Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

do dec 20, 2018 00:17

Tja, zie titel.

Het verschijnsel doet zich voor sinds de laatste onderhoudsbeurt in mei, waarbij o.a. de distributie is vervangen (en daarbij is er ook een nieuwe poelie op gekomen voor de multiriem, aangezien de oude met enige overredingskracht verwijderd moest worden en daardoor beschadigd was).

Bij 750 tpm (warm-stationair) en boven de 900 tpm loopt hij als een zonnetje. Ik mis ook geen vermogen of zo, ook op vakantie in heuvel-/bergachtige gebieden sleurt het torretje de auto gewoon blij omhoog. Ik ben ermee naar Italië geweest (Buitenlandrit) en naar Ierland (hele eiland in de rondte geweest en niet bepaald via de hoofdwegen), allemaal geen probleem. Ik heb er in die zin ook niet heel veel last van, het is alleen zo dat het gewoon niet zo hoort te zijn dat hij bij 800-850 tpm niet lekker loopt, wat ik vooral merk als ik met koude motor vertrek en een eindje verderop bij een kruising even moet stilstaan.

De auto is inmiddels al een aantal keer terug geweest en de garage (Alfa-specialist) weet het ook niet meer. Heeft iemand hier nog ideeën over, wellicht uit ervaring met andere V6en?

Reeds gecontroleerd:
- distributie staat op tijd
- ontsteking is in orde (bougies en bobines)
- gasklep is in orde (gewisseld met een ander exemplaar, maakt geen verschil)
- afm is in orde (idem)
- lambdasondes zijn allemaal in orde
- geen valse lucht, ook niet bij de lpg-injectoren of andere extra slangen die aanwezig zijn vanwege de lpg-installatie
- op benzine of op lpg maakt geen verschil
- koppeling wel of niet ingetrapt (in het laatste geval met de versnelling in z'n vrij uiteraard) maakt geen verschil

Dus: rara hoe kan dit?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

do dec 20, 2018 08:34

ik weet niet hoe hoog je km.stand is, maar check eens je krukaspoelie op slingering?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

do dec 20, 2018 09:13

Als ik het goed lees is die poelie vervangen dus?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

do dec 20, 2018 17:15

Klopt, en volgens de garage is daar niets mis mee.

Km-stand bij de beurt was geloof ik iets van 175k, nu 188k.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

vr dec 21, 2018 10:17

Bij mijn weten zijn V6'en extern gebalanceerd. Waardoor poulie, krukas en vliegwiel "een setje" zijn.

Dit in tegenstelling tot mij bekende alfa 4 cilinders, daar zijn krukas, poulie en vliegwiel los gebalanceerd en dus uitwisselbaar.
Hoewel het natuurlijk beter is werkende setjes bij elkaar te houden.
En als alles los ligt zou ik het zelf laten na balanceren. Maar dat is een ander verhaal.

Ik heb zelf ook wel eens poulie beschadigd van een 6 cil.
En om bovenstaande reden poulie gerepareerd ipv uitgewisseld voor een andere.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

vr dec 21, 2018 12:48

Kun je het motormanagement niet gewoon op 900-950 toeren stationair (laten) afregelen ? Bijkomend voordeel: een Busso klinkt beter bij welke verhoging van het toerental dan ook !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

vr dec 21, 2018 22:40

Bij mijn weten zijn V6'en extern gebalanceerd. Waardoor poulie, krukas en vliegwiel "een setje" zijn.

Dit in tegenstelling tot mij bekende alfa 4 cilinders, daar zijn krukas, poulie en vliegwiel los gebalanceerd en dus uitwisselbaar.
Hoewel het natuurlijk beter is werkende setjes bij elkaar te houden.
En als alles los ligt zou ik het zelf laten na balanceren. Maar dat is een ander verhaal.

Ik heb zelf ook wel eens poulie beschadigd van een 6 cil.
En om bovenstaande reden poulie gerepareerd ipv uitgewisseld voor een andere.
Dat is wel interessante info die ik even ga terugkoppelen met de garage.

@GTA287PK: dat laatste ben ik met je eens, dat eerste laat ik direct doen zodra ik voor het onderhoud overstap naar het imperium van dhr. B. de Haas.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
ducaatje996
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: za feb 11, 2012 16:47
Locatie: apeldoorn

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

zo jan 20, 2019 15:41

Hier ook een probleem met trillingen en.........misfires. Heb het zelfde probleem als hierboven is beschreven, echter ik heb ook melding van misfires op de cilinders 1,2 en 3. De misfires komen alleen voor op het stationair toerental en tijdens het opwarmen. Verder geen vermogens verlies, en motor loopt verder mooi.
Ook verneem ik een lichte trilling rond de 800 toeren, tijdens rijden is niets waarneembaar. Er is al van alles uitgesloten.

-timing is oke ( gecontroleerd met calibers 3.2)
- compressie test
- controle op lekkage koppakking
- nieuwe bougies, bobines uitgewisseld
- andere kabelboom
- andere injectoren
- vacuum lekkage gecontroleerd
- gasklephuis verwisseld
- andere luchtmassameter
- enz

Het gekke is dat ik de misfire storing alleen krijg in de opwarm fase, en bij een stationair toerental . Waarneer ik bijvoorbeeld gelijk van huis uit de snelweg op rijdt verschijnt de storing niet, maar rijdt ik bijvoorbeeld binnendoor en moet ik stoppen voor het stoplicht, dan krijg ik de melding (alleen bij koude motor)
Bij het uitlezen komt de storing er rond de 50 - 70 graden. De trilling is eigenlijk altijd aanwezig rond 800 toeren ongeacht de motor warm of koud is.
Storing van misfires wis ik regelmatig uit de storingscode. Soms gaat het een paar dagen goed en verschijnt hij niet. Het is geen constante storing die zich voordoet bij elke rit.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

ma jan 21, 2019 13:53

Adaptatiewaardes, brandstofdruk,...?

De temperatuur die je noemt is volgens mij net op het punt dat de lambdaregeling begint.
Meestal lastig te vinden zonder uitlaatgasmeting en real time data van de ECU.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Bernhard47
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 14, 2016 16:59

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

vr dec 20, 2019 18:04

Ik heb het zelfde met mijn gt 3.2 ,
Paar maanden terug nieuwe distributie oplaten leggen bij alfa dealer, stationair schommelt ook tussen de 700 en 800 toeren , Paar x terug geweest en vandaag 20/12/ 19 hebben ze de hele timing weer na gekeken en stond een half tandje verkeerd volgens de monteur, hij heeft gelijk de bobine omgewisseld naar voor en zelfde met de bougies, maar het probleem is niet verholpen.

De monteur zegt misschien schoonmaak middel door de benzine zodat de injectoren clean en en dat het dan over is.

Het probleem is ik ben er al 3x mee terug geweest maar geen verbetering.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpmpp

vr dec 20, 2019 21:46

Een 3,2v6 distributie werkt niet met ‘tandjes’ gezien de poelies conisch vast zitten.

Als ze boubines van de achterste cilinderbank naar voren verplaatsen, dan hebben ze motormanagement storing “misfire cilinder 1, 2, 3” gehad. 99/100x timing.

Kanttekening is wel dat de boubine kabels en stekkers na al die hitte en jaren enorm broos zijn geworden, en niet veel kunnen hebben. En je kunt t deksel vrij makkelijk op de kabels monteren.

En alle luchtslangen moeten 100% dicht zijn, harmonicarubber in het bijzonder

Bernhard47
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 14, 2016 16:59

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

za dec 21, 2019 06:59

Ben al 3x terug geweest na de dealer, eerst hebben ze de waardes veranderd met de computer, toen geen storing meer eerst, maar liep nog niet lekker stationair. 2 dagen later weer management lampje begon te branden met stationair lopen.

Weer contact opgenomen met de alfa dealer en gezegd dat hun de timing moesten controleren ,dat wil de hij wel maar de kosten waren wel voor mij ...want hij was er 100% van overtuigd dat het allemaal goed staat.

Monteur zegt dat na de controle alles perfect staat heeft filmpje en foto's gemaakt, maar goed de auto loopt nog beroerd stationair.

Kreeg het advies van de monteur om spul door de brandstof te doen om de boel te reinigen, en ik kreeg de vraag of de auto getuned was want daar kon het ook aan liggen .

Al met al 1200 euro verder voor een auto die voor de tijd goed liep en na de reparatie als een dweil stationair, en je kunt verder niks ondernemen het is zijn woord tegen de mijne

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

di dec 24, 2019 10:34

Ga eens naar een specialist, en nee, dat is in het geval van een oudere alfa, de dealer niet.

Bij mijn weten is het motormanagement van deze motoren zelflerend. Zijn die waarden al eens gereset?

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

di dec 24, 2019 10:48

Bougie kabels al eens gewisseld?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GT 3.2 V6 trilt bij 850 tpm

di dec 24, 2019 12:04

Omdat hij het op zowel gas als benzine doet zou ik het eerder in het ontstekingsgedeelte zoeken.

De poelie waar iedereen het over had, heeft die überhaupt de getande ring met de bdp sensor? Anders zal die niet snel een storing in de electronica kunnen veroorzaken. Bdp sensor zit bij deze motoren volgens mij namelijk aan de vliegwielkant met de tandkrans op het vliegwiel. Zou wel even navragen of de poelie echt van een 3.2 afkomt en niet bv van een 2.5. Anders zou er wel eens meer verschil in het balansgewicht kunnen zitten...

De bdp sensor is de belangrijkste sensor voor de ecu. Juiste afstand tot de tandkrans is erg belangrijk.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”