...

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Burmann stuurhuis

do feb 07, 2019 13:14

Zitten alle shims/vulringen wel goed? Maw zit worm niet verschoven in het stuurhuis gemonteerd?
En daarmee de middenstand verschoven tov de stuurhuis waar je de pitmanarm op zet.

Heel ander punt, maximale stuur uitslag moet niet begrensd worden door je stuurhuis maar door de instelbare aanslagen bij hoofd en hulpstuurhuis. Anders kost het je met beetje pech het aluminium van je stuurhuis.

Gr
DJ

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Re: Burmann stuurhuis

do feb 07, 2019 15:36

Voorkant heeft geen rare schades gehad. Wanneer ik het plaatje waar de shims voor de afstelling onder zitten los haal, en ik zet het stuur in het midden, dan kan ik door de beide boutgaatjes evenveel van de "moer" of de verticale as zien als het stuur in het midden staat. Dit moet dus oke zijn.
Wanneer ik de pitmanarm een tandje verzet kom ik aan de andere kant over de toleranties heen, 1 tandje verzetten geeft al een heel verschil!
Tis net of er een halve tand aan mankeert.
Giulia 2.0 TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Burmann stuurhuis

do feb 07, 2019 16:58

Ok, echt een vreemd probleem dus.
Dan lig ik er ook even af.

Heb bij m'n ouders (nog net in Overijssel) nog diverse burman stuurhuizen liggen.
Je mag er wel eentje lenen om te kijken of het verschil maakt.
Maar ff een stuurhuis wisselen doe je ook niet voor je lol...

Gr
DJ

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Re: Burmann stuurhuis

do feb 07, 2019 22:13

Dank voor je reactie! Wanneer het stuur een kwart slag verkeerd staat door shims, moet je volgens mij wel heel dikke shims gebruiken. Als je de pitmanarm 1 tandje verzet is dat op het uiteinde ongeveer 24 mm. Dat is teveel van het goede.
Is er iemand die eens een blik onder zijn auto kan werpen om te kijken of het merkteken nagenoeg haaks staat? dan weet ik ongeveer waar ik moet zoeken.

groet Jan
Giulia 2.0 TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Burmann stuurhuis

zo feb 24, 2019 12:22

Van de week met een spiegeltje onder berlina van m'n pa en onder mijn bertone gekeken.
Streep op de as staat haaks op de rijrichting. Kleine afwijking mogelijk, want zoals gezegd, bekeken met een spiegeltje. Niet op een brug. Dus lastig om het echt goed te bekijken.

Gr
DJ

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Re: Burmann stuurhuis

ma feb 25, 2019 22:37

Klopt! Hoort haaks te staan. Ik heb het bovenste deksel er af gehaald. In de middenstand staat bij mij de as in het stuurhuis niet helemaal haaks. Voor de rest geen rare dingen aan te zien. Het lager aan de kant van de stuurpen is volgens mij een vast iets wat je niet kan verstellen. Lagers zullen dan ook 3 a 4 mm. verzet moeten worden. Is natuurlijk nogal wat. Heb de auto nu globaal afgesteld met het stuur een kwart slag gedraaid. Auto stuurt nu een stuk beter. Vooreerst heb ik geen tijd om de boel helemaal uit elkaar te halen.
Misschien extra spiebaan in het stuurwiel maken? :) :?:
Giulia 2.0 TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”