Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma jan 28, 2019 17:12

Dag Allemaal!

Afgelopen weekend weer een mooi weekendje mogen sleutelen, gereviseerd stuurhuis er in gezet, snaren vervangen, nieuwe originele brandstofpomp er in gezet, uitlaat vervangen en inlaatbuis (rubber) vervangen.

Verder is er vorige week ook het nodige gedaan, hierbij ook de verdelerkap en rotor vervangen.

Na het sleutelen zijn we voor het eerste rondje gegaan, nadat de auto enorm begon te schokken en te doen dachten we dat de benzine dermate oud was, dus hebben we de auto volgetankt (de auto heeft hiervoor bijna 10 jaar ergens binnen stilgestaan).

Dit verhielp het schokken helaas niet, de auto loopt stationair, en niet in de versnelling, perfect, maar zodra deze in de versnelling staat schokt en bokt de auto enorm, er valt niet in te rijden.

Ook zagen we dat de de hele brandstoftank nat was en er een enorme plas benzine onder de auto lag.....dit was hiervoor niet gebeurd dus een lek zou aan de bovenkant moeten zitten?

Volgende vragen: Wat zouden de redenen kunnen zijn dat de auto zo enorm schokt, de garage eigenaar waar ik sleutel dacht aan verstopte injectoren + wat moet er gebeuren om de brandstoftank er uit te halen?

Ik hoor graag van jullie (:

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma jan 28, 2019 18:09

Hoi,

Is misschien niet direct een antwoord op je vragen maar op deze site staat best veel over de 75 !

https://www.alfaromeo75.nl/
M.v.g

Bert Ruedisueli

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma jan 28, 2019 19:15

Sws brandstoffilter vervangen en ik zou ook de slangen in de motorruimte vervangen en die van de tank naar de plastic leidingen die de cabine in gaan.

Brandstof tank heb je er op zich zo uit, maar ga uit van het ergste.

Stap 1 is simpel. Kofferbak bekleding er uit, en dan die je de vulhals zitten. Daar de slangklemmen van losmaken. Ook de stekker van opvoerpomp en vlotter los. Kan best dat het rubber van de vlotter vergaan is en het daar al lekt.

Stap 2 is de benzine er uit. Simpele manier is om de retourslang los te halen op de tank (richting achteras wijst die) en dan loopt een hoop benzine al er uit. wel opvangen natuurlijk. Maar je krijgt niet alles er uit. Je kunt ook een slangetje van de brandstofpomp in een jerrycan doen en dan de pomp laten lopen door er 12v op te zetten. Gaat het simpelste door het relais op het schutbord te overbruggen, dan lopen beide pompen. Wel op tijd uitzetten, een benzinepomp moet niet drooglopen.

stap 3 is de resterende brandstofslang(en) los en dan de 3 bouten lossen die de tank op de hoeken vasthouden.
Er breekt er geheid 1tje af. Als ze alle 3 los zijn valt de tank naar beneden, dus ondersteunen met een krik en langzaam laten zakken. Met een schroevendraaier tik je de ring van opvoerpomp en van de vlotter er zo af en kun je kijken hoe die er van binnen uit ziet. En van buiten, de flens heeft er een handje van om gruwelijk te roesten.


Schokt de auto ook als je stationair gas geeft?

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma jan 28, 2019 20:05

Hi Dirk!

Alle slangen in de motorruimte zijn vervangen, de oude slangen waren ook wel heel erg droog!

Mega dank voor de aanwijzingen mbt de tank, mijn vader gaat er morgen naar kijken omdat ik momenteel niet bij de auto ben.

De auto schokt niet wanneer je in z'n vrij gas geeft oid, het is dus echt alleen al de motor iets aandrijft, het is schokken, en stoppen (nooit uit, maar terugvallen naar stationair toerental).

Ik vraag me echt af wat dit kan zijn....

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma jan 28, 2019 20:50

Als de motor netjes loopt en in de toeren gaat als de auto niet in de versnelling staat ,zou ik zeggen dat de motor redelijk in orde moet zijn.

Elektronisch gezien zit de motor op geen enkele manier verbonden met de bak. Dus als je toch alleen problemen hebt als je probeert de rijden moet je het mechanisch zoeken.

Zijn de remmen wel los? zeker de achterremmen kunnen muur en muurvast zitten vanwege dat gekke handremmechanisme.

Cardanas draait altijd op motortoerental dus die kan het niet zijn.

Zet de auto achter eens op krikken (onder de achteras) met een blok voor de voorwielen (zodat ie niet weg kan rollen) Start hem eens, in de 1 zetten en voorzichtig de koppeling op laten komen. achterwielen moeten dan redelijk hard gaan draaien. Ook stationair niet in de versnelling zullen ze draaien, maar stoppen als je remt.

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma jan 28, 2019 21:46

Hi!

Bedankt voor nogmaals je reactie.

De remklauwen achter zijn net vervangen, en afgesteld, dit zal nog een paar keer moeten aangezien de schijven niet zijn vervangen (roest randje), blokken wel.

Ik had met even zoeken ook het volgende gevonden:

- aan de rechterkant onder de motorkap tegen het schutbord zit een rijtje relais. Deze willen nog wel eens slechte contacten hebben.
- nokkenasverstelling werkt niet.

+ Iets van de aansluiting wellicht van de ECU?

Zou het ook te maken kunnen hebben met een slechte brandstofpomp oid - of de toevoer? (deze is echt hagelnieuw)

Ik hoor graag de meningen en inputs!

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma jan 28, 2019 22:57

Zo te lezen lijkt de eerste verdachte een brandstoftekort onder belasting.

Controleer eerst eens de spanning op de brandstofpomp; de componenten/connectoren in de bedrading hiernaartoe zijn bij een 75 berucht wat betreft contactcorrosie en hierdoor ontstane storingen door spanningsverlies.

Als dat in orde is, check dan de brandstofdruk en de flow als volgende stap.


Overigens: de 75 - 4 cilinder tank lekt gebruikelijk op de felsrand in het midden van de tank (corrosie). Als het brandstofniveau onder deze rand komt, stopt het lekken ook. Wellicht een verklaring voor het eerder niet lekken?

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

di jan 29, 2019 12:13

Hallo!

Zojuist de tank er afgehaald en was aardig doorgerot, helaas ook roest in de tank zelf ook, dus ben bang dat dit ook door de leidingen is gaan lopen, in de filter en door de brandstofpomp.

Gaan dus nu even kijken naar de pomp en de filter, wellicht zijn deze verstopt/verrot door alle roest deeltjes.

Kan het zijn dat dit ook de injectoren helemaal heeft verstopt, of zou het zo ver niet moeten kunnen komen?

ik houd jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

vr feb 01, 2019 13:50

Op de aanzuigbuis zit een soort nylon kousje dat het grovere vuil uit de pompen moet houden. Dan krijg je de opvoerpomp (in de tank) loopt die wel? Vervolgens de 'echte' brandstofpomp. Deze kan heel slecht tegen vuil, een miniscuul brokje roest kan hem blokkeren. Heb er wel eens eentje los gekregen door deze omgekeerd op een ouderwetse acculader te laten lopen. De trafo met gelijkrichter in zo'n ding geven een 'brom' die de pomp soms los kan trillen. Had er ook eentje waarbij dat niet meer lukte.

Na de pomp heb je het brandstoffilter en dat zou alle vuil moeten tegenhouden. Alleen als die stuk is zou er vuil in de injectoren kunnen komen. Maar meestal verstopt dat filter gewoon en krijg je te weinig benzine.

(Mijn ervaring is overigens met een TS. In bovenstaande ga ik er van uit dat het brandstofsysteem grotendeels gelijk is aan de 1.8IE)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

easyrider
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 19:57
Locatie: Vught
Contacteer: Website

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

za feb 02, 2019 00:09

Afbeelding

Filtertje nr 5 was bij mij ook gescheurd waardoor er vuil was gekomen in de pomp nr7.

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma mar 04, 2019 18:04

Belofte maakt schuld, dus bij deze:

Dankzij de gebruiker "d8cosh" heb ik een mooie afgewerkte gerestaureerde brandstoftank in de 75 kunnen lepelen, samen met een werkende opvoerpomp. Dit in combinatie met de nieuwe brandstof filter heeft er voor gezorgd dat de auto nu schitterend toeren kan maken onder belasting! Heerlijk dat het werkt en wat een sound!

Motor is nog een beetje lui maar was ook wel te verwachten aangezien de auto zo ongeveer 10 jaar(!!!) heeft stilgestaan.

Klussen in het verschiet:

- Vervangen casterstang rubbers
- vervangen schakelstang rubber
- Vervangen aadrijfas hoezen
- Enkele dingen in het interieur waaronder de kabels naar de klimaat regelaar omdat de voorruit blower niet aanslaat maar de rest wel.
- Spiegel aan de bestuurderskant open maken, en tevens aansluitingen naar de raamschakelaar bekijken - aangezien deze allebei elektrisch zouden moeten werken, maar dit niet doen

En op de lange termijn:

- Schade herstel body kit en spoiler + Spuiten body kit!

Ik zal iedereen op hoogte houden, mochten er nog tips zijn betreffende de werkzaamheden zoals genoemd hierboven zou ik dit waarderen!

Thanks!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inhouden/schokken 75 1.8IE + Vervangen brandstoftank?

ma mar 04, 2019 19:51

Mooi dat hij weer goed loopt.
Een goede 4 cilinder tank is lastig te vinden.

Gerelateerd aan je brst toevoer probleem. De bekabeling van brstpompen is waardeloos. Veel te veel te stekkers en erg dunne draden. Zoals al aangegeven. Als je nu geen problemen hebt met spanningsverlies naar de pomp krijg je ze in de toekomst wel een keer. Een bekend probleem.
Gebruik de originele roze witte draad die ergens rechts boven in de motorruimte uit de motronic kabelboom komt en via een 4 of 6 polige stekker de autokabelboom in gaat om een apart brandstofpomp relais te schakelen. Brstpomp relais voeden vanaf een constant plus ergens in de motorruimte, bijvoorbeeld punt waar koelfan relais de spanning vandaan haalt. Vanaf relais dikke kabel (2.5mm2) zonder stekkers rechtstreeks naar de benzinepompen. En natuurlijk wel een zekering inbouwen. Makkelijkst is een relais met opgebouwde zekering. Vergelijkbaar met koelfan en claxon relais van een 75. Dat zijn de witte relais LV en RV in de motorruimte.

Vervang de castorstang rubbers niet voor originele rubbers maar door 105 serie castorkogels. Gaat de auto zoveel scherper van sturen. Geen ingewikkelde modificatie en veel resultaat.
Had standaard moeten zijn. Net zoals en een startrelais en fatsoenlijke bekabeling voor de brstpomp....
Overigens heb je met bekabeling brstpomp en het startrelais de ergste pijnpunten qua betrouwbaarheid gelijk wel getackeld. Relatief simpel en betaalbaar te doen!

En kijk eens goed naar alle scharnierpunten van het bakbediening mechanisme. Dat zijn er nogal wat, 7 of 8.
Doorgaans is daar in de loop van de jaren flink speling opgekomen.
Een volledig opgefrist mechanisme schakelt zoveel beter!!
En alles is relatief betaalbaar te koop bij EB spares. Op 1 kogel na. Die is idioot duur omdat ze hem compleet met nieuwe alu hefboom/evenaar leveren. Maar de boring in de OEM evenaar/hefboom is een standaard kogelmaat. (22mm uitw en 10mm inwendig) Koop je voor een paar euro een nieuwe voor in goede kwaliteit. https://www.ebspares.co.uk/alfa75/gearbox.cfm
De OEM kogel op die positie al tijden niet meer leverbaar. En van matige kwaliteit.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”