Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Alfa 75 1.8ie Voorruit Blower

ma jan 21, 2019 20:06

Hallo,

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Karel en heb 3 maanden terug via een veiling een schitterende 75 1.8ie gekocht, waaraan naast kleine gebreken, weinig mis is. Naar het schijnt heeft het apparaat 10 jaar ergens binnen stil gestaan. Afgelopen weekend heb ik gereviseerde remklauwen gemonteerd, het stuurhuis gedemonteerd (+ weggebracht voor revisie), inlaatrubbers vervangen, alle slangen vervangen, middendeel uitlaat vervangen, oliefilter/brandstof filter/luchtfilter, bougies, bougie kabels, rotor en verdelerkap vervangen.

Komend weekend ben ik van plan het gereviseerde stuurhuis weer te monteren en andere, meer essentieel, rubbers te vervangen.

Tevens ben ik er achter gekomen dat de blower een beetje ratelt, en deze niet werkt op de voorruit. Het ratelen kan ik accepteren echter is het essentieel voor de apk dat deze op de voorruit kan blazen, ook wil ik dat dit werkt.

Na een beetje speuren heb ik gevonden dat probleem met de blower vaak ontstaan bij weerstanden achter de temperatuur regelaar. Ik heb de regelaar met witte letters waarbij deze allemaal op volle stand dienen worden gezet om deze op de voorruit te laten blazen, hier komt echter geen- tot nihil lucht uit.

Graag hoor ik eventuele ervaringen hiermee en een potentieel oplossing.

Ik kijk uit naar jullie reacties :D :D :D

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 1.8ie Voorruit Blower

ma jan 21, 2019 20:33

De blaasrichting staat los van de weerstand - als de blower werkt, is de weerstand (tenminste deels) in orde. De blaasrichting wordt door de knoppen via een soort fietsremkabels versteld. Grote kans dat er een kabel doormidden is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 1.8ie Voorruit Blower

ma jan 21, 2019 20:53

Kachel heeft allemaal flappen er in die de lucht sturen, zoals yuri zegt aangestuurd met kabels die aan de draaiknoppen zitten.
Niet alleen willen de kabels knappen, ze kunnen ook uit de bevestiging schieten, de clipjes die ze vasthouden kunnen weg zijn (cruciaal!!) of de borging op de knop zelf kan afgebroken zijn.
Of de klep is niet meer gangbaar en heeft wat olie nodig.

Hoe dan ook geen fijn klusje, want je zult toch een aanzienlijk deel van het dashboard moeten demonteren afhankelijk van hoe goed je het wil maken.


De draaiknoppen moeten best wel wat weerstand hebben, als ze heel makkelijk draaien is 100% de kabel niet meer aangesloten op wat voor manier dan ook

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 1.8ie Voorruit Blower

ma jan 21, 2019 22:06

Als je geluk hebt (heb ik zelf eigenlijk nooit, anderen schijnbaar soms wel) kun je het euvel al zien als je alleen het kachelbedieningspaneel los haalt. Da's nog steeds wel wat werk (radio/tunnelconsole/onderste deel van de middenconsole moet er uit) maar dan kun je in ieder geval vaststellen of de kabels nog in de bedieningsknoppen haken en of de genoemde clipjes er nog zitten (heb overigens nooit een auto gehad met missende clipjes, die dingen zitten best vast. Als er clipjes missen, is iemand ze vergeten te monteren).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Alfa 75 1.8ie Voorruit Blower

ma jan 28, 2019 17:05

Allen mega dank voor de reacties!

Ik ga er zodra de auto goed loopt mee aan de slag!

Terug naar “Algemene Technische vragen”