Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Welke (rally) lampen?

vr dec 28, 2018 01:04

Om in de 916 nog wat te kunnen zien nadat de zon onder is gegaan, wil ik graag wat extra verlichting monteren.

Nu heb ik het eea gezocht, maar zie ondanks alle lampen het licht nog niet. Wie kan helpen de juiste keuze te maken. Het liefste iets wat ter aanvulling is op het dimlicht, en dus aan kan blijven bij tegenliggers. Maar vooral iets wat veel licht geeft in de breedte en middelange afstand, niet persé verstralers.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Welke (rally) lampen?

vr dec 28, 2018 06:50

Je mag eigenlijk geen ander licht voeren bij tegenliggers dan dimlicht of stadslicht/DLRs. Tenzij het mistig is, dan mogen mistlampen ook.

Extra lampen mogen of mistlampen zijn (geschakeld met een eigen knop en waarschuwingslampje) of verstralers die mee schakelen met grootlicht (maar eigen schakelaar wordt ook toegelaten vaak)


Je hebt wel een paar opties met je eigen lampen.
Als het mogelijk is (geen idee voor de 916) Xenon inbouwen. Oftewel een af-fabriek setje ombouwen, danwel een xenon kit met projectors. Let op: zonder projectors (alleen lamp) heeft geen zin voor je lichtbeeld.

Philips maakt ook Xtremevision halogeen lampen die iets meer licht zouden moeten geven dan standaard. De Racingvision zou zelfs 150% extra licht geven.
Philips maakt sinds kort ook LED lampen die volgens hun zo je bestaande Halogeen kunnen vervangen. Maar geen idee of die al te koop/legaal zijn. En of het extra licht geeft.

En ben er ook zeker van dat je huidige lampen de volle 12 volt krijgen en dat de lenzen spik en span zijn. Verweerd kunststof zorgt ook voor een slechter lichtbeeld.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Welke (rally) lampen?

vr dec 28, 2018 08:52

Dank je wel voor je antwoord, maar niet wat ik zoek. Is allemaal al gedaan / geprobeerd en bekend.
Ik zoek echt naar extra verlichting.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Welke (rally) lampen?

vr dec 28, 2018 11:28

Oke duidelijk! Voor extra verlichting heb je ook inderdaad veel opties.
Wil je klassieke looks (2 ronde lampen op de bumper erbij) dan is halogeen wel de beste optie, van Hella of CIEM. Met van die witte kapjes als je ze niet gebruikt. Je hebt breedstralers, verstralers maar ook combinatie lampen (floodlights) en dat is een mooie optie voor jouw wensen.
Wil je vooral veel licht moet je echt naar LED toe. Een dure lamp geeft ook echt meer licht overigens.
Ik heb bij mijn 75 een 25cm LED balk achter de grill geplaatst. Dat geeft echt heel veel licht. Maar het is niet bij elke auto uit t zicht weg te werken. Een constructie met een stekker en een simpele bevestiging is ook te maken zodat je de lampen weer weg kan halen als je ze niet gebruikt. Of een gevormde fiberglass rally lightpod met 4 lampen er in. Wel kans dat je dan gaten in je motorkap moet maken.

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Welke (rally) lampen?

vr dec 28, 2018 21:35

Welke dimlicht varianten heb je geprobeerd?

Ik heb deze al een tijdje, maar vind het niet geweldig

https://www.xenonlamp.nl/x-line-hb3-can ... on?sqr=Hb3&
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Welke (rally) lampen?

vr dec 28, 2018 22:20

Oke duidelijk! Voor extra verlichting heb je ook inderdaad veel opties.
Wil je klassieke looks (2 ronde lampen op de bumper erbij) dan is halogeen wel de beste optie, van Hella of CIEM. Met van die witte kapjes als je ze niet gebruikt. Je hebt breedstralers, verstralers maar ook combinatie lampen (floodlights) en dat is een mooie optie voor jouw wensen.
Wil je vooral veel licht moet je echt naar LED toe. Een dure lamp geeft ook echt meer licht overigens.
Ik heb bij mijn 75 een 25cm LED balk achter de grill geplaatst. Dat geeft echt heel veel licht. Maar het is niet bij elke auto uit t zicht weg te werken. Een constructie met een stekker en een simpele bevestiging is ook te maken zodat je de lampen weer weg kan halen als je ze niet gebruikt. Of een gevormde fiberglass rally lightpod met 4 lampen er in. Wel kans dat je dan gaten in je motorkap moet maken.
Helder verhaal.

De 916 heeft niet echt een grille waar licht achter vandaan kan komen helaas. Ik was idd van plan om met stekkers te werken. Gaten in de motorkap zijn geen optie, maar ik denk dat ik al een oplossing heb qua bevestiging.

Qua looks moet het bij de auto passen, dus geen 20cm chrome bolle lampen. Liefst iets met een zwarte behuizing. Qua formaat niet té groot, maar wil ook niet dat ik teveel beknibbel op het formaat en daardoor inlever op de hoeveelheid licht.

Ik zal eens kijken naar LED floodlights van een van de merken en niet Aliexpress.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Welke (rally) lampen?

vr dec 28, 2018 23:19


Terug naar “Algemene Technische vragen”