Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Aanslagrubbers 105 achteras

zo dec 16, 2018 12:17

Wie weet meer over de noodzaak tot het aanpassen van de aanslagrubbers bij een achteras van een 105.
Mijn Bertone is redelijk laag en ik werd er door iemand op gewezen dat de auto in snel genomen bochten wel eens tegen die rubbers aan zou kunnen stoten met allerlei vervelende gevolgen. Aanpassen van de rubbers met een Stanley mes is een methode maar wellicht zijn er andere oplossingen ?
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Dank !
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Aanslagrubbers 105 achteras

zo dec 16, 2018 14:42

Ik zie er zo gauw niet zo veel dramatisch in.
Het is natuurlijk niet te bedoeling dat de auto continu (bijna) op z'n bumpstops/aanslagrubbers rijd maar als er normaal belast (twee man erin en volle tank) nog paar cm tussen aanslag en achteras zit zou ik me er niet druk overmaken. Ff meten dus. Aanslagrubber 105 achteras zijn ook behoorlijk slap volgens mij.
Het heet ook niet voor niets een aanslagrubber, bedoeld om de "klap" op te vangen als wielophanging aan het eind van z'n veerweg is.
Geen aanslagrubbers (komt ook voor...) of schokdempers die in helemaal ingedrukt nog te lang zijn is een stuk slordiger... Of schokdempers met te weinig uitgaande slag tov rijhoogte, ook niet handig.
Of veren waarvan de windingen elkaar raken ("coil binding") voordat de wielophanging de bumpstops raakt, ook niet handig...dat geeft stuk eigenaardiger effect dan wanneer as een keer tegen een rubberstop komt die daarvoor bedoeld is. Aanslagrubber is ook gewoon een veer, alleen stuk stugger.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Aanslagrubbers 105 achteras

zo dec 16, 2018 15:15

Wat je moet doen bij (extreem) verlagen om zeker te zijn is de auto op bokken, veren verwijderen, en vervolgens mbv krik de wielophanging op (gewenste) rijhoogte zetten, met wielen en banden gemonteerd. En vervolgens volledig laten zakken en omhoog pompen. Dan kan je zien wat er gebeurd en of er niks in de knel komt. In het geval van voorwielen ook testen met volledige stuuruitslag.
De aanslagrubbers zijn juist bedoeld om te voorkomen dat er in die situaties iets knijp loopt.
Wat je vervolgens ook nog even moet checken als je de veerweg vanaf rijhoogte tot volledig ingeveerd weet is kijken of de vrije ruimte tussen de windingen van de veren groter is dan de veerweg. (minimale vrije ruimte tussen windingen = veerweg+10%)
Maar het zal heus wil in orde zijn, anders had je het allang een keer gemerkt, te zien aan de manier waarop je me tijdje terug voorbij kwam in de bert op weg naar ZV... :P
En verlagingsveren voor bertone worden ook al tijdje gemaakt.... :wink:

Gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Aanslagrubbers 105 achteras

zo dec 16, 2018 15:19

Ik weet van mijn bertone dat er achter nog een alu blok tussen koets en aanslagrubber zit.
Maar wat er gebeurd als je dat alu blok weg laat en de achteras dus later de aanslag raakt, geen idee.
Nooit gechecked.
Voorop het diff huis zit ook nog een rubberaanslag. Dat zal tegen de T bar komen bij echt ver in veren van de hele as. In dat geval heb ik denk liever dat de achteras tegen aanslagrubbers komt. :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Aanslagrubbers 105 achteras

zo dec 16, 2018 21:56

Ik zou ze er gewoon af halen. Scheelt weer de nodige milimeters. Een Bert is toch geen auto waarin je je hele familie inpakt met full weekend bagage ? Met je racers gaat het toch ook prima ? En als het eens wat minder prima wordt hebben we het fenomeen "tegenstuur" nog... :mrgreen:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Aanslagrubbers 105 achteras

ma dec 17, 2018 12:46

Ook op een racer horen bumpstops Emile.
Dan wel in de vorm van bumpstops op de coilover, dan wel in de vorm van aanslagrubbers.
Of heb je liever dat iets vol staal tegen staal klapt als je met volle overtuiging een curb mee pakt en ophanging aan eind van z'n slag komt.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Aanslagrubbers 105 achteras

ma dec 17, 2018 13:15

De enige stoppert die nog op de perenkist zit is die op het diff/tussen diff & t-bone. Voor de rest dus niks. Ding staat ook behoorlijk in de strijkijzer-modus. Met rijden nog nooit iets gemerkt van opgesoupeerde veerwegen oid. Zal ook te maken hebben met de "Transaxle-B6'en" en de XXL verlengde dempertorens die ik heb. Met de wielen op de grond is zo ongeveer een kwart van de demperslag "in gebruik". Ruimte genoeg dus. Kan me zo voorstellen dat het met standaard dempertorens een ander verhaal is.

Kan ook zijn dat ik véél te netjes rij natuurlijk.. :blue_lol:

Ik denk dat je het in je uppie/met een passagier in een straat-Bert het héél bont moet maken wil je er in de praktijk echt iets van gaan merken. Ervan uitgaande dat je veren en dempers in orde zijn, uiteraard. Ik zou me er niet druk om maken Jouke !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Aanslagrubbers 105 achteras

ma dec 17, 2018 19:39

Hier ook geen bumpstops. Ook niet toen de Bert nog reed en ik heb er ook geen last van gehad. Gele Koni's en AH b-set veren.

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Aanslagrubbers 105 achteras

ma dec 17, 2018 22:52

Dank voor het meedenken mannen. Ik ga eerst inderdaad maar eens meten met inzittenden 🚘🚘
Mijn zwarte straat Bert staat redelijk laag met Alfaholics set, vandaar ook de opmerking die ik daarover kreeg,
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Terug naar “Algemene Technische vragen”